پایبندی به دستورات دینی، شرط اصلی آثار حاضر در جشنواره سینما حقیقت است
کد خبر: 3669289
تاریخ انتشار : ۱۲ آذر ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۶
دبیر جشنواره فیلم سینما حقیقت:

پایبندی به دستورات دینی، شرط اصلی آثار حاضر در جشنواره سینما حقیقت است

گروه هنر: سیدمهدی طباطبایی دبیر یازدهمین جشنواره فیلم سینما حقیقت گفت: تمام آثاری که در جشنواره سینما حقیقت حاضر هستند باید متعهد به دستورات دینی و انقلابی کشورمان باشد.

پایبندی به دستورات دینی و انقلابی، شرط اصلی آثار حاضر در جشنواره سینما حقیقت است

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، نشست خبری یازدهمین جشنواره سینما حقیقت با حضور سید مهدی طباطبایی دبیر جشنواره در سالن نمایش مرکز سینمای مستند و تجربی امروز 12 آذرماه برگزار شد. در ابتدای این جلسه طباطبایی با بیان اینکه جشنواره امسال نیز همانند سال‌های گذشته مبنی بر سخن امیرالمؤمنین (ع) است، اظهار کرد: امسال نیز همانند دوره‌های گذشته این کلام حضرت امیر (ع) که «حقیقت بهترین چراغ راهنماست» به عنوان سرلوحه آثار ما در این جشنواره است اما در کنار این شعار بحث سینمای مستند برای همه کلامی است که ما به صورت ویژه به آن توجه داریم.

وی افزود: در آغاز سخنانم می خواهم یک نکته را بیان کنم، آن هم این است که ما هیچگونه ممیزی خارج از استاندارهای جمهوری اسلامی نداشتیم، برای همین هر فیلمی که قوانین عرفی و شرعی نظام اسلامی را رعایت کرده باشد، قادر به حضور در این جشنواره است. با این توضیح تنها دو فیلم وجود داشتند که بنا به قوانین ذکر شده نتوانستند در جشنواره حاضر شوند.

این فیلمساز ادامه داد: تعداد متقاضیان ایرانی شرکت در یازدهمین دوره جشنواره سینما حقیقت که فرم جشنواره را روی وب‌سایت پر کردند؛ حدود 850 فیلم است. درضمن تعداد فیلم‌های ثبت شده در دبیرخانه جشنواره نیز 705 فیلم است.
وی درباره بخش ملی این جشنواره گفت: فیلم‌های منتخب مسابقه ملی 80 فیلم (38 کوتاه، 42 بلند) است و علی‌اکبر ولدبیگی، ابوالقاسم ناصری، مهدی اسدی، سیدمحمدصادق جعفری، صادق سوری، احمد طالبی‌نژاد، پژمان مظاهری‌پور، محمود رحمانی، یاسر خیر و مسعود سفلایی داوری این بخش‌ها را بر عهده داشته‌اند.

طباطبایی درباره جایزه شهید آوینی هم چنین توضیح داد: 30 فیلم (13 ملی + 17 شهید آوینی) در این بخش حضور خواهند داشت. درباره این قسمت از جشنواره همین اندازه بگویم که فیلم‌های حاضر از کیفیت بسیار خوبی بهره برده‌اند، چون می خواستیم کارهای این حوزه که عموماً دفاع مقدسی هستند از کیفیت خوبی بهره برده باشند.

وی متذکر شد: برخی کشورها در مسابقه ملی و بخش‌های جنبی مشترک هستند؛ برخی فیلم‌ها هم تولید دو یا چند کشور هستند. درضمن مستندسازان کشورهای آلمان، انگلستان، فرانسه، آمریکا، دانمارک، اسپانیا، ایتالیا، لهستان، به ترتیب بشترین فیلم‌ها را در بخش‌های رقابتی و غیررقابتی یازدهمین دوره جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت دارند.

بازار فیلم مستند

طباطبایی ادامه داد: بازار فیلم مستند یازدهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» عصر روزهای 20 تا 25 آذرماه در انتهای طبقه ششم پردیس سینمایی چارسو برپا می‌شود. دیدار با فعالان عرضه و پخش بین‌المللی سینمای ایران، یکی از برنامه‌های بازار فیلم سینماحقیقت است. این دیدار ساعت 5 عصر 22 آذرماه 96 در محل بازار فیلم جشنواره صورت می‌گیرد.

