ماجرای فتوای تاریخی امام خمینی(ره) برای اهدای عضو
کد خبر: 3668532
تاریخ انتشار : ۱۰ آذر ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۰
فاضل عنوان کرد:

ماجرای فتوای تاریخی امام خمینی(ره) برای اهدای عضو

گروه سلامت: رئیس سازمان نظام پزشکی در همایش نفس با اشاره مشکلات پیش روی اهدای عضو به اقدام تاریخی امام در صدور فتوای اهدای عضو اشاره کرد.

به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا)، ایرج فاضل رییس سازمان نظام پزشکی در مراسم جشن نفس که صبح روز گذشته نهم آذرماه در سالن همایش های برج میلاد برگزار شد، از همه تیم‌های پیوند در سراسر کشور و همه کسانی که در مسئولیت‌های مختلف برای پیشبرد حوزه پیوند و نجات جان انسان‌ها تلاش می‌کنند، تشکر کرد.

وی با بیان اینکه پیوند عضو در اوایل انقلاب در ایران آغاز شد، ادامه داد: البته پیش از انقلاب اسلامی هم چندین پیوند در کشور توسط جراحان مختلف به طور نمادین انجام شده بود اما برنامه خاصی برای پیشبرد آن در نظر گرفته نشده بود و کسانی هم که این کار را انجام داده بودند، بعد از انقلاب کشور را ترک کردند.

رئیس سازمان نظام پزشکی افزود: در دفاع مقدس که تمام امکانات پزشکی کشور به مجروحین تعلق داشت، برنامه پیوند هم در نهایت غربت شروع شد. در آن زمان همه امکاناتی را که برای بیماران دیالیزی نیاز داشتیم، از خارج از کشور می‌آوردیم و به همین دلیل بیماران ما گروه گروه از بین می‌رفتند. بر این اساس به تدریج پیوند در کشور پا گرفت و توانستیم در همان سال‌ها ۵۰ پیوند را انجام دهیم و برنامه‌ریزی‌هایی برای پیشبرد موضوع پیوند کلیه در بیمارستان هاشمی‌نژاد انجام شد وچندین پیوند کلیه نیز به صورت موفقیت‌آمیز انجام گرفت.

فاضل با بیان اینکه در اوایل آغاز به کار ما در حوزه پیوند تبلیغات منفی در این زمینه انجام می‌شد، گفت: اما علی‌رغم همه این مسائل بحث پیوند در کشور پا گرفت و با آموزش تیم‌های جدید پیش رفت. البته برای انجام پیوند کلیه می‌توانستیم از دهنده فامیل استفاده کنیم. زیرا برداشت یک کلیه مشکلی در زندگی افراد ایجاد نمی‌کند اما برای پیوند اعضای دیگر بدن بحث اهدای عضو از بیمار مرگ مغزی مطرح شد و فتوای اهدای عضو از بیمار مرگ مغزی توسط امام خمینی (ره) صادر شد.

پدر پیوند عضو ایران با بیان اینکه مرگ مغزی واقعا پدیده‌ای عجیب است، گفت: باید توجه کرد که انسان چیزی جز مغز نیست و تا زمانی که مغز سالم است، انسان هم وجود دارد اما اگر مغز دچار مشکل شود، تمام بدن انسان لاشه‌ای بیش نیست. باید بدانیم که در مرگ مغزی گردش خون در مغز متوقف می‌شود. در این حالت شاید بتوان با کمک دستگاه‌ها یک یا دو روز بدن فرد را زنده نگه داشت و از اعضای برای نجات جان انسان‌ها استفاده کرد.

رئیس سازمان نظام پزشکی با اشاره به اقدام بزرگ امام خمینی در راستای دادن فتوای اهدای عضو از بیمارمرگ مغزی گفت: دادن این فتوا کار کوچکی نبود و فقط امام (ره) می‌توانست آن را انجام دهد. ایشان موسس پیوند عضو و اهدا در ایران بودند. چرا که بعد از فتوایشان علمای دیگر از جمله مقام معظم رهبری هم این اقدام را تایید کردند و باید بدانید که این فتوا در بین کشورهای اسلامی مختص کشور ماست. حتی همکاران ما از کشورهایی مانند کویت با ما تماس می‌گیرند تا با آیت‌الله سیستانی صحبت کنند و مشکل‌شان در این حوزه حل شود. البته در آن زمان لازم بود که فتوای امام در مجلس نیز به رسمیت شناخته شود تا بتوانیم به طور قانونی در این راستا حرکت کنیم. اما موضوع با مشکلاتی مواجه بود و حتی دو بار در مجلس به مشکل خوردیم. البته بعد از مدت‌ها قانون مرگ مغزی در مجلس شورای اسلامی هم به تصویب رسید.

وی با بیان اینکه شاید یکی از زیباترین مناظر دیدن مادری است که اعضای عزیز دردانه‌اش را که دچار مرگ مغزی شده است، اهدا می‌کند و جان انسانهایی را نجات می‌دهد، ادامه داد: استفاده از این اعضا به همت عده کثیری از همکارانمان سال به سال در کشور در حال افزایش است. ما امیدواریم که جان انسان‌ها سلامت باشد اما متاسفانه در کشور ما تصادف و مرگ مغزی زیاد است و ما با فرهنگ‌سازی در جهت اهدای عضو می‌توانیم جان‌های بیشتری را نجات دهیم و باید بدانیم که نجات دادن یک جان به معنی نجات دادن بشریت است.
captcha