اشک خانواده شهدا، تاییدیه «اشنوگل» است
کد خبر: 3668042
تاریخ انتشار : ۰۸ آذر ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۵
بازیگر فیلم سینمایی «اشنوگل»:

اشک خانواده شهدا، تاییدیه «اشنوگل» است

گروه هنر: کاوه سماک‌باشی بازیگر فیلم «اشنوگل» گفت: در آیین افتتاحیه این فیلم در مشهد هم رزمندگان حضور داشتند و هم خانواده شهدا، اما مهم‌ترین موفقیت برای ما به عنوان گروه سازنده، اشکی بود که از دیده این عزیزان جاری شد و برای ما دنیایی ارزش داشت.

اشک خانواده شهدا، تاییدیه «اشنوگل» است

کاوه سماک‌باشی، بازیگر سینما و تلویزیون در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) درباره تجربه حضورش در فیلم سینمایی «اشنوگل» اظهار کرد: وقتی دو سال پیش پیکر شهدای غواص را پس از سال‌ها به کشورمان بازگردانند، آرزو کردم در آینده بتوانم فیلمی بازی کنم که در آن زندگی این شهدا محور باشد تا به‌نوعی در تصویرگری بخشی از ایثار این شهدا سهیم باشم. برای همین وقتی بازی در «اشنوگل» به من پیشنهاد شد آن را پذیرفتم. دلیل دیگری که باعث شد حضور در این کار بپذیرم، گروهی بود که پشت این کار قرار داشت و من به اعتقاد و باورم قلبی آنها، واقف بودم.

وی افزود: برایم جالب بود، وقتی وارد دفتر حاجتمند، کارگردان کار شدم تا با وی درباره حضورم در فیلم مذاکره کنم، دیدم در دفتر وی یا عکس شهدا قرار دارد یا این‌که جملات شهدا قاب شده است. با این توضیح طبیعی است وقتی وارد چنین محلی کاری می‌شوی، احساس خوبی پیدا می‌کنیم و می‌توانیم حدس بزنی فردی که می‌خواهد فیلم را بسازد از باور و اعتقاد قلبی بهره برده است، البته باید این نکته را متذکر شوم که این فیلم دفاع مقدسی به طور مشترک توسط علی حاجتمند و علی سلیمانی کارگردانی شده است.

وی درباره ویژگی‌های نقش خود گفت: جالب است بدانید، ابتدا من قرار بود نقش دیگری را بازی کنم، اما وقتی فیلمنامه را خواندم از نقش فعلی‌ام خوشم آمد و وقتی نظرم مرا خواستند، گفتم که این شخصیت (یونس) را بیشتر می‌پسندم. خوشبختانه این مسئله با موافقت کارگردان این فیلم مواجه شد و آنها نقش را به من دادند. درباره این فیلم حرف برای گفتن زیاد است، اما یک نکته را باید حتما بگویم، آنهم این‌که «اشنوگل» با وجود کمبود مالی و امکاناتی که در بحث سخت‌افزار داشت، توانست در ساختار و تصاویر به ویژه جلوه‌های ویژه موفق باشد.

سماک‌باشی تاکید کرد: زیبایی‌های بصری «اشنوگل» این نکته را ثابت کرد که با وجود هزینه‌های کم هم می‌توان فیلمی خوب ساخت، اما این حرف به هیچ وجه به معنای نادیده گرفتن امکانات نیست، چون پرواضح است داشته‌های فنی می‌تواند عاملی مهم برای ارتقای کیفیت کارهای مورد نظر باشد، ولیکن این‌که تصور کنیم حالا که از داشته‌های حرفه‌ای تا اندازه‌ای محروم هستیم می‌بایست کار ضعیف تولید کنیم، اشتباه محض است که قابل پذیرش نیست. این مهم را من به‌عینه در فیلم سینمایی «اشنوگل» به خوبی مشاهده کردم.

این بازیگر در بخش دیگری از سخنانش تاکید کرد همیشه بازی در فیلم‌های دفاع مقدسی برایش در اولویت است، گفت: وقتی به من برای بازی در چند کار پیشنهاد می‌شود در قدم اول به کیفیت فیلمنامه و کار توجه می‌کنم، چون باور دارم یک فیلم دینی یا دفاع مقدسی اگر ضعیف باشد به جای ارشاد نتیجه معکوس به همراه خواهد داشت، ولیکن جدا از این شرط، وقتی بینیم چند فیلم که به طور همزمان به من پیشنهاد شده از کیفیت خوبی بهره می‌برند به موضوع قصه دقت می‌کنم، چون در این شرایط حضور در فیلم‌های دفاع مقدسی را بر هر کار دیگر ترجیح می‌دهم.

وی درباره افتتاحیه «اشنوگل» تصریح کرد: چند سالی است که فرش قرمز در سینمای ما باب شده است. رفتاری که به تقلید از سینمای غرب شکل گرفته و هیچ ربطی به فرهنگ ملی و دینی ما ندارد. نکته حائز اهمیت اینجاست که سعی هم نشده این اتفاق شکلی دینی و بومی به خود بگیرد! در چنین شرایطی فیلم «اشنوگل» سعی کرده‌ایم رسم غلط را بشکند و نگاهی صحیح را در سینما به ویژه در حوزه دفاع مقدس به وجود آورد. با این توضیح در آیین افتتاحیه این فیلم که در مشهد برگزار شد، غواصان جنگ تجملی که در عملیات کربلای 4 و 5 حضور داشتند میهمان فرش قرمز این فیلم بود و قدم‌های آنها بود که فیلم ما را افتتاح کرد. با این توضیح به شخصه از چنین اتفاقی لذت بردم و امیدوارم در آینده باز هم شاهد حضور رزمندگان در فرش قرمز فیلم‌های سینمایی باشیم.

سماک باشی ادامه داد: درباره فرش قرمز این فیلم باید نکته دیگر را هم بگویم، آن‌هم استقبال خیره کننده مردم از «اشنوگل» بود، به نحوی‌که برای آن سانس فوق‌العاده هم در نظر گرفتند. این اتفاق نشان می‌دهد که فیلم‌های دفاع مقدسی اگر به طرز صحیح به مردم معرفی شود عموم مردم از آن استقبال خواهند کرد، به ویژه مردمی که سالهاست با سینما به واسطه عدم نمایش فیلم‌های ارزشی قهر هستند. درباره استقبال باید این نکته را اضافه کنم که خانواده شهدا و رزمندگان بسیار از دیدن فیلم لذت بردند، حتی من اشک ریختن آنها را دیدم. با این توضیح آیا نباید از ساخت چنین فیلم‌هایی حمایت کرد؟

این بازیگر در پایان برخی نقدها به سینمای دفاع مقدس را ناجوانمردانه ذکر کرد و گفت: متاسفانه گاهی اوقات می‌شنویم سینمای دفاع مقدس دیگر جذابیت و تازگی گذشته را ندارد، در صورتی‌که باورم من این است که به اندازه هر رزمنده، شهید یا آزاده یک قصه برای گفتن وجود دارد که به راحتی می‌تواند تبدیل به اثر خوب سینمایی شود، تنها کافیست فیلمنامه‌نویس خوب داستان‌های مورد نظر را تبدیل به سناریو کند.
captcha