پیشنهاد اختصاص بودجه به جلسات قرآن برای تشویق جوانان
کد خبر: 3669274
تاریخ انتشار : ۱۲ آذر ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۸
قره‌گزلو، مدرس قرآن از مسئولان بیان کرد:

پیشنهاد اختصاص بودجه به جلسات قرآن برای تشویق جوانان

گروه جلسات و محافل: قره‌گزلو ضمن بیان اینکه جلسات قرآن اصل برنامه‌های مساجد نیست و مسئولان قرآنی، بودجه‌ای حداقل برای پذیرایی و تشویق قرآن‌آموزان نیز اختصاص نداده‌اند، گفت: اینکه مسئولان در جلسات شرکت کنند و از کمبودهای جلسات جویا شوند در روحیه جوانان و نوجوانان جلسه و اساتید ایجاد انگیزه می‌کند.

عدم تخصیص بودجه برای جلسات قرآنی و عدم حضور مسئولان+عکس

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، جلسه آموزش قرآن یوسف قره‌گزلو، شب گذشته، یازدهم آذرماه با حضور قرآن‌آموزان از سنین مختلف در مسجد سیدالشهداء(ع) واقع در تهران، انتهای خیابان امام خمینی(ره)، تقاطع (یادگار) میدان هاشمی، خیابان هاشمی به طرف جیحون، نرسیده به جیحون، بلافاصله پس از نماز جماعت مغرب و عشاء برگزار شد.

در این جلسه قره‌گزلو، آیاتی از ادامه درس جلسه گذشته را تلاوت کرد و سپس، اعضای جلسه به نوبت و طبق فهرستی در جایگاه قاری حاضر شده و به تلاوت تحقیق و ترتیل آیات پرداختند و قره‌گزلو، نکات روخوانی، روانخوانی و تجویدی آنها را متذکر شد.

همچنین، قره‌گزلو در خلال تلاوت اعضای جلسه به برخی معانی آیات تلاوت شده پرداخت. وی با تلاوت آیه «وَمَا آتَيْتُمْ مِنْ رِبًا لِيَرْبُوَ فِي أَمْوَالِ النَّاسِ فَلَا يَرْبُو عِنْدَ اللَّهِ ۖ وَمَا آتَيْتُمْ مِنْ زَكَاةٍ تُرِيدُونَ وَجْهَ اللَّهِ فَأُولَٰئِكَ هُمُ الْمُضْعِفُونَ» گفت: و آنچه از ربا می‌دهید تا مال مردم زیاد شود، نزد خدا افزوده نمی‌شود و آنچه از زکات که برای رضای خدا می‌دهید، زیاد می‌شود و زکات‌دهندگان مال خود را زیاد می‌کنند. (ربا) یعنی نمو مال و زیاد شدن آن. می‌فرماید: مالی که شما به مردم داده‌اید تا اموالشان زیاد شود ـ نه به قصد رضای خداـ آن مال نزد خدا زیاد نمی‌شود و ثوابی از آن عاید شما نمی‌گردد، چون قصد قربت نداشته‌اید، اما آن مالی که برای رضای خدا دادید، چند برابرش عاید شما می‌شود و چنین کسانی مال خود یا ثوابشان را مضاعف می‌کنند. پس ظاهرا مراد از (ربا) ربای حلال است ، یعنی اینکه مالی را بدون قصد قربت به کسی بدهند و مراد از (زکات) صدقه یا مالی است که برای رضای خدا اعطاء شود، البته این در صورتی است که آیه مزبور مکی باشد، اما اگر در مدینه نازل شده باشد، مراد از (ربا) ربای حرام و مراد از (زکات) همان زکات واجب است و این دسته آیات به آیات مدنی شبیه ترند.

عدم تخصیص بودجه برای جلسات قرآنی و عدم حضور مسئولان+عکس

این مدرس قرآن کریم در ادامه، آیه دیگری از سوره روم را تلاوت کرد و گفت: آیه «مِنَ الَّذِينَ فَرَّقُوا دِينَهُمْ وَكَانُوا شِيَعًا كُلُّ حِزْبٍ بِمَا لَدَيْهِمْ فَرِحُونَ» می‌فرماید: از آنهایی که دین خود را بخش بخش کردند و خودشان گروه گروه شدند و هر دسته‌ای به دین خود خرسند است. در ادامه آیه قبلی که فرمود: از مشرکین نباشید، در اینجا مشرکین را توصیف می‌کند به اینکه اینها کسانی هستند که دین خود را متفرق کردند و خود گروه گروه شدند و هردسته‌ای هم به دین خود خوشحال و خرسندند. (حزب) یعنی جماعتی که دارای رأی مشترک و معینی هستند. در این آیه از مشرکین به دلیل تفرق و تشتتی که در دین دارند، مذمت شده است، چون مشرکین دین خود را براساس هوی و هوس و تمایلاتشان بنا نهادند و معلوم است که هوای نفس همه مردم یکسان نیست، لذا دینشان به حسب اختلاف تمایلاتشان مختلف می‌شود. پس نهی از تفرقه کلمه در دین در حقیقت نهی از این است که هوای نفس را به جای عقل اساس دین قرار دهند. 

عدم تخصیص بودجه برای جلسات قرآنی و عدم حضور مسئولان+عکس

قره‌گزلو در پایان جلسه گفت: جلسات قرآن، اصل برنامه‌های مساجد نیست و مسئولان قرآنی، بودجه‌ای حداقل برای پذیرایی و تشویق قرآن‌آموزان جوان، اختصاص نداده‌اند.

وی در ادامه با بیان اینکه از کلام خدا بالاتر نداریم، تصریح کرد: اینکه مسئولان در جلسات شرکت کنند و از کمبودهای جلسات جویا شوند، در جوانان و نوجوانان جلسه و اساتید ایجاد انگیزه می‌کند. اساتید قرآن نیز، باید جلساتشان فقط صرف خواندن نباشد. اساتید باید راجع به تفاسیر و معانی آیات درس جلسه مطالعه کنند و در جلسه مطرح کنند.

یوسف قره‌گزلو، ۲۵ سال است که جلسات قرآن مختلفی را اداره کرده است و از سال ۱۳۸۷ در مسجد سیدالشهداء به برگزاری جلسه قرآن اقدام کرده است. وی، از محضر اساتیدی همچون استادان مرحوم مولایی، سیدمحسن موسوی بلده، سیدمحسن خدام حسینی بهره برده است.

یادآور می‌شود، جلسه قرآن یوسف قره‌گزلو، شنبه‌ها در مسجد سیدالشهداء(ع) واقع در انتهای خیابان امام خمینی(ره) تقاطع (یادگار)، میدان هاشمی، خیابان هاشمی به طرف جیحون، نرسیده به جیحون، بلافاصله پس از نماز جماعت مغرب و عشاء برگزار می‌شود.

 

captcha