سیاست‌گذاری؛ اصلی‌ترین مسأله پیام‌رسان‌ها است
کد خبر: 3668876
تاریخ انتشار : ۱۱ آذر ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۳

سیاست‌گذاری؛ اصلی‌ترین مسأله پیام‌رسان‌ها است

گروه فناوری اطلاعات: در اولین نشست علمی از مجموعه نشست‌های ارزیابی سیاست‌گذاری فضای مجازی در ایران با موضوع «بررسی ابعادی جایگزینی مسأله تلگرام» مطرح شد: اصلی‌ترین مسأله ما در سیاست‌گذاری‌ها است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، اولین نشست علمی از مجموعه نشست‌های ارزیابی سیاست‌گذاری فضای مجازی در ایران با موضوع «بررسی ابعادی جایگزینی مسأله تلگرام»، امروز، 11 آذرماه، با حضور مهدی اسلامی، مشاور کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی و رئیس مرکز تحقیقات اقتصاد خلاق، سیدجعفر خورشاد، مدیرپیام‌رسان سروش و محمدمهدی کارگر، مشاور سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار شد.

مهدی اسلامی، رئیس مرکز تحقیقات اقتصاد خلاق دانشگاه آزاد اسلامی، با اشاره به این موضوع که سیاست‌های خرده‌نظام‌ها در پیام‌رسان‌ها و جایگزین کردن‌های پیام‌رسان‌های خارجی تأثیر دارد، گفت: دغدغه‌های اصلی در اجرای سیاست‌های حمایتی از پیام‌رسان‌های داخلی، خرده‌نظام‌های ما است که نقش مهمی در این زمینه دارد. اگر شورای عالی فضای مجازی تصمیمی اتخاذ می‌کند، متأسفانه خرده‌نظام‌ها مانع از اجرای برخی از آن تصمیمات و ابلاغیه‌ها می‌شود.

وی افزود: ما باید در بحث پیام‌رسان‌ها نیازهای مخاطبان را پیش‌بینی کنیم که این امر کار بسیار سختی است. باید بررسی کرد که آیا شرکت‌های فناورانه آمادگی این را دارند که چنین پیام‌رسانی را تولید کنند که بتوان جایگزین تلگرام کرد.
 
مشاور کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با طرح این پرسش مبنی بر اینکه آیا بخش حاکمیتی حمایت‌های لازم را از پیام‌رسان‌های داخلی دارد، گفت: امروز تلگرام خدمات رایگانی را در اختیار مصرف‌کنندگان قرار داده است و ما اگر بخواهیم پیام‌رسان سروش را جایگزین آن کنیم، آیا سروش می‌تواند همچون تلگرام خدمات رایگان ارائه دهد؟ امروز ما با بحران نیروی انسانی روبرو هستیم و باید نیروهای خود را متخصص و مجرب پرورش دهیم تا به لحاظ فنی هم این روند را تقویت کنیم.

در ادامه محمدمهدی کارگر، مشاور سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران با اشاره به این موضوع که ما بر چه مبنا و سیاستی به این نتیجه رسیده‌ایم که جایگزینی برای تلگرام قرار دهیم، گفت: ما نهادی به نام شورای عالی فضای مجازی داریم که بسیاری از سیاست‌ها را تعیین می‌کند، اما در کنار آن خرده ساختارها و خرده نظام‌هایی وجود دارد که در این سیاست‌گذاری و اعمال سیاست و تحقق آن نقش دارند که می‌توان به قوه قضاییه، سپاه و وزارت اطلاعات اشاره کرد.

سیاست‌گذاری مشخص و واحدی در فضای مجازی نداریم

وی افزود: ما سیاست‌گذاری مشخص و واحدی در فضای مجازی نداریم و با گذشت شش سال از تشکیل شورای عالی فضای مجازی، شاهد این برنامه‌ریزی‌ها نبودیم و همین امر باعث شد که برخی از سیاست‌ها اجرا نشدند و یا اگر اجرایی شد ضعیف بود. برای مثال یکی از سیاست‌های شورای عالی فضای مجازی این است که کمترین وابستگی را به سرویس‌های خارجی داشته باشیم اما تا چه اندازه این سیاست اجرا شده است و تا چه اندازه پیام‌رسان‌های داخلی رشد داشته‌اند.

کارگر اظهار کرد: اصلی‌ترین مسأله ما در سیاست‌گذاری‌ها است و هم‌اکنون شاهد کثرت نظرات مختلف و اختلاف سلیقه‌های مختلف در آراء و نظرات در سیاست‌گذاری‌ها هستیم و همین امر سبب می‌شود که در شورای عالی فضای مجازی نظرات جمع‌آوری نشود.

