رسانه‌ها در ترویج دین كوشا باشند/ لزوم اهتمام جدی دستگاه‌های اجرایی فارس به ترویج فرهنگ نماز
کد خبر: 3668437
تاریخ انتشار : ۰۹ آذر ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۹
تبادار:

رسانه‌ها در ترویج دین كوشا باشند/ لزوم اهتمام جدی دستگاه‌های اجرایی فارس به ترویج فرهنگ نماز

گروه اجتماعی: استاندار فارس بر این نكته تأكید كرد كه در كنار تبلیغات و فضلا باید رسانه‌ها نیز با بهره‌گرفتن از امكانات،‌ تجهیزات و فضای مجازی در گسترش و ترویج دین كوشا بوده و فعالیت بالایی داشته باشند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایكنا) از فارس، اسماعیل تبادار، استاندار فارس امروز، 9 آذرماه در سومین اجلاس استانی نماز با عنوان «نماز و فضای مجازی» با یادآوری آیات ابتدایی سوره بقره گفت: در این آیات بعد از اصل جهانی توحید و اعتقاد به معاد، اقامه نماز به عنوان تكلیف در دستور كار مؤمنین قرار می‌گیرد.

وی افزود: انسان در طول زندگی به بلاها و گرفتاری‌های عدیده‌ای دچار می‌شود و باز هم قرآن برای رفع گرفتاری‌ها و شكیبایی دراین موارد به نماز توصیه می‌فرماید یعنی خداوند در همه گرفتاری‌ها تأكید می‌كند كه به نماز توسل جوییم.

تبادار با تأكید بر اینكه نماز اهرم استعانت از خداوند در غم‌ها و مشكلات و عامل محبت میان عبد و معبود و فرصتی برای طراوت بخشیدن روح دینی برای میل به كمال غایی است، گفت:‌ نماز مهم‌ترین نشانه یك مؤمن و به منزله پرچم و علامت مكتب اسلام است.

استاندار فارس با یادآوری اینكه نماز به معنای پرستش، بندگی و اطاعت از خداوند است، گفت: نماز ستون دین و اسرارش محور جهان‌بینی توحیدی است.

وی همچنین یادآور شد كه منظور از نماز ظاهری نیست بلكه صفای باطنی هم هست و سپس ادامه داد: جان نماز حضور قلب، خلوص نیست و استغراق در حضرت حق است و اوج راز نماز در شهود خداوند نهفته است.

تبادار با بیان اینكه‌ اولین وظیفه‌ای كه بعد از بعثت رسول خاتم به ایشان آموزش داده شد، اقامه نماز است و به عنوان محور تمامی عبادات بر آن تأكید شده است، گفت: قرآن كریم هدف از خلقت انسان را عبادت می‌داند چرا كه انسان از راه عبادت به كمال می‌رسد و عالی‌ترین نوع عبادت، عبادت نماز است.

استاندار فارس اظهار كرد: فضلا، عالمان، محققین و پژوهشگران امر نماز بر نمازی توصیه دارند كه از سر خشوع و خلوص نیت و صفای باطن انجام شود و این نماز آنگاه تأثیری دارد كه فرد به معرفت و عرفان حقیقی دست یافته باشد و آن زمان است كه به تعبیر امام علی(ع) در نهج‌البلاغه، نفس سركش او رام و دلش نرم و تكبرش محو می‌شود.

وی بیان كرد:‌ مبلغان دین، روحانیت و كسانی كه به تفقه در دین روی آوردند می‌دانند كه مقوله عرفان و شناخت بسیار ضعیف است و مرز بین هدایت و ضلالت است لذا لازم است ما بر فراخور شرایط و مقتضیات زمان و با شناخت درست از انسان حاضر با نگاه معرفت‌شناسانه و دین‌باورانه برای تعمیق بخشیدن نماز و درونی كردن آن تلاش كنیم.

تبادار همچنین گفت: بهره گرفتن از فضای مجازی یا اثربخشی آن در امر ترویج نماز باید با نگاه ژرف به اقتضائات نماز و بر اساس اطلاعات و ویژگی‌های روز در دستور كار قرار گیرد و منطبق بر مخاطبین نگاه دینی اعمال شود.

وی تأكید كرد: هر كدام از مردان، زنان، جوانان،‌ نوجوانان، پیران و غیره رفتار تبلیغی خاص خود را می‌طلبد و اگر چنین شد قرب معنوی و آرامش روح و روان ایجاد می‌شود و فضائل اخلاقی پرورش می‌یابد.

استاندار فارس با تأكید بر اینكه بزرگ‌ترین و مهم‌ترین اركان دین، نماز است، گفت: همه واقفند كه گستره اخلاق در زمینه اجتماعی مهم‌ترین ضروریات دین بوده، هست و خواهد بود و هر جامعه‌ای كه مؤلفه‌های اخلاقی در پهنه آن گسترش پیدا كرده باشد، جامعه‌ای سالم، پویا، دین‌دار و خلاق خواهد بود.

وی، گسترش نماز را یكی از مهم‌ترین اركان اخلاق و اصلی‌ترین موضوع در جامعه و اجتماع دانست و گفت: اینجا تكلیف تنها در راستای نماز درست است و متولیان امر نماز، اساتید و مدرسان این مسئله وظیفه مستقیم دارند.

تبادار همچنین نقش نماز را در این زمینه یادآور شد و گفت: در كنار تبلیغات و فضلا باید رسانه‌ها نیز با بهره‌گرفتن از امكانات،‌ تجهیزات و فضای مجازی در گسترش و ترویج دین كوشا بوده و فعالیت بالایی داشته باشند.

استاندار فارس ادامه داد:‌ همچنین خانواده‌ها به عنوان كانون اصلی هر جامعه‌ای بیشترین نقش را می‌توانند در امر گسترش نماز داشته باشند و گسترش این مسئله برای همه ضروری و جدی است.

وی با بیان اینكه اگر این نماز در جایگاه خودش اقامه شود، قطعاً جامعه را به سوی سلامت سوق می‌دهد، گفت: از دستگاه‌های اجرایی انتظار دارم در برپایی واقعی و اثرگذار نماز اهتمام ورزند و این موضوع را به عنوان وظیفه اصلی و دینی از باب یك تكلیف نه از باب رفع تكلیف در دستور كار خود قرار دهند.

captcha