چرایی وحدت در قرآن
کد خبر: 3669115
تاریخ انتشار : ۱۲ آذر ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۲

چرایی وحدت در قرآن

گروه معارف: در آیات متعددی از قرآن کریم انسان‌ها امت واحده خوانده شده‌اند و بر اهمیت اتحاد و همبستگی میان مسلمانان تأکید شده است.

 به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از آذربایجان‌شرقی، در آیات متعددی از قرآن کریم انسان‌ها امت واحده خوانده شده‌اند و بر اهمیت اتحاد و همبستگی میان مسلمانان تأکید شده است. همچنین روایات متعددی از پیامبر اکرم و ائمه معصوم موجود است که همگی نمایان‌گر نقش مهم اتحاد و انسجام میان ملت‌های مختلف با قومیت‌های متفاوت است. وحدت اسلامی در شرایطی از مبرم ترین نیازهای جامعه اسلامی مطرح می‌شود که جدایی‌ها و ظهور وقایعی آتشین، کیان جهان اسلام را تهدید می‌کند. اتحاد و همبستگی میان رهبری جامعه و آحاد مردم از جمله عوامل موفقیت مسلمانان بوده است.

قرآن کریم همبستگی را برای مسلمانان ضروری تلقی کرده است

حجت‌الاسلام محمد منیب‌راد، امام جمعه شهر جدید سهند در گفتوگو با ایکنا، اظهار کرد: قرآن کریم همبستگی را برای مسلمانان ضروری تلقی کرده است و از آنان می‌خواهد تا در گسترش این فرهنگ کوشا باشند.

وی افزود: محور وحدت در دیدگاه قرآنی «توحید» و در مرتبه دیگر دین اسلام است.

وی با استناد به آیه 103سوره آل عمران خاطرنشان کرد: در این آیه می‌خوانیم: و همگی به رشته دین خدا چنگ زده و به راه‌های متفرّق نروید و به یاد آرید این نعمت بزرگ خدا را که شما با هم دشمن بودید، خدا در دلهای شما الفت و مهربانی انداخت و به لطف و نعمت خدا همه برادر دینی یکدیگر شدید، و در پرتگاه آتش بودید، خدا شما را نجات داد، بدین گونه خدا آیاتش را برای راهنمایی شما بیان می‌کند، باشد که هدایت شوید.

حجت‌الاسلام منیب راد ادامه داد: یکی از بارزترین خصوصیات حبل‌الله به عنوان نماد وحدت آن است که مسلمانان را از گمراهی نجات داده و آنان را به راه راست رهنمون می‌شود. کسی که به حبل‌الله متمسک شود، گمراه نخواهد شد.

وی، از معایب هجوم فرهنگ غرب گفت و بیان کرد: با هجوم فرهنگ غرب، هویت فرهنگی مسلمانان به خطر می‌افتد زیرا رسوخ فرهنگ منحط غرب نه فرهنگ سالم آنان، در کالبد فرهنگی جوامع مسلمان، باعث کج فهمی و دور افتادن از حقیقت اسلام، ترک احکام اسلام و تعطیل شدن حدود، تنگ نظری در علوم مذهبی، مسخ ارزش‌های عقیدتی و اخلاقی و نابسامانی در پذیرش آموزهای دینی خواهد شد و آن وقت است که همان آشفتگی و پراکندگی غربی که در جوامع مدرن حاکم است به طوری که انسان‌ها را از هم دور ساخته است، در جوامع اسلامی نیز حاکم می‌شود.

امام جمعه شهر جدید سهند یادآور شد: مسلمانان در سرتاسر عالم اسلام با اینکه در زبان، اخلاق و عادات با هم تفاوت دارند، اما در یک امر اشتراک و وحدت دارند و آن زبان قرآن است، این امر بهترین وسیله‌ای است که می‌توان با آن وحدت اسلامی را مستحکم کرد.

وی با اشاره به فرموده حضرت محمد(ص)افزود: پیامبراکرم(ص) می فرمایند: مومنان با هم برادرند و خونشان برابر است و در برابر دشمن متحد و یکپارچه اند.

حجت‌الاسلام منیب راد اتحاد را عامل قدرت هر جامعه دانست و تاکید کرد: بدون شک عزت و سربلندی و تعالی هر امت در یگانگی و هم بستگی آنهاست. اتحاد و اتفاق بزرگ ترین عامل قدرت و شوکت هر جامعه و امت و در مقابل، ذلت و سرافکندگی و سقوط هر امت در تفرقه و پراکندگی آن نهفته است.

از نظر قرآن ملاک وحدت فراتر از معیارهای رایج است

حجت‌الاسلام ابراهیم بجانی، امام جمعه تسوج در گفت‌‌وگو با ایکنا، اظهار کرد: از نظر قرآن ملاک وحدت فراتر از سلیقه‌ها، برداشت‌های شخصی، معیارهای رایج و عامه پسندی هم چون نژاد، رنگ، زبان، طبقه اجتماعی است.

وی افزود: وحدت اسلامی، عبارت از این است که فرقه‌های مسلمین یکدیگر را بطور صحیح بشناسند، از مواضع فکری و اعتقادی هم آگاهانه مطلع شوند و جهت حفظ و گسترش کیان و بنیاد اسلام از نزاعی که قرآن کریم از آن نهی نموده است، دور باشند و برای دفاع از ساحت مقدس قرآن مجید و اصول ثابت و مشترک اسلامی در برابر دشمنان ملحد، مسلمین امتی متحد، ملتی متشکل و جماعتی همراز و همنوا و هم جبهه باشند.

وی با استناد به آیه 64 سوره نساء خاطرنشان کرد: در این آیه می‌خوانبم: ما رسولی نفرستادیم مگر بر این مقصود که خلق به امر خدا اطاعت او کنند. و اگر هنگامی که آنان گروه منافق بر خود ستم کردند به تو رجوع می‌کردند و از کردار خود به خدا توبه نموده و تو هم برای آنها استغفار می‌کردی و از خدا آمرزش می‌خواستی، در این حال البته خدا را توبه‌پذیر و مهربان می‌یافتند.

حجت‎الاسلام بجانی ادامه داد: منظور از وحدت یکی کردن مذاهب، شیعی کردن سنیان یا سنی کردن شیعیان نیست. منظور حصر مذهب به یک مذهب یا حتی گرفتن مشترکات مذاهب و طرد مفترقات آنها نیست. بلکه منظور از وحدت، یکپارچگی و همزیستی مسالمت آمیز است.

امام جمعه تسوج یادآور شد: تقوا و پرهیزگاری یکی از عوامل مهم وحدت آفرین در جامعه انسانی مورد توجه قرآن کریم قرار گرفته است، اگر در همه جا عدالت، تقوا، محبت، تعاون، ایثار، حرمت، همدلی و... حکم فرما باشد، اختلاف، نزاع و درگیری یا بطور کلی از بین می‌رود و یا بسیار اندک است.

وی با اشاره به فرموده پیامبراکرم(ص) افزود: پغمبر(ص) می فرمایند: شما اهل بیت، اهل الله هستید که به برکت شما نعمت کامل گشته و پراکندگی بر طرف شده و اتحاد کلمه پدید آمده است.

حجت‎الاسلام بجانی وحدت را به نفع خود مسلمانان دانست و تاکید کرد: وحدت در وحله اول به نفع خود مسلمانان است. چه بسا با پیوند برادری و همدلی میان آنان و مستحکم کردن زنجیرهای همدلی و برادری می‌توان دسیسه‌های شیاطین و منافقان را خنثی نمود.

captcha