تصویب دو فوریت طرحی به منظور عضویت پیروان اقلیت‌های دینی در شوراها
کد خبر: 3667130
تاریخ انتشار : ۰۵ آذر ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۹
با موافقت نمایندگان صورت گرفت؛

تصویب دو فوریت طرحی به منظور عضویت پیروان اقلیت‌های دینی در شوراها

گروه سیاسی: نمایندگان مجلس شورای اسلامی دو فوریت طرح «اصلاح قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران» را به منظور عضویت پیروان اقلیت‌های دینی در شوراهای اسلامی را تصویب کردند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) در جلسه علنی امروز، یکشنبه (هفتم آذر) مجلس شورای اسلامی، نمایندگان با دوفوریت طرح «اصلاح قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران» موافقت کردند.
نمایندگان طی بررسی این موضوع، دو فوریت طرح اصلاح قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی را با 154 رأی موافق، 23 رأی مخالف و 10 رأی ممتنع از مجموع 205 نماینده حاضر در جلسه تصویب کردند.
طبق ماده یک این طرح 2 تبصره به عنوان تبصره‌های یک و 2 به ماده 30 قانون تشکیلات وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران مصوب اول خرداد 1375 الحاق شده و شماره تبصره‌های آن به این ترتیب اصلاح می‌شود:
تبصره یک: اقلیت‌های دینی شناخته شده در قانون اساسی ساکن در شهرها و روستاهای کشور می‌توانند نامزد انتخابات شوراهای اسلامی همان شهر و روستا شوند.
تبصره 2: اقلیت‌های دینی شناخته شده در قانون اساسی به جای اسلام باید به اصول دین خود اعتقاد و التزام عملی داشته باشند.

همچنین در ماده 2 این طرح یک تبصره به ماده 61 قانون مذکور الحاق شده و شماره تبصره آن به شماره یک تغییر می‌یابد؛ تبصره الحاقی به ماده 61 به این شرح است:
تبصره 2 ـ دبیرخانه دائمی هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات در مجلس شورای اسلامی مستقر می‌شود. کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور با همکاری کمیسیون اصل نود قانون اساسی و وزارت کشور آئین‌نامه نظارتی این تبصره را حداکثر ظرف مدت 6 ماه تهیه و به تصویب مجلس شورای اسلامی برساند.
در ماده 3 این طرح نیز یک تبصره به عنوان تبصره 7 به ذیل ماده 90 این قانون الحاق می‌شود که به شرح ذیل است:
تبصره 7: دولت می‌تواند هیئت‌های تطبیق شهرهای استان تهران را به شرح ذیل تشکیل دهد:
الف- هیأت تطبیق مصوبات شورای اسلامی شهر تهران، شهر ری و تجریش به عضویت و ریاست فرماندار تهران و عضویت یک قاضی به انتخاب رئیس قوه قضائیه و یکی از اعضای شورای اسلامی استان تهران به انتخاب این شورا تشکیل می‌شود.
ب ـ هیئت تطبیق مصوبات شورای اسلامی شهرهای باقرشهر، کهریزک و حسن‌آباد فشافویه به عضویت و ریاست فرمانداری شهرستان ری و عضویت یک قاضی به انتخاب رئیس قوه قضائیه و یکی از اعضای شورای اسلامی استان تهران به انتخاب این شورا تشکیل می‌شود.
ج ـ هیئت تطبیق مصوبات شورای اسلامی شهرهای اوشان، فشم، میگون، شمشک و لواسان به عضویت و ریاست فرماندار شهرستان شمیرانات و عضویت یک قاضی به انتخاب رئیس قوه قضائیه و یکی از اعضای شورای اسلامی استان تهران به انتخاب این شورا تشکیل می‌شود.
د ـ هیئت تطبیق مصوبات شورای اسلامی شهرهای بومهن و پردیس به عضویت و ریاست فرماندار شهرستان پردیس و عضویت یک قاضی به انتخاب رئیس قوه قضائیه و یکی از اعضای شورای اسلامی استان تهران به انتخاب این شورا تشکیل می‌شود.
براساس ماده 4 این طرح نیز یک ماده به شرح ذیل به عنوان ماده 109 به این قانون الحاق می‌شود:
ماده 109ـ اصلاحات انجام شده در قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران از دوره پنجم شوراهای اسلامی شهر و روستای کشور اجرا می‌شود.


captcha