علم مرتبط با فعل و قول خدا دینی است
کد خبر: 3668368
تاریخ انتشار : ۰۹ آذر ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۳
آیت‌الله العظمی عبدالله جوادی آملی:

علم مرتبط با فعل و قول خدا دینی است

گروه حوزه‌های علمیه: صاحب تفسیر تسنیم گفت: اگر علمی موضوعش وصف و توصیف فعل و قول خدا بود دینی است چه استادش کافر باشد و یا نباشد و بپذیرد و نپذیرد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) آیت‌الله العظمی عبدالله جوادی آملی امروز نهم آذرماه در افتتاحیه کنگره بین‌المللی قرآن و علوم انسانی گفت: سه مطلب باید مورد توجه قرار گیرد یکی اینکه علوم قرآن در مورد انسان فرع آن است که ما علم دینی داشته باشیم و علم دینی نیز فرع بر آن است که ما معرفت‌شناسی کامل داشته باشیم.

وی افزود: کسانی که به معرفت‌شناسی حسی معتقد هستند دین را اصلا علمی نمی‌دانند؛ زیرا تنها پایه رد و قبول آنان تجربه است و غرب گرفتار این معرفت‌شناسی حسی است.

وی اظهار کرد: کسی که معتقد است اگر چیزی دیده نشود، دین را علمی نمی‌داند و می‌گوید افراد در اعتقاد به وحی و معاد آزاد هستند ولی قابل اثبات نیست و این افراد در حد «نری الله جهرة ...» فکر می‌کنند.

این مفسر قرآن بیان کرد: این افراد ترس از خدا را علمی نمی‌دانند و می‌گویند مار و عقرب ترس دارد؛ زیرا قابل اثبات است ولی ترس از سوسک، علمی نیست و جهنم و بهشت نیز این طور است.

وی افزود: معرفت‌شناسی حسی، کف معرفت است و بالاترین معرفت، عرفان و شهود است؛ پس اگر کسی دین را افیون و فسانه می‌داند در این وادی نمی‌توان حرفی از علم دینی زد پس ما قبل از آنکه ثابت کنیم علم دینی داریم باید دین را ثابت کنیم.

وی افزود: ما چون در کنار سفره قرآن هستیم باید در این قلمرو بحث کنیم که علم دینی داریم یا نه و اگر داریم ثابت کنیم علم انسان‌شناسی دینی داریم یا خیر و چون ما در کنار مائده قرآن هستیم قرآن فرموده که هر چیزی مصداق شیء است مخلوق خداست.

این مفسر عنوان کرد: فقه و تفسیر علم دینی است؛ زیرا از قول خدا سخن می‌گویند و کلام چون از اسماء خدا بحث می‌کند علم دینی است و زمین شناسی و هواشناسی و هرچه در ساختار آفرینش است چون آیه‌ای از آیات الهی است، علم دینی است و قبول و رد استاد نیز ملاک نیست.

وی تاکید کرد: هر علمی که در مورد فعل خدا بحث کند هم مانند تفسیر و ... دینی است؛ کتاب صوت العدالة جرج جرداق، دینی است؛ زیرا در مورد عدالت و کلمات علی بحث می‌کند؛ بنابراین اگر علمی موضوعش وصف و توصیف فعل و قول خدا بود دینی است چه استادش کافر باشد و یا نباشد و بپذیرد و نپذیرد.

captcha