قرآن تاریخی کانی مشکان سنندج مرمت شد/ عظمتی به قدمت ۷۰۰ سال
کد خبر: 3669353
تاریخ انتشار : ۱۳ آذر ۱۳۹۶ - ۰۷:۴۰

قرآن تاریخی کانی مشکان سنندج مرمت شد/ عظمتی به قدمت ۷۰۰ سال

قرآن تاریخی روستای کانی مشکان سنندج که قدمتی ۷۰۰ ساله دارد و از آثار ملی کشور به شمار می رود پس از مرمت با حضور فرماندار سنندج و مدیر کل میرث فرهنگی استان و جمعی از مسئولان و اهالی روستا جانمایی شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) شبستان نوشت: قرآن‌های تاریخی یکی از مهم‌ترین جاذبه های گردشگری استان کردستان است و وجود 10 قرآن تاریخی شناخته شده در روستاهای این استان به عنوان یادگاری ارزشمند از دوره های صدر، میانه و معاصر اسلامی به شمار می رود.

 قرآن تاریخی کانی مشکان یکی از 9 قرآن شاخص، قدیمی و ارزشمند در کردستان است که با جلد چرم و اوراق کاغذی است که در ابعاد 39.3 در 28.8 سانتیمتر نوشته شده است و در روستایی به همین نام قرار گرفته و به شماره «252» در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

قدمت این قرآن تاریخی و نفیس 700 سال است و نوع خط آن، نسخ و زمان کتابت آن دوره تیموریان (قرن 8) و تعداد صفحات آن 313 ورق است.

 

تزئینات قرآن ساده و فاقد تذهیب کاری است و تنها سطرهای اول، هشتم و پانزدهم طلایی نوشته شده است و آخر سوره ها دارای تذهیب ساده به شکل گل های طلایی هشت پر است.

 

جنس اوراق قرآن تاریخی کانی مشکان کاغذ بوده و جلد قرآن نیز چرم است و وضعیت نگهداری مناسب و دارای ویترین استاندارد می‌باشد.

در ماه های گذشته این قرآن تاریخی برای مرمت از محل روستای خارج شد و پس از مرمت با حضور فرماندار شهرستان سنندج، مدیرکل میراث فرهنگی کردستان، بخشدار مرکزی شهرستان سنندج، معاون میراث فرهنگی، رئیس اداره میراث فرهنگی شهرستان سنندج، کارشناسان اداره کل، فرمانده و نیروهای یگان حفاظت میراث، دهیار و اهالی خونگرم روستای کانی مشکان همزمان با هفته وحدت در محل مسجد این روستا و در داخل ویترینی که پیشتر توسط اداره کل میراث فرهنگی تهیه شده بود جانمایی شد.

سید محسن علوی، مدیرکل میراث فرهنگی استان در ابتدای مراسم جانمایی قرآن با اشاره به مقارن شدن جانمایی قرآن تاریخی کانی مشکان با هفته وحدت و ولادت حضرت محمد (ص)، گفت: با لطف و مرحمت الهی کردستان و روستاهای آن به مهد قرآنهای تاریخی تبدیل شده است و این موضوع نشان از دینداری و پایبندی مردم کردستان به آیینها و سنتهای اصیل و مقدس اسلام ناب محمدی است.

 

وی ضمن تاکید بر لزوم ساماندهی و مرمت کلیه قرآن های موجود در سطح استان اظهار داشت: قرآن کانی مشکان مربوط به قرون اولیه اسلامی است که با همکاری فرمانداری شهرستان سنندج و پس از طی مراحل قانونی آن را به بهترین شیوه مرمت و امروز به مکان اصلی خود بازگردانیم.

 

علوی با اشاره به اهمیت توسعه روستای کانی مشکان در زمینه گردشگری با توجه به پتانسیلهای موجود در روستا، گفت: امیدواریم با همکاری ارگانها و نهادهای ذی ربط، اهالی روستا و با بهره گیری از امکانات موجود بتوانیم گامهای بهتری برای توسعه روستای کانی مشکان برداریم.

 

فرماندار شهرستان سنندج نیز در ادامه این مراسم ضمن تشکر و قدردانی از تلاش های اداره کل میراث فرهنگی استان کردستان و سایر دستگاههای ذی ربط در زمینه مرمت قرآن، اظهار داشت: تاثیر قرآن بر کلیه بخش های فرهنگی، تاریخی، هنری و ... مردم ایران اسلامی امری است انکار ناپذیر، تاثیر قرآن در کلیه بخشهای زندگی مردم بحدی است که به صراحت نقش قرآن را در تمامی قسمتها و بخشهای زندگی مردم می توان مشاهده کرد.


محمد ابراهیم زارعی، با اشاره به نوشته شدن دو سوم قرآن بر دیوارهای مسجد جامع سنندج، گفت: نوشته شدن قرآن با رسم الخط زیبا در مسجد جامع سنندج، در کل کشور بی نظیر است.

 

وی نقش قرآن را در حوزه هنر بسیار درخشان خواند و گفت: مردم کردستان همواره در حفظ آیینها و سنتهای اسلامی به بهترین شیوه اهتمام داشته اند و وجود قرآن های نفیس در جای جای این استان نشان از این امر مهم دارد.

 

فرماندار شهرستان سنندج بر حفظ بافت سنتی، آیین‌ها و آثار تاریخی موجود در روستای کانی مشکان توسط اهالی روستا تاکید کرد و اظهار داشت: کانی مشکان در مسیر رینگ گردشگری آبیدر قرار گرفته و این موضوع از جمله نقاط قوت برای توسعه گردشگری در این روستا محسوب می شود.

وجود ۱۰ ذخیره های معنوی در کردستان سالانه گردشگران زیادی را به محل های نگهداری آنها می کشاند و هم اکنون نیز میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بر اساس اهداف خود اقدام به مرمت و ساخت محفظه این قرآن ها می کند تا یاور مردم روستایی در نگهداری از این میراث باشد.

captcha