وی ضمن انتقاد از ساختار شورای عالی فضای مجازی گفت: رئیس شورای عالی فضای مجازی رئیس جمهور است و بهتر بود تدبیری در این خصوص انجام شود و این امر بهبود یابد و ریاست شورا از منظر حقوقی به حقیقی تبدیل شود. به واسطه سیاست‌های غلطی که داریم، بسیاری از این سیاست‌ها قابلیت اجرایی ندارند و اجرایی نمی‌شوند.

کارگر اظهار کرد: این هشدار را می‌دهم که تلگرام تا یک ماه آینده فیلتر شود و اگر این اتفاق رخ دهد، چه خواهیم کرد؟ پدیده تلگرام یکی از پدیده‌های عجیب نظام جمهوری اسلامی بوده و در ردیف پدیده‌های کلان است. امروزه با این چالش روبرو هستیم و نمی‌دانیم که چه باید کنیم. هم‌اکنون بسیاری از فضای کاری در تلگرام شکل گرفته است و اگر فیلتر شود، چه مشکلات عدیده‌ای برای‌مان ایجاد می‌شود. ما نمی‌توانیم به راحتی در مورد جایگزینی تلگرام صحبت کنیم. سروش را به عنوان پیام‌رسان تأیید می‌کنم اما این پیام‌رسان داخلی هم با مشکلاتی روبرو است.

در ادامه این نشست سید جعفر خورشاد، مدیرعامل پیام‌رسان سروش با اشاره به این موضوع که سروش صد در صد جایگزین تلگرام نخواهد بود، گفت: ما نمی‌توانیم برای جایگزین کردن پیام‌رسان‌های خارجی به طور کامل تصمیم بگیریم، شاید برای تولید آن تصمیم قطعی را اخذ کنیم اما برای استفاده آن از سوی کاربران نمی‌توان اینچنین با قطعیت تصمیم گرفت، زیرا کاربران نیازهای خاص خودشان را دارند.

وی افزود: باید نیازهای مردم شناسایی شود و این نیازها به مرور زمان در حال تغییر است و باید این تغییرات را در نظر بگیریم. تلگرام در دنیای رقابتی مرزها را شکست و با قرار دادن قابلیت کانال‌ها، یک پله تکنولوژی را ارتقا بخشید که حتی واتس‌آپ و وایبر هم این امکان را نداشتند.

مدیرعامل پیام‌رسان سروش تصریح کرد: هم‌اکنون 50 میلیون کاربر را پشتیانی می‌کنیم و اگر ما بخواهیم با پیام‌رسان‌های خارجی به رقابت بپردازیم، نیازمند سازوکارهای حمایتی هستیم.

در ادامه محمدمهدی کارگر، مشاور سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران با اشاره به مشکلات ناشی از استفاده همزمان کاربران از سایت‌ها گفت: چند روز پیش طرح جمعه شگفت‌انگیز اجرایی شد و به دلیل آنکه کاربران بسیاری همزمان از این طرح استفاده کردند، دیجی‌کالا و بامیلو از کار افتاد و یا زمانی که در سایت سنجش قرار است، نتیجه‌ای اعلام و یا ثبت‌نامی انجام شود، سایت از کار می‌افتد.

وی افزود: اگر امروز تلگرام را ببندیم و کاربران را به سمت پیام‌رسان سروش، هدایت کنیم آیا سروش این قابلیت را دارد که نیاز کاربران ایرانی را تأمین کند و یا می‌تواند جایگزین تلگرام باشد.

کارگر با اشاره به این موضوع که صداوسیما بیشترین خیانت را به پیام‌رسان‌های داخلی می‌کند، گفت: درزیرنویس تلویزیون مشاهده کردیم که عوامل برنامه حساب کاربر‌ی خود را در سروش اعلام کرده‌اند؛ درحالی که همین عوامل از تلگرام استفاده می‌کنند. اگر تلگرام بد است، پس برای همه می‌تواند بد باشد.

وی بیان کرد: بخش عمده‌‌ای از جامعه و حاکمیت متفاوت است و ما مدام این بخش را تقویت می‌کنیم و شکاف افزایش می‌یابد. در صدا و سیما به کار بردن عنوان تلگرام ممنوع است اما هر یک از مدیران و عوامل رسانه ملی از تلگرام بهره‌مند می‌شوند.

مشاور سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران با اشاره به فیلترینگ نرم‌افزار ویز گفت: ویز فیلتر و دال جایگزین آن شد. این اتفاق همزمان رخ داد و همه توان رسانه‌ای بر آن شد تا به تبلیغ نرم‌افزار دال بپردازند، در حالی که دانشجویان دانشگاه شریف که تولید این نرم‌افزار را برعهده داشتند، API گوگل را استخراج کرده‌اند و بر بستر گوگل، این نرم‌افزار را تولید کردند. حتی عنوان کردند که برچسب نقشه را داریم در حالی که این دروغ بزرگی است. همچنین نوار جستجو را روی گوگل انداخته‌اند تا گوگل متوجه موضوع نشود.

