شأن حاکمیت امام زمان(عج) در جامعه
کد خبر: 3668547
تاریخ انتشار : ۱۰ آذر ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۷

شأن حاکمیت امام زمان(عج) در جامعه

گروه دانشگاه: رئیس مرکز تخصصی نماز در سخنانی اظهار کرد: جامعه آمادگی حکومت دینی را نداشت، امام غایب شدند، چه بسا جامعه از برکات امام بهره می‌برد و سر کلاس امام می‌نشست، اما آمادگی حاکمیت نداشت.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، حجت‌الاسلام والمسلمین کفیل، رئیس مرکز تخصصی نماز در سخنرانی روز گذشته در مسجد دانشگاه تهران با اشاره به آغاز امامت حضرت ولی‌عصر(عج) به شرح اتفاقات آغاز امامت حضرت پرداخت، آنچه می خوانید مشروح بیانات ایشان است:

با آغاز امامت حضرت حجت(عج) اتفاقی افتاد که بر هیچ امامی این اتفاق نیفتاده، به‌طور طبیعی وقتی امامی به امامت می‌رسید، یک بیعت حضوری رخ می‌داد، این طبیعی بوده، هر امامی به امامت می‌رسید شیعیان با او بیعت می‌کردند، اما آغاز امامت حضرت حجت(عج) با غیبت صغری همزمان شده، گرچه حضرت قبل آن هم غایب بودند، حضرت حتی در دوره بارداری مادر گرامی‌شان هم بر اطرافیان پوشیده بودند، حضرت حکیمه، عمه امام حسن عسکری (ع) است و با امامت پیوسته در ارتباط است، اما در شب تولد نمی‌داند، در حدی که امام حسن عسکری(ع) به وی مژده می‌دهند که امشب نوزاد وعده داده شده به دنیا می‌آید، حتی نیمه‌های شب به امام حسن عسکری(ع) مراجعه می‌کند و می‌گوید آقا خبری نیست!

دوره بارداری مخفیانه بوده، ۵ سال اول هم به تعبیری مخفیانه بوده، حکیمه خاتون بعد از تولد حضرت حجت(عج) می‌گوید من فردا می‌آیم که باز این نوزاد را ببینم، آقا فرمودند نه، برو روز هفتم بیا، ۵ سال اول گویا حضرت حجت(عج) در خانه امام(ع) نبودند، کجا بودند معلوم نیست، اگر در خانه بودند افرادی مانند حکیمه خاتون می‌توانستند حضرت را ببینند. به صورت موردی بعضی شیعیان می‌توانستند ایشان را ملاقات کنند، خیلی کم هم بوده، یک زمان جمع ۴۰ نفره‌ای از شیعیان قم آمده بودند، امام(ع) پرده را کنار زدند و فرمودند ایشان فرزندم حضرت مهدی(عج) است که بعد از من به امامت می‌رسد. اما غیبت صغری حضرت حجت(عج) پس از شهادت پدر گرامی‌شان آغاز شده، آقا آمدند نماز را خواندند و پس از آن غیبت آغاز شد.

چه شد امام غایب شدند؟ ۳ حکمت برای غیبت حضرت حجت(عج) نقل شده؛ از امام صادق(ع) پرسیدند چرا فرزندتان مهدی(عج) غایب می‌شوند، ایشان می‌فرمایند: «یَخَافُ الْقَتْل؛ از کشته شدن بیم دارد»، حضرت نمی‌ترسد، خدا می‌خواهد حضرت را نگه دارد، حفظ جان امام(عج) مهم است، چرا که ایشان قرار است حاکمیت جهان را بر عهده بگیرد، برای هیچ امامی به غیر از امیرالمومنین(ع) کمتر از ۵ سال محقق نشد.

از امام رضا(ع) می‌پرسند و ایشان می‌فرمایند: «حتي تغربلوا ثم تغربلوا ثم تغربلوا؛ به خاطر اینکه غربال بشوید و باز غربال شوید» و در جای دیگری می‌فرمایند: «يَمْتَحِنَ اَلشِّيعَةَ؛ برای امتحان شیعیان» نفرمودند برای امتحان مسلمین، فرمودند برای امتحان شیعیان. جای دیگر می‌فرمایند: «لئلا یکون لاحد فی عنقه؛ تا بیعت هیچ طاغوتی به گردنش نباشد» با هیچ طاغوتی دست بیعت ندهد. این دلایل از سوی معصومین(ع) به عنوان دلایل غیبت حضرت مطرح شده و همین ۳ وجه هم دلیل ظهور نکردن است، امام اکنون بیایند جانشان ایمن نیست.

مرحوم شیخ طائف شیخ طوسی می‌گوید مهم‌ترین دلیل غیبت حفظ جان امام(عج) است، هنوز ما محافظ جان امام نشده‌ایم.
حضرت(عج) وقتی می‌آیند که بتوانند با طاغوت مبارزه کنند، امام به کمک جامعه می‌تواند مقابل طاغوت بایستد و با آن دست دوستی ندهد. اگر حضرت امام خمینی(ره) می‌فرمودند آمریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند، به پشتوانه مردم بوده، اهل بیت(ع) همین ندا را داشتند، اما فضای جامعه اقتضا نمی‌کرد.

جامعه آمادگی حکومت دینی را نداشت، امام غایب شدند، جامعه چه بسا از برکات امام بهره می‌برد و سر کلاس امام می‌نشست، اما آمادگی حاکمیت نداشت. جامعه منتظر باید بسترسازی برای حاکمیت امام کند، غیبت به معنای ندیده شدن امام نیست، بلکه به معنای حکومت نکردن امام است اگرنه امام صادق(ع) را هم خیلی از مردم نمی‌دیدند و برخی مردم مدینه با ایشان ملاقات می‌کردند، امام حسن عسکری(ع) در سامرا تحت نظر بودند وابط بسیاری از مردم ایشان را ندیدند.

مولی‌الموحدین(ع) بیان دقیقی دارند؛ «فَلَیْسَتْ تَصْلُحُ اَلرَّعِیَّهُ إِلاَّ بِصَلاَحِ اَلْوُلاَهِ؛ مردم صالح نمی‌شوند مگر با صالح شدن مدیران» حاکمیت باید دست متدینین باشد، امام باید حاکمیت کند و چه زمانی امام می‌آیند؟ وقتی بتوانند حکومت کنند، چه زمانی می‌توانند حکومت کنند؟ وقتی که یار داشته باشند و جامعه قابلیت حاکمیت امام را داشته باشد.

یکی از شئون امامت را خداوند به دست مردم داده؛ شان حاکمیت به دست جامعه است و خدا کند اگر منتظریم، اگر پیمان می‌بندیم، اگر ماه ربیع اخت بیشتری برقرار می‌کنیم، برای حاکمیت حضرت(عج) آماده شویم.
captcha