علوم انسانی را مانند سایر علوم می بینیم
کد خبر: 3668189
تاریخ انتشار : ۰۸ آذر ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۱
تقدیر از ۲۰ پژوهشگر برتر در هفته پژوهش،؛

علوم انسانی را مانند سایر علوم می بینیم

گروه دانشگاه: معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در نشست خبری با اشاره به برنامه‌های هفته پژوهش از تقدیر 20 پژوهشگر برتر در این هفته خبر داد و عنوان کرد: به علوم انسانی مانند بقیه علوم نگاه می‌کنیم، از میان پژوهشگران علوم انسانی، عضوی برای حضور در تیم پروژه‌های فناورانه خواهیم داشت.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، پیش از ظهر امروز،چهارشنبه هشتم آذرماه، «مسعود برومند» معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در نخستین نشست خبری خود در آستانه هفته پژوهش به ارائه آماری از فعالیت‌های پژوهشی این نهاد در سال‌های اخیر پرداخت و اظهار کرد: در حال حاضر 47 هزار و 200 مقاله از سوی محققان ایرانی در پایگاه ISI و بیش از 50 هزار مقاله در پایگاه اسکوپوس قرار گرفته که این نشان‌دهنده رشد 18 درصدی مقالات است، رتبه کشورمان نیز 16 است که به طوری که ایران با یک درصد جمعیت جهان 1.9 درصد تولید علم دنیا را دارد.

وی ادامه داد: ایران رتبه اول کشورهای اسلامی را دارد و در بحث کیفیت مقالات نیز رتبه ما 21 است، در سال 2011 رتبه 39 را داشته‌ایم و سهم ما در کیفیت به 2.2 درصد در دنیا رسیده است.  همچنین ما دومین کشور جهان در شتاب علمی هستیم یعنی در بحث شتاب علمی خوب پیش رفتیم.

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم گفت: 1258 نشریه علمی داریم که تعداد 1107 آن پژوهشی است و رتبه کشور در میان 127 کشور دیگر بر اساس شاخص جهانی نوآوری 75 است، 208 دانشمند در میان دانشمندان یک درصد برتر دنیا داریم و 18 دانشگاه برتر کشورمان در میان دانشگاه‌های برتر دنیا هستند.

وی اظهار کرد: در حال حاضر 42 پارک علم و فناوری، 186 مرکز رشد و 4716 واحد فناور در مراکز رشد مستقر هستند و 2478 ایده به محصول تبدیل شده که نیمی از این آمار تجاری‌سازی شدند.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری همچنین به تشریح برنامه‌های هجدهمین دوره جشنواره هفته پژوهش پرداخت و گفت: استراتژی و راهبرد ما؛ توسعه فرایند نوآوری است، در ابتدای این فرایند با مفاهیمی مانند اثبات مفهوم و تئوری‌ها روبه‌رو هستیم که نتیجه و خروجی آن پَتِنت‌ها و مقالات علمی است و در نهایت به تجاری‌سازی و تولید محصول ختم می‌شود.

برومند گفت: 30 درصد بودجه پژوهشی دانشگاه‌ها محقق شده است و بودجه‌های دانشگاه‌ها هر سال افزایش می‌یابد، اما میزان ورود بودجه‌های پژوهشی بر اساس فرایند پژوهشی کافی نیست و باید تمهیدات خاصی اندیشیده شود تا بودجه‌های پژوهشی وارد حوزه پژوهش شوند. دانشگاه‌ها در حال حرکت به سمت دانشگاه کارآفرین هستند و من قول می‌دهم این دانشمندانی که ایران را از نظر تولید علم به جایگاه جهانی رساندند در سال‌های کوتاه به پیشرفت در عرصه فناوری هم می‌رسانند.

وی با اشاره به اقدامات شورای پژوهش و فناوری علوم انسانی گفت: در حال حاضر 8 مرکز رشد در بحث علوم انسانی داریم. برنامه داریم ردیف بودجه خاصی برای پژوهش‌های علوم انسانی و تحقیقات این حوزه ایجاد کنیم. این ردیف بودجه پژوهشی با همکاری معاونت آموزشی و پژوهشی این وزارتخانه هزینه خواهد شد. پژوهش‌های علوم انسانی نقش به سزایی در حل مشکلات اجتماعی جامعه دارد، باید برای پژوهش‌های علوم انسانی ساختارسازی کنیم.