وی بیان کرد: سازمان فناوری اطلاعات موتورجستجوگری را تولید کرده که ادعا می‌کند بومی است درحالی که این موتوربه تقلید از موتور اکس بال است و تنها تغییرات کوچکی روی آن انجام داده‌اند و به عنوان سرویس بومی مطرح می‌کنند.

الزامات جایگزینی پیام‌رسان‌های خارجی

در ادامه اسلامی، رئیس مرکز تحقیقات اقتصاد خلاق، با اشاره به الزامات جایگزینی پیام‌رسان‌های خارجی گفت: ما باید این پرسش را مطرح کنیم که آیا الزامی برای جایگزینی داریم؟ آیا ما قطعا باید پیام رسان داخلی داشته باشیم؟ همه این‌ها پرسش‌هایی است که باید به آن پاسخ دهیم. ما باید بستری فراهم کنیم که تولیدکننده خدمات با آن به ایجاد کسب و کار بپردازد. تلگرام سرویس صوتی را فعال کرد و در مدت زمان کمتری، این سرویس بسته شد. اگر پیام‌رسان‌های داخلی بتوانند چنین خدماتی را ارائه کنند، قطعا مزیت بسیاری خواهند داشت.

اسلامی اظهار کرد: ما شبکه‌ای مشابه فیس‌بوک به نام کلوب با هزینه‌های بسیار را ایجاد کردیم، واقعا چه ضرورتی برصرف این هزینه داشت. معتقدم به جای جایگزینی پیام‌رسان‌های خارجی، به فکر طراحی یک نرم‌افزار مناسب باشیم. باید برروی پیام‌رسان‌ها نظارت شود. برای مثال نرم‌افزار بیسفون که مدعی بود، خراب شد و پس از آن دیگر کسی به پیام‌رسان‌های داخلی اعتمادی ندارند.

در ادامه کارگر، مشاورسازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران تصریح کرد: نرم‌افزار دال یک نرم‌افزار تقلیدی بوده و پیگرد قضایی دارد. این روزها بحث رمزنگاری را انجام می‌دهند و این بحث به جایی خواهد رسید که در بهترین حالت توان فیلترینگ 20 درصد محتوا را خواهیم داشت چرا که به مرور DNS رمزنگاری می‌شود. بیشترین مشکل‌مان ادعاهایی است که افراد می‌کنند و به پای عمل که می‌رسد، با مشکلاتی برمی‌خوریم که همین مشکلات سبب سلب اعتماد از سوی کاربران داخلی می‌شود.

روی توانایی‌های داخلی متمرکز شویم

مشاور سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران تصریح کرد: ما باید روی توانایی‌های داخلی متمرکز شویم و از طرفی در سطحی از دانش عقب افتاده‌ایم. وقتی تلگرام است، سرمایه‌گذاری وارد میدان نمی‌شود تا برروی پیام‌رسان داخلی سرمایه‌گذاری کند به همین دلیل پیام‌رسان‌هایی همچون سروش ناچار به همکاری با ارگان‌های دولتی هستند.

وی بیان کرد: اصلی‌ترین مسأله ما سیاست‌گذاری فضای مجازی است و اگر این وضعیت اصلاح نشود نمی‌توانیم شاهد اتفاقات مثبت باشیم. خرده نظام‌ها و ساختارها آنقدر تحت‌الشعاع قرار می‌گیرد که دیگر فرصتی به جایگزینی تلگرام و دیگر پیام رسان خارجی نمی‌رسد. مشکلات عدیده‌ای درسیاست‌گذاری‌ها شاهد هستیم که همین مشکلات سبب می‌شود تا مدام برا‌یمان هزینه‌هایی ایجاد شود و پیام‌رسان‌های داخلی رشد نکنند.

در ادامه اسلامی، رئیس مرکز تحقیقات اقتصاد خلاق تصریح کرد: متأسفانه ما شبکه‌ای به نام شبکه تحقیقات نداریم و حتی شاهد انتقال اطلاعات نیستیم. مدیریت دانش‌مان بسیار ضعیف است؛ ما چرا نباید از اطلاعات یکدیگر استفاده کنیم. پیام‌رسان‌هایی همچون سروش و بیسفون به عنوان یک استارت‌آپ هستند که هنوز به بلوغ نرسیده‌اند و باید از بسترهای مشارکتی و حمایتی استفاده کنند.

تماس صوتی در پیام‌رسان سروش

در پایان این نشست خورشاد، مدیرعامل پیام‌رسان سروش گفت: از حدود یک سال و نیم پیش به دنبال تماس صوتی در پیام‌رسان سروش هستیم؛ امیدواریم بتوانیم این قابلیت را محقق کنیم.

captcha