چگونه می‌توان در کشور یک پیام‌رسان داخلی داشت
کد خبر: 3669772
تاریخ انتشار : ۱۴ آذر ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۹

چگونه می‌توان در کشور یک پیام‌رسان داخلی داشت

گروه فناوری اطلاعات: مشاور کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت: شرکت‌های داخلی با تحریم‌های ظالمانه نظام استکبار جهانی روبرو هستند و از طرفی هم می‌خواهیم به رقابت با عرصه بین‌الملل بپردازند. با این مشکلات نمی‌توان یک پیام‌رسان داخلی در کشور داشته باشیم. همچنین موضوع اعتمادسازی از دیگر موضوعاتی است که نیازمند آگاه‌سازانه مسئولان هستیم.

مهدی اسلامی، مشاور کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) با اشاره به این موضوع که اغلب سیاست‌های تصویب شده در شورای عالی فضای مجازی تحت تأثیر برخی دستگاه‌ها اجرایی نمی‌شود، گفت: البته ممکن است براساس  مرور زمان، اولویت‌ها و مصلحت‌های کشور تغییر کند و قاعدتا حتی قوانینی که خود مجلس وضع می‌کند، پس از بازده زمانی مشخص(حدود شش ماه) قابلیت بازگشت و تغییر دارد. 

وی افزود: تصمیم‌گیری در برخی از حوزه‌ها همچون تلگرام از جمله موضوعاتی است که برخی از دستگاه‌ها احساس می‌کنند که حوزه صیانتی‌شان تحت تأثیر این سیاست‌ها قرار می‌گیرد و در این حالت به خود اجازه ورود به ماجرا را می‌دهند.

اسلامی اظهار کرد: براساس آخرین اطلاعاتی که دارم تصمیم گیری در حوزه تلگرام به شورای عالی فضای مجازی سپرده شده است؛ شورایی که با حضور رؤسای هر سه قوه این موضوع تصمیم‌گیری و بنظر می‌رسد که این موضوع به صورت حرفه‌ای پیگیری می‌شود.

وی یادآور شد: متأسفانه در نظام تصمیم‌سازی‌، فاقد مهارت‌های میان رشته‌ای هستیم و امروز تصمیم‌گیری درباره موضوعی همچون تلگرام، یک تصمیم‌گیری چندجانبه است. موضوع تلگرام تنها موضوع فناوری نیست بلکه موضوعی اجتماعی، فناورانه، سیاسی و اقتصادی است که در خرده نظام‌ها می‌تواند تأثیراتی داشته باشد.

در حوزه تجاری‌سازی محتوای داخلی تجربه نداریم

رئیس مرکز تحقیقات اقتصاد خلاق با اشاره به این موضوع که کل حجم بازار آی سی تی در کشورمان زیر 30 هزار میلیارد تومان است، گفت: بازار آی سی تی در انحصار اپراتورهای مخابراتی قرار گرفته است و ما هنوز در حوزه تولید نرم‌افزار و تجاری‌سازی آن تجربه زیادی نداریم و با این وضعیت‌مان می‌خواهیم به یکباره بار سنگینی را روی دوش تولید کننده داخلی قرار دهیم و از طرفی هم حمایت خاصی از آنها انجام نمی‌شود.

وی بیان کرد: شرکت‌های داخلی با تحریم‌های ظالمانه نظام استکبار جهانی روبرو هستند و از طرفی هم می‌خواهیم به رقابت با عرصه بین‌الملل بپردازند. با این مشکلات نمی‌توان یک پیام‌رسان داخلی در کشور داشته باشیم. همچنین موضوع اعتمادسازی از دیگر موضوعاتی است که نیازمند آگاه‌سازانه مسئولان هستیم.

اسلامی ادامه داد: ما باید یک نظام هماهنگ و منسجم داشته باشیم تا کاربران این انگیزه را داشته باشند که وارد این پیام‌رسان‌های داخلی شوند و به آنها اعتماد کنند؛ از طرفی خود پلت فرم هم باید کارآمدی و بهره‌بری کافی را داشته باشند تا مردم از آن استفاده کنند.

سرمایه‌گذاران به سمت حرفه‌های واسطه‌گری سوق یافتند

وی یادآورشد: سرمایه‌گذاری یکی دیگر از مشکلاتی است که سبب می‌شود پیام‌رسان‌های داخلی نتوانند کار خود را به درستی انجام دهند. هم‌اکنون دچار یک عارضه‌ای هستیم مبنی بر اینکه سرمایه‌گذاران  به دنبال کسب درآمد هستند و به سمت حرفه‌های واسطه‌گری سوق یافتند.

مشاور کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: متأسفانه تولید و صنعت داخلی کمتر مورد توجه قرار بگیرند و از طرفی از تولیدکنندگان توقع داریم تا در رقابت بین‌المللی قرار بگیرند که این امر نیازمند عزم جدی است و پیش از آن باید آگاه سازی معرفتی میان همه ذی نفعان و سیاست گذاران ایجاد شود تا فضا برای کاربران جذاب باشد.

نخبگان، مدیران و خبرگان وارد میدان شوند

وی افزود: مقام معظم رهبری فرمودند که باید به جمله «ما می‌توانیم» باور و اعتقاد داشته باشیم تا مخاطره پذیری‌مان افزایش یابد. اگر در حوزه تولید پیام‌رسان داخلی بتوانیم از مدیران، خبرگان و نخبگانی استفاده کنیم که ابتدا بتوانند تصویر آینده دوسال آینده ترسیم و سپس بتوانند الزامات اقتصادی، سیاسی اجتماعی، فناورانه و امنیتی را تعیین کنند تا اقدامات، قوانین حمایتی و مقرراتی در قالب یک لایحه به تصویب شورای عالی فضای مجازی برسد و هر سه قوه با یکدیگر هم عهد بشوند تا در تمام مراحل این لایحه را به اجرا برسانند. اگر این اتفاق رخ  دهد قطعا می‌توانیم چنین پیام‌رسانی را با ظرفیت 10‌ها میلیون کاربر داشته باشد و خدمات مناسبی را ارائه دهد.

اسلامی اظهار کرد: شورای عالی فضای مجازی موظف است که این نقشه را ترسیم کند و بستر مشارکت تولیدکنندگان داخلی را فراهم کند و در نهایت با پیش‌بینی قوانین و مقرارت لازم، دستگاه‌ها را مکلف به اجرای آن کند تا شاهد اتفاقات خوبی در این فضا باشیم.

captcha