حلاوتی که با 6 سال ممارست بدست آمد/ درخشش مدال حفظ کل قرآن در کنار درجه ناخدا سومی
کد خبر: 3667532
تاریخ انتشار : ۰۷ آذر ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۸
به مناسبت هفتم آذر، روز نیروی دریایی ارتش؛

حلاوتی که با 6 سال ممارست بدست آمد/ درخشش مدال حفظ کل قرآن در کنار درجه ناخدا سومی

گروه چهره‌ها: ناخدا سوم محمدهاشم مرادی، پشتیبانی منطقه یکم نیروی دریایی ارتش با وجود مشغله بالای کاری اما با انگیزه شخصی و با ممارست توانست، طی شش سال با برنامه‌ریزی منظم به حفظ آیات و همچنین مرور و تثبیت آنها بپردازد و مدال حافظ کلی را بر سینه داشته باشد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، هفتم آذر، روزی که در تقویم کشورمان به نام دلاورمردی‌ها و رشادت‌های نیروی دریایی ارتش پر افتخار کشورمان ثبت شده است. هستند در میان این دریانوردان، افرادی که با وجود مشغله زیاد و حجم بالای فعالیتشان اما مؤانست روزانه‌شان با قرآن را به فراموشی نسپرده‌اند و در میان هیاهوی کار و فعالیتشان اما لحظاتشان را هرچند کوتاه با این کتاب آسمانی همراه می‌کنند. 
لذا به بهانه این روز به سراغ یکی از حفاظ کل قرآن کریم می‌رویم، ناخدا سوم محمدهاشم مرادی، پشتیبانی منطقه یکم نیروی دریایی ارتش در بندرعباس که بدون بهره‌گیری از استادی و طبق برنامه‌ریزی شخصی توانست طی شش سال، در رمضان امسال حفظش را به اتمام برساند.
صبح رد شود/// قدم به قدم تا حفظ کل/حلاوتی که با شش سال ممارست بدست آمد/ بحث قرآن باید از خانه‌ها شروع شود/درخشش مدال حفظ کل قرآن در کنار درجه ناخدا سومی
در ابتدا بیوگرافی از خودتان بفرمایید؟
من متولد 15 شهریورماه سال 62 از استان فارس شهرستان خرم بید هستم. تقریبا در خانواده‌ای که دارای جمعیتی نسبی و مذهبی بود، متولد شدم. چهار برادر و سه خواهر دارم و مادرم خانه‌دار است و پدرم کشاورز.
از چه سالی وارد ارتش و نیروی دریایی شدید؟
سال 1381 با قبولی در کنکور سراسری و سپس پذیرش در دانشگاه افسری نیروی دریایی ارتش در نوشهر به استخدام نیروی دریایی در آمدم. پس از سپری کردن چهار سال دوره تحصیلم، بقیه خدمتم را به بندرعباس و در منطقه یکم در حال گذراندن هستم.
درخصوص نخستین مشوقتان برای ورود به عرصه‌های قرآن بفرمایید؟
انگیزه شخصی خودم و تمایلم به حفظ قرآن موجب ورودم به این عرصه شد. در اصل در سال 1382 مرحله‌ای از حفظ آیات قرآن را با سایر هم‌دانشگاهیان و دوستانم آغاز کردم، اما متأسفانه توفیق چندانی پیدا نکردیم و توانستم 70 آیه از سوره مبارکه بقره را حفظ کنم. 
تا اینکه از دی‌ماه سال 1389 به صورت جدی و مصمم تصمیم گرفتم قرآن را حفظ کنم و در این راه ورود جدی پیدا کردم. 
یعنی از دوران کودکی زمینه‌ و انگیزه‌ای برای ورود به این عرصه نداشتید؟
چرا، خاطرم هست که دائم در مسابقات دانش‌آموزی که در مدرسه‌ام و در مقاطع مختلف تحصیلم برپا می‌شد، شرکت می‌کردم. یادم هست در مقطع اول راهنمایی در مسابقات قرآن دانش‌آموزی در مرحله شهرستانی(خرم بید) در رشته حفظ، حائز رتبه شدم که به مرحله استانی راه پیدا کردم.
شیوه حفظتان به چه شکلی بود؟
اوایل خودم و طبق برنامه شخصی نصف صفحه از آیات را حفظ می‌کردم و به صورت کلی نیز حفظم نصف صفحه‌ای بود و بعضا نیز به به تلاوت‌های قاریان مصری چون منشاوی گوش می‌دادم، البته از دوستانم و یا سایرین که می‌دانستم در این راه دستی بر آتش دارند، راهنمایی می‌خواستم تا بتوانم راحت‌تر و به طریق صحیح حفظم را انجام دهم تا 10 جزء از قرآن را به همین صورت حفظ کردم.
