نمره 12 ایرانی‌ها در سواد رسانه‌ای مربوط به سه سال پیش است/ نیازمند پژوهش جدید هستیم
کد خبر: 3668999
تاریخ انتشار : ۱۲ آذر ۱۳۹۶ - ۱۹:۱۳
افراسیابی خبر داد:

نمره 12 ایرانی‌ها در سواد رسانه‌ای مربوط به سه سال پیش است/ نیازمند پژوهش جدید هستیم

گروه فناوری اطلاعات: دبیر انجمن سواد رسانه‌ای گفت: نمره 12 ایرانی‌ها از 100 در سواد رسانه‌ای مربوط به پژوهش‌های سه سال گذشته است و به مرکز ملی فضای مجازی پیشنهاد می‌کنم تا پژوهشی جدید دراین زمینه را انجام دهند.

محمدصادق افراسیابی، دبیر انجمن سواد رسانه‌ای، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، با اشاره به این موضوع که نمره سواد رسانه‌ای ایرانی‌ها از 100، نمره 12 است، گفت: این نمره براساس پژوهش‌هایی بوده که در سه سال گذشته انجام شده است. پس از آنکه چنین پژوهشی انجام شد، برنامه‌های مختلفی را برای ارتقای حوزه سواد رسانه‌ای انجام دادیم که می‌توان به تولید و پخش برنامه سواد رسانه‌ای از صداوسیما، قرار دادن درس تفکر سواد رسانه‌ای در میان دروس، برگزاری همایش سواد رسانه‌ای توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، تأسیس انجمن سواد رسانه‌ای، برگزاری دوره‌های تربیت مربی سواد رسانه‌ای توسط مراکز، انتشار کتب متعدد سواد رسانه‌ای اشاره کرد.

وی افزود: سه گذشته زمانی که این پژوهش انجام شد و نتیجه‌اش بسیار پایین بود، انقلابی در حوزه سواد رسانه‌ای رخ داد و با انجام این اقدامات جهشی در این زمینه صورت گرفت. به نظر می‌رسد امروز باید بررسی داشته باشیم که با انجام این فعالیت‌ها در راستای ارتقای سواد رسانه‌ای، نمره‌مان چند شده و این فعالیت‌ها تا چه اندازه تأثیرگذار بوده است.

دبیر انجمن سواد رسانه‌ای تصریح کرد: درست نیست که امروزه سواد رسانه‌ای ایرانی‌ها را براساس پژوهش‌های سه سال گذشته ارزیابی کنیم. اگر بخواهیم بدون پژوهش‌های جدید، سواد رسانه‌ای ایرانی‌ها را ارزیابی کنیم و به قضاوت بپردازیم، درست نیست.

وی بیان کرد: متولی حوزه فضای مجازی، مرکز ملی فضای مجازی است و سه سال پیش مرکز ملی فضای مجازی این پژوهش را انجام داد و از آن سال رسانه‌ها این پژوهش را مطرح می‌کنند درحالی که باید پژوهش جدیدی صورت بگیرد تا بتوانیم قضاوت درستی از سطح سواد رسانه‌ای ایرانی‌ها داشته باشیم.

افراسیابی اظهار کرد: به نظر می‌رسد پس از سه سال و با انجام این فعالیت‌ها نمره سواد رسانه‌ای ایرانی‌ها بسیار بالاتر شده است البته اطلاعی از وضعیت جدید بصورت رسمی ندارم. پیشنهاد می‌کنم پژوهش‌های جدید در این زمینه صورت بگیرد چرا که این بی‌اطلاعی و نبود آمار درست از وضعیت سواد رسانه‌ای ایرانی‌ها ضعف بزرگیست. امیدواریم مرکز ملی فضای مجازی انجام چنین پژوهشی را در دستور کار خود قرار دهد.

captcha