قرآن در فضای مجازی متولی می‌خواهد
کد خبر: 3668313
تاریخ انتشار : ۲۲ آذر ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۴
ملک شاهی:

قرآن در فضای مجازی متولی می‌خواهد

گروه فعالیت‌های قرآنی: استاد و قاری بین‌المللی با اشاره به آموزش قرآن در فضای مجازی گفت: این فضا در حوزه قرآن باید ساماندهی شود و متولی پیدا کند، متأسفانه برخی قبل از این که تلاوت صحیح را یاد بگیرند فکر می‌کند قاری خوبی شده‌اند این افراد باید در طرز تفکر خود تجدید نظر کنند.

علی‌اکبر ملک‌شاهی، استاد و قاری بین‌المللی، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی، با اشاره به شیوه‌های آموزشی قرآن گفت: هر چه جلوتر می‌رویم با شیوه‌های جدید آموزشی مواجه می‌شویم. حقیقتاً شبکه‌های مجازی وسعت بسیاری دارند و با توجه به سرعت انتقال مفاهیم، باید مقدماتی فراهم و این فضا به سمت درست هدایت شود.

وی افزود: گرایش نوجوانان به گوشی‌های اندروید و شبکه‌های مجازی، فرصت خوبی برای آموزش قرآن فراهم کرده البته در آموزش، باید عموم مردم را در نظر گرفت بسیاری از مردم به اینترنت دسترسی ندارند البته این فضا آسیب‌های زیادی هم دارد یکی از این آسیب‌ها اظهار نظرهای غیر کارشناسی است.

ملک شاهی ادامه داد: کانال‌ها و گروهای تلگرامی حوزه قرآن باید ساماندهی شوند حتی متولی پیدا کند و اگر قرار است فعالیت قرآنی در فضای مجازی داشته باشیم باید جایگاه کانال‌ها و گروه‌های تلگرامی، معتبر و قابل استناد باشد به نحوی که اعتماد مخاطب را جلب کند.

این قاری بین‌المللی با تأکید بر حفظ شأن تلاوت قرآن گفت: متأسفانه برخی نوجوانان هنوز طرز صحیح تلاوت را یاد نگرفته، پا به عرصه موسیقی قرآنی می‌گذارند تلاوت قرآن سلسله مراتب دارد و تلاوت صحیح، حق قرآن است که باید ادا شود.

وی تأکید کرد: چنین شیوه‌ای در آموزش، آفت پیشرفت قرآنی است یعنی فرد قبل از این که تلاوت صحیح را یاد بگیرد فکر می‌کند قاری خوبی شده است این افراد باید در طرز تفکر خود تجدید نظر کنند. تلاوت قرآن، هنر و علمی است که سینه به سینه از بزرگان مصری به ما منتقل شده، قاریان مصری با موسیقی قرآنی آشنا بودند اما هر کسی را به این وادی سوق ندادند.

ملک شاهی افزود: متأسفانه در ایران مقداری حال و هوای انتقال سینه به سینه آموزش‌ها، تلاوت‌های حضوری و محفلی، زانو زدن در محضر استاد کمرنگ شده، به نحوی که هر کسی با حداقل‌های تلاوت، خود را قاری قرآن می‌پندارد. البته آموزش‌های مجازی بد نیست و بستگی به مدیریت قرآن آموز دارد هر چند فضای مجازی، بسیاری اوقات، فرصت کار و مطالعه و حتی زندگی کردن را از ما می‌گیرد.

وی تأکید کرد: مباحث قرآنی و اساتید بزرگی داریم که دنیایی از اطلاعات هستند، ولی متاسفانه نوجوان و جوان امروزی گرفتار  آسیب‌های فضای مجازی شده است، ما آموزش مجازی دانشگاهی هم داریم که روش و ساختار صحیحی دارد، بنده مخالف سیستم آموزشی مجازی نیستم اما اینکه هر کسی هر وقت خواست و اراده کرد یک کانال مجازی تشکیل ‌دهد درست نیست تأکید بنده بیشتر به نوجوانان است نباید از درس و تحرک خود باز بمانند، خانواده باید این فضا را مدیریت کند.

ملک شاهی ادامه داد: علت تقلید از قاریان مصری، کامل‌تر بودن قرائت آنهاست، بزرگان مصری کارهایی در زمینه  تلاوت قرآن انجام دادند که ما سال‌هاست از آبشخور آنها استفاده می‌کنیم البته نه به این معنا که دنبال نوآوری و کار جدید نباشیم.

captcha