توقف پروژه بن- بروجن به دلیل لابی‌گری مافیای آب است
کد خبر: 3669265
تاریخ انتشار : ۱۲ آذر ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۹
حجت‌الاسلام جعفری:

توقف پروژه بن- بروجن به دلیل لابی‌گری مافیای آب است

گروه اقتصاد: رئیس کمیته صیانت از آب چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه طرح بن-بروجن در دو هیئت وزیران مصوب شده و همه مجوزات را دارد، گفت: توقف این پروژه حیاتی به دلیل لابی‌گری مافیای آب بوده است.

به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن (ایکنا) از چهارمحال و بختیاری به نقل از ایسنا – منطقه چهارمحال و بختیاری – حجت‌الاسلام امیرقلی جعفری شامگاه شنبه 11 آذرماه در نشست دانشجویی بررسی بحران آب در استان‌های چهارمحال و بختیاری و اصفهان که با حضور دکتر عابدی، نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی در دانشگاه شهرکرد برگزار شد، اظهار کرد: برگزاری چنین نشست‌هایی در روشنگری و تبیین مشکلات حوزه آب تأثیرگذار بوده و دیدگاه درستی در اذهان عموم مردم به ویژه دانشجویان مطالبه‌گر ایجاد می‌کند.
رئیس کمیته صیانت از آب استان با بیان اینکه مردم استان‌های چهارمحال و بختیاری و اصفهان ارتباط تنگاتنگی با هم دارند و همه شریف هستند، افزود: مشکلات آب در پی سوء مدیریت برخی از تصمیم سازان و دست‌اندرکاران است.
وی با اشاره به اینکه تمام طرح‌های برداشت آب در چهارمحال و بختیاری با مجوز همراه بوده و کاملاً قانونی هستند، اظهار کرد: متأسفانه پروژه‌های بسیاری در اصفهان بدون مجوز از آب زاینده‌رود استفاده می‌کنند.
حجت‌الاسلام جعفری با تأکید بر اینکه شورای عالی آب با توجه به ترکیب اعضا، دوپهلو قضاوت می‌کند، تصریح کرد: وزیر نیرو در جلسه دهم این شورا به صراحت تونل انتقال آب گلاب را غیرقانونی معرفی می‌کند، اما در جلسه سیزدهم رای به بررسی تونل گلاب می‌دهند که هرگز هیچ‌گونه بررسی نیز صورت نگرفت.
رئیس کمیته صیانت از آب استان عنوان کرد: دیوان محاسبات، وزارت نیرو و سازمان بازرسی 9۹ کیلومتر از تونل گلاب یک و تونل گلاب 2۲ را غیرقانونی می‌دانند، اما این تونل‌ها با هزینه فراوان ساخته و تکمیل شدند.
وی ادامه داد: بیش از 200۲۰۰ میلیارد تومان در احداث تونل گلاب هزینه شد که، چون غیرقانونی است باید قانون‌شکنان را جریمه کرد، اما مسئولان اصفهان برای رساندن آب این تونل به 14۱۴ شهر اصفهان در حال برنامه‌ریزی هستند.
حجت‌الاسلام جعفری با اشاره به اینکه شورای عالی آب 237۲۳۷ میلیون مترمکعب از آب زاینده‌رود را به چهارمحال و بختیاری اختصاص داده است، اما برای اصفهان؛ 176۱۷۶ میلیون مترمکعب برای محیط زیست، 419۴۱۹ میلیون مترمکعب برای حق آبه‌بران، 655۶۵۵ میلیون مترمکعب برای سهمیه‌بران، 30۳۰ میلیون مترمکعب برای شرب و 40۴۰ میلیون مترمکعب برای صنعت در نظر گرفته و برای چهارمحال هیچ‌گونه حق آبه‌ای پیش‌بینی نکرده‌اند.
وی با بیان اینکه مقرر شد وزارت نیرو کنتور هوشمند نصب کند تا مقدار آب برداشتی استان مشخص شود، اما هرگز این اتفاق نیفتاد، افزود: منبع پروژه آبی بن-بروجن نیز همین میزان برداشت 237۲۳۷ میلیون مترمکعبی است که هنوز تخصیص نیافته است.
رئیس کمیته صیانت از آب استان با اشاره به اینکه طرح بن-بروجن در دو هیئت وزیران مصوب شده و همه مجوزات را دارد، گفت: توقف این پروژه حیاتی به دلیل لابی‌گری مافیای آب بوده است.
حجت‌الاسلام جعفری عنوان کرد: به گفته استاندار اصفهان حدود 15۱۵ هزار چاه غیرمجاز در اصفهان وجود دارد که پنج هزار چاه غیرمجاز در بستر زاینده‌رود هستند، چرا مقابل این تخلفات در اصفهان ایستادگی نمی‌شود.
رئیس کمیته صیانت از آب استان با بیان اینکه چهارمحال و بختیاری در صدر استان‌هایی است که از آبیاری تحت فشار استفاده می‌کند، اظهار کرد: فضای سبز اصفهان دو برابر میانگین کشوری است که با وجود کم‌آبی در روستاها غیرمنطقی است.
وی با تأکید بر اینکه متأسفانه در مسائل آبی سوء مدیریت در کشور وجود دارد، گفت: یکی از مسئولان کشوری تونل گلاب را تعطیل می‌کند و یکی دیگر آن را دوباره راه‌اندازی می‌کند که این نشان از سوء مدیریت است.

captcha