امیر توده روستا، عضو هیئت مدیره انجمن فیلم کوتاه و داور چهل و هفتمین جشنواره بینالمللی فیلم رشد در بخش «آثار کوتاه داستانی»، در گفتوگو با
خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، به تبیین نقش سینما در رشد تربیتی کودکان، چالشهای ساخت فیلم برای کودکان و ارزیابیاش از بخش «آثار کوتاه داستانی» چهل و هفتمین دوره جشنواره بینالمللی فیلم رشد پرداخت و با اعلام این مطلب که در این دوره از جشنواره فیلم رشد، فیلمهای خوب کم و تعداد زیادی اثر متوسط و ضعیف به دست ما رسیده است، بیان کرد: به دلیل حضور چند فیلم موفق به لحاظ محتوایی و فنی، از بخش «آثار کوتاه داستانی» که عهدهدار داوری آن بودیم، برخی فیلمهای دیگر به لحاظ فنی خوب بودند اما با اهداف جشنواره فاصله داشتند و برخی به آنچه میخواستیم نزدیک بودند اما به لحاظ فنی ضعیف بودند.
وی با تأکید بر نقش مؤثر فیلم در رشد تربیتی کودک و نوجوان، ابراز کرد: تولید فیلم برای کودکان کار سختی است و افرادی که بتوانند از عهده آن برآیند زیاد نیستند و این تولیدهای کم در این حوزه باعث میشود که کمتر شاهد آثار خوب باشیم.
لزوم گسترش سالنهای نمایش فیلمهای رشد در سراسر کشور
کارگردان فیلم «پات» در رابطه با سهم جشنواره فیلم رشد در ارتقای سطح اخلاقی و تربیتی کودکان، اضافه کرد: این موضوع نمیتواند توسط من به عنوان یک فیلمساز و داور در جشنواره درست و دقیق بررسی شود و نیازمند یک بررسی کارشناسی چندین ساله است اما فکر میکنم مدل جشنواره فیلم رشد برای اینکه بتواند با مخاطبانش ارتباط نزدیکتری پیدا کند، نیازمند برخی تغییرات از جمله در حوزه «نمایش فیلم» است.
توده روستا با اشاره به مشکل کمبود سالن نمایش و عرضه فیلمها در سینمای ایران، ادامه داد: اگر موقعیتی شکل بگیرد تا فیلمساز با مخاطبان هدفش که در جشنواره رشد کودکان هستند، ارتباط بیواسطه برقرار کند، اثر تربیتی مورد نظر نیز اتفاق میافتد و پس از آن فیلمسازان به سمت تولیدهای حرفهای و با کیفیت پیش میروند؛ به نظر میرسد علت کمتر بودن رغبت فیلمسازان به ساخت فیلم برای کودکان، نبود همین ارتباط بیواسطه با مخاطب کودک است.
تأمین سرمایه برای برگزاری جشنواره کافی نیست
عضو هیئت مدیره انجمن فیلم کوتاه با بیان اینکه سرمایه برگزاری بیشتر جشنوارههای سینمایی از طرف نهادهای دولتی تأمین میشود اما این برای برگزاری یک جشنواره کافی نیست، افزود: با توجه به تجربهای که در برگزاری جشنواره داشتهام، میدانم این امکان وجود دارد که افراد دغدغهمند را از راههای مختلف برای تولید آثار سینمایی مطلوب برای کودکان جذب کرد؛ اگر این اتفاق در کنار تأمین سالنهای سینمایی کافی برای نمایش فیلمها در کل کشور محقق شود، چه دولت و چه بخش خصوصی برای تولید فیلم مناسب برای کودکان پیشقدم میشوند و فیلمها اثرگذاری مطلوب تربیتی و اخلاقی خود را خواهند داشت؛ البته این فرآیند نیازمند دوره دو تا سه ساله است.
لزوم توجه به نیازهای روانشاختی کودکان در تولید آثار سینمایی
داور چهل و هفتمین جشنواره فیلم رشد در پاسخ به سؤالی، با تأکید به لزوم توجه فیلمسازان به ویژگیهای شخصیتی کودک و نوجوان، بیان کرد: برخی فیلمسازان ما به لحاظ فنی و تخصصی هنوز نمیتوانند به خوبی فیلمی مطابق با استانداردهای خود سینما بسازند؛ بنابراین نمیتوان از آنان انتظار داشت قبل از اینکه اصول سینما را به خوبی رعایت کنند، تخصصی از حوزههای دیگر وارد سینما کنند؛ هرچند تعداد اندکی آثار با کیفیت، بینظیر و با پشتوانه روانشناسانه و جامعهشناسانه نیز در همه جشنوارهها وجود دارد.
به کودکان بیتوجه بودهایم
توده روستا در بخش دیگری از سخنانش، با انتقاد از بیتوجهی به کودکان در روند مدرنیزاسیون شهرها، ابراز کرد: آنچه مهم است، برگزاری جشنواره و تولید فیلم نیست بلکه نگاه جامعه به پیشرفت کشور باید تغییر کند؛ متأسفانه ما در مسیر مدرنیزهسازی شهرمان به نیازهای کودکان بیتوجه بودهایم طوری که کودک امروز بدون پدر و مادرش نمیتواند زندگی کند و به موجودی وابسته تبدیل شده که به شدت خطرناک است.
وی با اشاره به مشغول شدن پدران و مادران به امکانات ارتباطی مدرن و غافل شدن از اصول تربیتی فرزندان، اضافه کرد: کودکان با این هجمه امکانات ارتباطی مدرن نیازمند توجه بیشتری هستند تا به رشد طبیعی که باید، برسند اما ما به هیچکدام توجهی نکردهایم.
داور چهل و هفتمین جشنواره فیلم رشد با تأکید به اینکه توجه به رشد طبیعی و صحیح کودکان سرزمینمان، نیازمند عزم ملی از سوی مسئولان و مردم است، اظهار کرد: سینما نیز میتواند در این راستا کمککننده باشد اما کافی نیست و حل این مشکل نیازمند توجه ویژه مردم و مسئولان است.