برومند افزود: در حال حاضر 8 مرکز رشد علوم انسانی در کشور مشغول به فعالیت هستند، شورای توسعه پژوهش و فناوری علوم انسانی تشکیل شده که این شورا می‌تواند به امر پژوهش و فناوری این حوزه توجه جدی نماید.

به علوم انسانی مانند سایر علوم نگاه می‌کنیم
وی در پاسخ به پرسش خبرنگار ایکنا مبنی بر اینکه سرفصل‌های دروس دانشگاه در رشته‌های علوم انسانی ناظر به محتوا و مباحث پژوهشی نیستند در این زمینه چه تدبیری اندیشیده شده، گفت: بین معاونت آموزشی و پژوهشی در این زمینه همکاری‌هایی صورت گرفته تا به بحث‌های پژوهش و آموزش در حوزه علوم انسانی بپردازد و در این خصوص از صاحبان آراء در این عرصه کمک گرفته‌ایم. به علوم انسانی مانند بقیه علوم نگاه می‌کنیم، شاید یک مقدار هم مورد عنایت لازم قرار نگرفته که باید نقش پررنگی به آن ببخشیم، پژوهش‌های علوم انسانی باید بتواند در رفع چالش‌های اجتماعی کمک کند.

برومند افزود: باشگاه پژوهشگران علوم انسانی و مراکز رشد در زمینه علوم انسانی داریم، تلاشمان این است که از میان پژوهشگران علوم انسانی، عضوی برای حضور در تیم پروژه‌های فناورانه داشته باشیم.

وی همچنین در پاسخ به این پرسش که چه برنامه‌های قرآنی و نیز علوم انسانی در هفته پژوهش خواهید داشت، گفت: در هفته پژوهش روز ۲۷ آذر، روز پژوهش، فناوری و حوزه است که مباحث مربوط به علوم انسانی و علوم قرآنی، در این روز ارائه می‌شود.

اسامی روزهای هفته پژوهش
در ادامه معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم به تشریح برنامه‌های هفته پژوهش پرداخت و گفت: هدف از برگزاری جشنواره و نمایشگاه پژوهش امسال، تقدیر از پژوهشگران و دانشمندان دوره‌های متفاوت تحصیلی است که در این فرایند نقش ایفا می‌کنند، فرایندی که می‌تواند آینده را بسازد.
وی در ادامه به نام‌های روزهای هفته پژوهش اشاره کرد و گفت: هفته پژوهش از ۲۱ لغایت ۲۷ آذرماه خواهد بود و نامگذاری این هفته از این قرار است:
سه‌شنبه ۲۱ آذر؛ پژوهش و فناوری، دانش‌آموز و مدرسه
چهارشنبه ۲۲ آذر؛ پژوهش، فناوری و صنعت
پنج‌شنبه ۲۳ آذر؛ پژوهش، فناوری، ایده و خلاقیت
جمعه ۲۴ آذر؛ پژوهش، فناوری، اقتصاد مقاومتی
شنبه ۲۵ آذر؛ پژوهش، فناوری و سرمایه ملی
یکشنبه ۲۶ آذر؛ پژوهش، فناوری، مهارت و کارآفرینی
دوشنبه ۲۷ آذر؛ پژوهش، فناوری، حوزه و دانشگاه

برومند گفت: از رئیس جمهور برای حضوردر مراسم تقدیر از پژوهشگران برتر دعوت خواهیم کرد و طی این مراسم از 20 پژوهشگر برتر و 5 نوآور تقدیر خواهد شد.
یادآور می‌شود، شعار هفته پژوهش و فناوری امسال «پژوهش تقاضامحور و تجاری‌سازی فناوری؛ زیربنای تولید و اشتغال» است و اختتامیه آن دوشنبه 27 آذرماه در سالن اجلاس سران برگزار خواهد شد که در این مراسم از پژوهشگران برتر کشور با حضور رئیس جمهور تقدیر می‌شود.
captcha