تا اینکه پس از آن با جلسه قرآنی آشنا شدم که به صورت منظم در بندرعباس تشکیل می‌شد و موفق شدم پنج جزء دیگر را همراه با آنها حفظ کنم و سپس به دلیل حجم بالای کارم، نتوانستم به صورت منظم در کلاس‌ها حضور پیدا کنم لذا از 15 جزء تا 20 جزء را خودم به همان طریق شخصی‌ام حفظ کردم. 
سپس یکی از دوستانم مرکز آموزش حفظ مجازی قرآن سازمان اوقاف را معرفی کردند که از طریق سایت در آنجا ثبت نام کردم و از بهمن‌ماه سال 1394 تاکنون نیز زیر نظر این مرکز محفوظاتم را با نظارت و کارشناسی استاد مطهری که هفته‌ای یکبار تماس می‌گیرند و 10 جزء پایانی قرآن را با این مرکز تکمیل کردم و در رمضان امسال موفق به اتمام حفظ و حفظ کل آیات نورانی کلام الله شدم.
آیا در مجموع این شش سال که توانستید حافظ کل قرآن شوید، به مرور محفوظات می‌پرداختید؟
چون خودم حفظ می‌کردم در ابتدا نمی‌دانستم که باید محفوظاتم را مرور کنم، پس از تکمیل حفظ پنج جزء متوجه شدم که مرور آیات حفظ شده قبلی مهم است و طی برنامه‌ریزی که کردم مرور محفوظاتم را در کنار حفظ جدیدم داشتم و به صورت مسر و مصمم برنامه حفظم را ادامه دادم.
در کنار حفظ جدید نیم صفحه‌ام، حدود چهار یا پنج ساعت برای مرور آیاتم زمان می‌گذاشتم و در حال حاضر نیز همین زمان را برای تثبیت محفوظاتم می‌گذارم.
از محضر چه اساتیدی برای تکمیل فرآیند حفظ قرآن استفاده کردید؟
خاطرم هستم که آقایی به نام امین سالاری که از طلاب حافظ کل بودند و جلسه‌ قرآن در شهر بندرعباس داشتند، همچنین جلسه قرآن شبانه‌ای با استادی «علمدار» تشکیل می‌شد که در آنها نیز حضور داشتم که تأثیر زیادی در ادامه روند حفظم و آشناییم با تفسیر قرآن داشت. پس از آشناییم با مرکز آموزش حفظ مجازی قرآن تاکنون از محضر استاد مطهری استفاده کردم.
در خصوص شغلتان در نیروی دریایی بفرمایید و اینکه حجم بالای کارتون مانعی برای حفظتان نشد؟
در حال حاضر مشغول به فعالیت در پشتیبانی منطقه یکم نیروی دریایی ارتش در بندرعباس با درجه ناخدا سومی هستم.
صبح رد شود/// قدم به قدم تا حفظ کل/حلاوتی که با شش سال ممارست بدست آمد/ بحث قرآن باید از خانه‌ها شروع شود/درخشش مدال حفظ کل قرآن در کنار درجه ناخدا سومی
این درجه را پس از تکمیل حفظتان دریافت کردید؟
پس از اینکه حافظ 20 جزء قرآن شدم دو سال ارشدیت گرفتم که باید در اصل ناوسروان می‌شدم اما با این دو سال ارشدیت درجه ناخدا سومی را دریافت کردم.
چه سالی ازدواج کردید؟ و همسرتان چه میزان در این راه با شما همراه بودند؟
سال 87 ازدواج کردم و در حال حاضر دارای دو فرزند پسر هستم. البته باید بگوییم در سال 91 که صاحب نخستین فرزند شدم طی یکسال به دلیل کمک به همسرم و شرایط جدید زندگی‌ام، حفظ جدید نداشتم از دی‌ماه 91 تا دی‌ماه 92 بود و به مرور محفوظات 10 جز‌ء پرداختم و سپس محفوظات جدیدم را از سال 92 از سر گرفتم. البته باید بگویم همسرم با مدیریت خوب مسائل داخل خانه و همراهی و تشویق من برای ادامه حفظم، مهم‌ترین مشوقم در این زمینه بوده است. همچنین هنگامی که برنامه حضور در مسابقات قرآن را دارم، فضای منزل را آرام نگاه‌ می‌دارد و محفوظاتم را با من مرور می‌کند و بعضا از من سؤال می‌پرسد تا با آمادگی کامل در مسابقات حاضر شوم.