میهمانان خارجی

دبیر جشنواره سینما حقیقت درباره میهمانان این جشنواره نیز گفت: حدود 60 میهمان از کشورهای ایتالیا، فرانسه، آفریقای جنوبی، سنگاپور، آلمان، آمریکا، اسپانیا، انگلستان، ژاپن، کره‌جنوبی، لبنان، دانمارک، لهستان، کانادا، ترکیه، رومانی، روسیه، ارمنستان، استرالیا، بوسنی و هرزگوین، برای شرکت در جشنواره یازدهم سینماحقیقت به تهران سفر خواهند کرد. در جمع این افراد، مسئولانی از جشنواره‌های هات‌داکس، یاماگاتا، تورنتو، بیل‌بائو، سینمادورئل، جکسون‌هول، بیگ‌اسکای، تورین، Encounters آفریقای جنوبی، سنگاپور، قازان حضور دارند. همچنین خریداران و پخش‌کنندگانی از ARTE، ZDF، RAI، توکیو‌داکس، مؤسسه هنرهای معاصر لندن، انجمن بین‌المللی مستند آمریکا و... هم به جشنواره خواهند آمد.

کارگاه‌های پژوهشی

وی در بخش دیگری از سخنان خود عناوین کارگاه‌های تخصصی یازدهمین دوره جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت که به منظور گسترش دانش سینمای مستند و تقویت توانمندی‌های مستندسازان کشور در سالن شماره 2 پردیس چارسو برگزار می‌شود، به این شرح است: تولید مشترک و فاند، جلوه‌های بصری در سینمای مستند، آیا می‌توان تفکر را به تصویر تبدیل کرد؟، استانداردسازی بین‌المللی در فیلم مستند، حقیقت لحظه، مستند حیات وحش، یک تولید مشترک خلاق و مستند سینمایی. در همین راستا جان‌فرانکو رُزی مستندساز برجسته ایتالیایی، یکی از مدرسان کارگاه‌های پژوهشی سینماحقیقت است که عنوان ورک‌شاپ وی «حقیقت لحظه» است.

انتشار دو عنوان کتاب مستند

طباطبایی ادامه داد: همزمان با برگزاری یازدهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت»، دو عنوان کتاب با عناوین روایت آرشیوی (شیلا کوران برنارد و کن رابین؛ ترجمه حسین فراهانی) و واقعیت و خیال در سینمای مستند (مجموعه مقالات) منتشر شده و ضمن رونمایی در سالن شماره 2 پردیس چارسو، در دسترس علاقمندان قرار خواهد گرفت.

نکوداشت سینمای مستند آذربایجان شرقی

وی افزود: جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» در یازدهمین دوره برپایی خود، به تکریم سینمای مستند آذربایجان شرقی می‌پردازد. در بخش «نکوداشت سینمای مستند آذربایجان شرقی» جشنواره که با مشارکت سازمان فرهنگی- هنری شهرداری تبریز و همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان آذربایجان شرقی برگزار می‌شود، 20 فیلم منتخب از آثار مستندسازان آذربایجان شرقی به نمایش درآمده و در مراسم اختتامیه‌ از آنان قدردانی خواهد شد. این 20 مستندساز در طول جشنواره هم میهمان سینماحقیقت بوده و غرفه‌ای در طبقه ششم پردیس سینمایی چارسو برای گپ‌و‌گفت با آنان تخصیص داده می‌شود. همچنین تکریم دو پیشکسوت سینمای مستند آذربایجان شرقی، از برنامه‌های ویژه این بخش از جشنواره «سینماحقیقت» است که طی آن، از مصطفی رزاق ‌کریمی و سعادت‌علی سعیدپور با اهدای نشان فیروزه سینماحقیقت، تندیس جشنواره، لوح تقدیر و هدایای نقدی، مورد تجلیل قرار می‌گیرند.

برنامه تلویزیونی جشنواره

دبیر جشنواره سینما حقیقت در پایان تاکید کرد: در ایام برپایی جشنواره، هر روز ویژه ‌برنامه‌های جشنواره سینماحقیقت از شبکه‌های یک، دو، چهار و مستند پخش خواهد شد. کنداکتور برنامه شبکه دو برای ساعات میانی روز پیش‌بینی شده است؛ شبکه یک عصر هر روز (حدود ساعت 19) ویژه‌ برنامه سینماحقیقت را پخش می‌کند؛ شبکه چهار و مستند هم در ساعات پایانی شب مبادرت به پخش این برنامه‌ها خواهند کرد.

یازدهمین جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت 19 الی 26 آذرماه 96 پردیس سینمایی چارسو برگزار می‌شود.

captcha