اندیشه های متعالی نهج‌البلاغه در جهان اسلام مهجور مانده است
کد خبر: 3669869
تاریخ انتشار : ۱۴ آذر ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۹
آیت الله عاملی:

اندیشه های متعالی نهج‌البلاغه در جهان اسلام مهجور مانده است

گروه معارف: نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل گفت: با گذشت قرن‌ها از تدوین کتاب نهج‌البلاغه به عنوان منبع ثانی بعد از قرآن کریم برای امت اسلامی همچنان آموزه‌ها و پیام ارزشمند این کتاب مهجور مانده است .

به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا) از اردبیل، حجت‌الاسلام سید حسن عاملی، نماینده ولی فیقه در استان و امام جمعه اردبیل، روزگذشته 13 آذرماه در کنفرانس علمی – تخصصی نهج‌البلاغه در دانشگاه آزاد اسلامی اردبیل تصریح کرد: این سمینار قدمی در راستای دفاع از تراث بسیار باعظمتی است که امروز بعد از قرن‌ها به دست ما رسیده و این میراث باارزش برای جهان و بشریت یک میراث ماندگار و جاودان است.
وی با اشاره به اینکه شعارها و منویات امام علی(ع) شعاری جهانی است خاطرنشان کرد: ما وظیفه داریم این تراث با عظمت را در دنیا معرفی کنیم تا ابنای بشر را از این میراث با عظمت بهره‌مند کنیم.
رئیس کنفرانس ملی علمی – تخصصی نهج‌البلاغه با اشاره به اینکه نسل جدید باید با نهج‌ابلاغه آشنا شود بیان کرد: وظیفه ما اشاعه آموزه‌های نهج‌البلاغه در جامعه امروز است تا هیچ انسانی از این آموزه‌ها بی‌بهره نباشد.
آیت الله عاملی به برگزاری این همایش متقارن با هفته وحدت اشاره کرد و افزود: ما در انتخاب این ایام برای برگزاری این همایش و کنفرانس دو هدف را دنبال می‌کردیم که یکی از این اهداف امامت به عنوان عنصر وحدت است و غیر از امامت با چیز دیگری نمی‌توان در بین ملت‌ها وحدت ایجاد کرد چرا که هر جا امامت قطعه قطعه شد جامعه اسلامی نیز قطعه قطعه شده است و هر زخمی که بر حسین(ع) وارد شد اثری دهشتناک بر امت اسلامی وارد شد.
وی یکی دیگر از این اهداف را تجلیل از حضرت ختمی مرتبت حضرت محمد مصطفی(ص) به عنوان مربی و تربیت دهنده حضرت علی(ع) در طول 23 سال اعلام کرد و گفت: امیرالمومنین قدرت روحی پیامبر و معجزه رسالت است و هیچ کس جز پیامبر (ص) نمی‌تواند امیرالمومنین را تربیت کند.
نماینده مردم اردبیل در مجلس خبرگان رهبری علی (ع) را محصول 23 سال نفس مبارک و تربیت پاک پیامبر اسلام خواند و اضافه کرد: محمد مصطفی(ص) با لعاب دهان مبارک خویش برای بار اول کام علی(ع) را باز کردند و به همین جهت روز هشتم ذیحجه را یوم‌الترویه و روز نهم ذیحجه را که چشم علی (ع) برای اولین بار به سیمای نورانی و مبارک محمد(ص) گشوده شد روز عرفه نامیده‌اند.
آیت الله عاملی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه امام علی(ع) همواره و در تمام لحظه‌ها در کنار نبی مکرم اسلام بوده و زمینه‌های تربیتی خود را از آن حضرت دریافت کرده است بیان داشت: هرگاه شخصی می‌خواهد پیامبر را بشناسد باید ابتدا علی (ع) را بشناسد و به همین جهت است که هر جا خواستند به رسول اکرم(ص) ضربه وارد کنند علی(ع) را مورد حمله و هجمه قرار دادند.

وی علی (ع) را اعجوبه زمان خویش معرفی کرد و گفت: برخی از خطبه‌های نهج‌البلاغه از چنان استواری و قوامی برخوردار هستند که می‌تواند به راحتی سرمنشا انتقال و دریافت پیام حقیقی و واقعی باشد.
امام جمعه اردبیل امیرالمومنین را دارای علم بالا از سوی خدا دانست و بیان کرد: هر قدر در شناخت و معرفت به علی (ع) نزدیک می‌شویم به همان میزان عقل در حیرت و حیرانی می‌ماند.
عاملی استخدام کلمات و بکارگیری معانی عمیق در نهج‌البلاغه را نشات گرفته از تفکر والای امام اول شیعیان توصیف کرد و افزود: حضرت علی با سلاست و فصاحت تمام بهترین آموزه‌های مکتب اسلام را در خطبه‌های نهج‌البلاغه برای شیفتگان و تشنگان معرفت بیان کرده است و از همین روی است که شخصیت علی(ع) در تاریخ غیرقابل تکرار است.
رئیس کنفرانس سراسری علمی – تخصصی نهج‌البلاغه تصریح کرد: با گذشت قرن‌ها از تدوین کتاب نهج‌البلاغه به عنوان منبع ثانی بعد از قرآن کریم برای امت اسلامی همچنان آموزه‌ها و پیام ارزشمند کتاب نهج‌البلاغه آنگونه که شایسته است در بین امت اسلامی نشر نیافته و تامل و تفکری عمیق در این کتاب سراسر حکمت انجام نشده است.
عاملی با تاکید بر اینکه برگزای چنین کنفرانس‌هایی باید زمینه معرفی شخصیت واقعی حضرت علی(ع) در بین مردم را سبب شود بیان کرد: ما باید کار جدیدی در این حوزه انجام دهیم و آستین بالا زده و امیرالمومنین را به دنیا معرفی کنیم.
وی یادآور شد: علی(ع) برای همه دنیا و بشریت است و کوتاهی در معرفی ان حضرت ظلمی عظیم در حق همه ملت‌های جهان است.
نماینده مردم اردبیل در مجلس خبرگان رهبری اندیشه و افکار انبیا و اولیای الهی را ضامن نجات بشریت خواند و افزود: ما وظیفه خطیری در معرفی افکار و اندیشه‌های امیرالمومنین داریم و باید به این رسالت جهانی خود به خوبی عمل کنیم.
عاملی بر تشکیل مجموعه‌های علمی مبتنی بر افکار و اندیشه‌های امیرالمومنین(ع) تاکید کرد و افزود: با این افکار و اندیشه‌ها می‌توان جهان را به تسخیر درآورد و شخصیت باعظمت امام علی را به دنیا با بهترین معرفت و مبانی شناخت معرفی کرد.

captcha