آیا برنامه‌ای برای حافظ قرآن شدن فرزندانتان دارید؟
در جلسات قرآن که حضور پیدا می‌کنم، پسرم را با خودم می‌برم. چون دلم می‌خواست او حفظ اصولی و با برنامه داشته باشد و ازسوی دیگر از سن پایین نیز به عرصه قرآن ورود پیدا می‌کند، بنابر این در کلاس‌های مهد قرآن شهرک نام‌‌نویسی‌اش کردم که فعلا دوران اولیه حفظش را سپری می‌کند و توانسته چند سوره کوتاه قرآن را حفظ کند.
برنامه‌ای برای برپایی جلسه قرآن دارید؟
دوست دارم که جلسه قرآن داشته باشم چون خودم به شخصه حافظ کل قرآن شدم، اگر بگویم تجربه‌های گرانبهایی در این زمینه کسب کردم، غلو نکرده‌ام که می‌توانم با در اختیار گذاشتن آن به دیگران، آنها را به این عرصه به طریق اصولی رهنمود کنم.
حتی به مراکز و مکان‌های مختلف چون مساجد، امامزادگانی که متولی دارند در بندرعباس، مراجعه کردم برای اینکه تمایل دارم به عنوان معلم قرآن، در خدمتشان باشم حتی دارالقرآن استان هم می‌داند که من حافظ قرآن و حائز رتبه‌هایی هستم، اما هنوز به این آرزو دست پیدا نکرده‌ام.
آیا بودند از دوستان و همکارانتان که شما زمینه ورود آنها را به عرصه حفظ قرآن فراهم کرده باشید؟
جست و گریخته بودند، دوستانی که به آنها در این زمینه مشاوره دادم و کمک کردم اما چون حفظ قرآن واقعا کار سختی است که نیازمند ممارست همراه با برنامه‌ریزی دقیق، نظم خاص و ظرافت خاص و علاقه‌ای ویژه می‌خواهد.
از برکات قرآن در زندگیتان، بفرمایید؟
خداوند توفیقات زیادی به من داده‌ است. از جمله این برکات وجود همسر و فرزندانم و سلامتی آنهاست و پیشرفتم در کار که آن را هم از برکات قرآن می‌بینم. 
احساس می‌کنم یکی از افرادی بودم که طی این چند سال در نیروی دریایی و ارتش بیشترین فعالیت را از لحاظ حضور در مسابقات و فعالیت‌های قرآنی داشتم که این از توفیقات و برکات خداوند و قرآن بود، بهتر بگویم با دوستانی که همراه بودیم در همان رشته‌های سه جزء و 10 جزء و ... بودیم اما من از معدود افرادی بودم که هم موفق به حضور در مسابقات و کسب رتبه شدم و هم همزمان حفظ جدید نیز داشتم. 
برنامه‌ آینده‌تان برای ورود به عرصه قرائت قرآن چیست؟ 
علاقه‌مند هستم که در این عرصه ورود پیدا کنم به ویژه وقتی می‌بینم قاریان هنگام تلاوت بدون نگاه به مصحف شریف تلاوتشان را با الحان و صوت دل‌انگیز و خیره‌کننده ارائه می‌دهند که همین نگاه آنها به مخاطبان موجب ارتباط خاص بصری قاری با حاضران و همچنین انتقال بهتر معنا به آن‌ها است. البته باید بگویم تا به الان مشغول تکمیل فرآیند حفظ و تثبیت محفوظاتم بودم. 
باید بگوییم استاد قرائت قرآن خوب در بندرعباس متأسفانه کم است البته جزو برنامه‌های آینده‌ام هست که انشاءالله توفیق آن حاصل شود.
بیشتر تلاوت‌های کدام قاری را گوش می‌دهید؟
استاد منشاوی.
بیشترین آیه‌ و یا آیاتی که با خودتان تکرار می‌کنید، کدام است؟
سوره آل‌عمران آیه «وَ سارِعُوا إِلي مَغْفِرَةٍ مِنْ رَبِّکُمْ» به سمت مغفرت پروردگارتان بشتابید و جای دیگر در سوره حدید نیز بر این مطلب صحه می‌گذارد که معتقدم همین شتافتن به سمت مغفرت خداوند، همین بحث معنویات و برخورداری از حفظ قرآن است که معتقدم جزو مغفرت خداوند است.
