حامد علیزاده در جزیره یاقوت اسلام تلاوت می‌کند
کد خبر: 3668374
تاریخ انتشار : ۰۹ آذر ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۴

حامد علیزاده در جزیره یاقوت اسلام تلاوت می‌کند

گروه جلسات و محافل: حامد علیزاده، قاری بین‌المللی کشورمان، جهت سفر تبلیغی ویژه هفته وحدت جهت تلاوت قرآن کریم در مساجد و محافل، به کشور سریلانکا اعزام شد.

 به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، حامد علیزاده، قاری بین‌المللی کشورمان، شب گذشته هشتم آذرماه، از سوی شورای عالی قرآن، جهت سفر تبلیغی ویژه هفته وحدت جهت تلاوت قرآن کریم در مساجد و محافل، به کشور سریلانکا اعزام شد.

سریلانکا یا سیلان، از کشورهای جنوب شرق آسیا است که به صورت جزیره‌ای در جنوب شرقی هند واقع شده است. اسلام در قرن نخست قمری، پیش از آنکه به شمال هند ورود پیدا کند، به این جزیره راه یافت. در این کشور تعدادی شیعه اثناعشری،بهره و صوفی نیز زندگی می‌کنند، آمار رسمی و دقیقی از جمعیت شیعیان سریلانکا در دست نیست، شمار شیعیان این کشور بین ۵،۰۰۰ تا ۱۷،۰۰۰ تن برآورد شده است که کمتر از یک درصد از جمعیت این کشور است، شیعیان سریلانکا در عزاداری محرم از شیعیان هند و پاکستان متأثرند. البته با نفوذ وهابیت فعالیت شیعیان کمرنگ شده است.

حامد علیزاده در جزیره یاقوت اسلام تلاوت می‌کند

مرکز اسلامی آموزش و فعالیت‌های فرهنگی مشهور به icc (حسینیه شیعیان) و انجمن دوستداران اهل بیت(ع) سریلانکا از مراکز شیعی در این کشور است.

منابع تاریخی از سریلانکا به جزیره یاقوت یاد کرده‌اند و از ورود اسلام در قرن اول قمری پیش از ورود به شمال هند به این جزیره خبر داده‌اند. ابن شهریار ورود اسلام را به این سرزمین در دوران خلافت عمر دانسته‌ است. در قرن هشتم میلادی نیز گروهی از هاشیمان به سریلانکا و جنوب هند مهاجرت کردند و در مناطق مختلف این جزیره ساکن شدند. فتوحات مسلمانان ترک که منجر به تشکیل دولت اسلامی در ۱۲۰۶م در هند گردید و نیز ازدواج بازرگانان عرب با زنان بومی در گسترش اسلام مؤثر بود. مسعودی در ۹۳۰ م از سریلانکا دیدن کرده است و وضعیت مسلمانان آن منطقه را در مروج الذهب گزارش کرده است.

مسلمانان با افراد سینهالی در زبان و با تامیل‌های شمالی در عقاید دینی اختلاف داشتند. پرتقالی‌ها در ۱۵۰۲م وارد سیلان شده و ضربات سختی به مسلمانان وارد کردند و در ۱۵۲۶م رسما نسبت به اخراج آنان اقدام نمودند. هلندی‌ها در ۱۶۵۸م عمل پرتقالی‌ها را تکرار نمودند.

مسلمانان از ۱۹۴۷م تا ۱۹۶۰م در اقلیت به سر می‌بردند. از ۱۹۶۰م تا ۱۹۷۷م در امور سیاسی نقش فعال‌تری را پیش گرفتند و در نظام آموزشی این کشور تحولاتی به نفع مدارس اسلامی پدید آمد. از ۱۹۷۷م بین سینهالی‌های اکثریت و تامیل‌های اقلیت، نزاع‌هایی در گرفت، مسلمانان در این درگیری‌ها، ضربات سختی را تحمل کردند.

مسلمانان در نقاط مختلف این کشور پراکنده‌اند. آنان در مناطق منار، کلمبو و امباری سکونت دارند. عید فطر، عید قربان و میلاد پیامبر(ص) از تعطیلات رسمی این کشور است.

 

 

captcha