برای ما از رتبه‌هایی که تاکنون بدست آوردید بفرمایید؟
سال 90 در مسابقات منطقه‌ای بندرعباس شرکت کردم و بعد هم مسابقات قرآن نیروی دریایی در رشته حفظ سه جزء شرکت کردم که حائز رتبه دوم شدم و از سال 91 نیز در مسابقات قرآن سطح نیروی دریایی و همچنین مسابقات آجا، در رشته حفظ 10 جزء نیز حائز رتبه اول و سومی شدم و در حفظ 15 جزء نیز حائز مقام‌های اول و همچنین در رشته حفظ 20 جزء در سطح نیرو رتبه نخست و در سطح ارتش رتبه دوم را از آن خود کردم و در رشته حفظ پنج جزء نیز در سطح نیروی دریایی حائز رتبه اول و در سطح ارتش حائز مقام دوم شدم. 
راهکاریی برای جذب بیشتر جوانان و خانواده‌ها به عرصه‌های قرآنی، بگویید؟
بحث قرآن باید از خانه‌ها شروع شود یعنی هنگامی که فرزندان در خانواد‌ه‌هایی پرورش پیدا کنند که ببیند قرائت قرآن به صورت روزانه و مؤانست با قرآن در آنجا هست و یا پدر و مادر در کنار تماشای دیگر شبکه‌ها ساعتی را نیز به تماشای شبکه قرآن و معارف سیما و استماع تلاوت قرآن از این شبکه قرار دهند، آن هنگام است که بچه‌ها نیز به این سمت سوق پیدا می‌کنند. لذا خانواد‌‌ه‌ها باید سعی کنند تا صدای تلاوت قرآن در فضای منزل پخش شود که در جذب جوانان به عرصه قرائت و کشش آنها به سمت قرآن بسیار اثرگذار است.
بعضا نیز در دوران بارداری بانوان نیز استماع به تلاوت قرآن نیز بر روی جنین اثرگذار است به نوعی که بعدها زمینه گرایش فرزندان را به عرصه قرآن فراهم می‌کند و سپس حضور آنها در محافل و جلسات قرآن است.
همچنین معتقدم اگر مسئولان نیز قرآنی باشند، کارمندان نیز به این سمت کشیده‌ خواهند شدند.
در خواستی از مسئولان برای توجه به قرآنیان دارید؟
حفظ قرآن کار حرفه‌ای است اگر افرادی هستند که علاقه و استعداد حفظ قرآن را دارند و در این زمینه نیز کار می‌کنند اگر مسئولان کاری کنند، که در همان راستای قرآن و حفظ قرآن به آنها پست و مسئولیت دهند به نظرم فعالیت آنها مثمرثمرتر است و زمینه‌های پیشرفت آنها را نیز فراهم کنند. اگر خود من هم زمینه حضورم در بخش قرآنی محل کارم فراهم بود خودم پیشرفت می‌کردم چون به دوره‌های آموزشی زمینه‌های قرائت و... نیاز دارم اما چون مسئولیتم سنگین است واقعا نمی‌رسم آن را ادامه دهم و تنها توانستم حفظم را با تثبیت و مرور نگه دارم.
خاطره‌ای از حضورتان در مسابقات بفرمایید؟ 
در مسابقات قرآن ارتش فکر می‌کنم حدود سال 93 یا 94 بود که در رشته حفظ 15 جزء حائز رتبه شدم، نماینده مقام معظم رهبری در سپاه قدس سخنرانی داشتند که بعد از آن سخنرانی به افرادی که حائز رتبه اول در این دوره از مسابقات شدند، کمک هزینه سفر به کربلای معلی اهدا می‌شود که این از توفیقات و برکات حفظ قرآن بود که این سفر نصیبم شد. همچنین دو سال گذشته نیز مسابقات قرآن ارتش که در مشهد مقدس در یکی از صحن‌های حرم رضوی بود که همراه با خاطرات و لحظات بیاد ماندنی بود.
حرف پایانی؛
آرزوی دیدار با فرماندهی کل قوا، مقام معظم رهبری را دارم و بسیار مشتاق هستم که اگر این توفیق نصیبم شود خدا را شاکر می‌شوم. همچنین از زحمات و همراهی همسرم نیز تشکر می‌کنم و برای پدر و مادرم نیز از خداوند عمر با عزت خواهانم. 

captcha