سومین همایش بین‌المللی گفتگو و مناظرات رضوی در اردبیل به کار خود پایان داد
کد خبر: 3670078
تاریخ انتشار : ۱۴ آذر ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۰

سومین همایش بین‌المللی گفتگو و مناظرات رضوی در اردبیل به کار خود پایان داد

گروه معارف: سومین همایش بین‌الملی گفتگو و مناظرات رضوی از سری برنامه‌های پانزدهمین جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) در اردبیل به کار خود پایان داد.

به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا) از اردبیل، آیت الله عاملی، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل، امرو 13 آذرماه در مراسم اختتایمه این همایش با اشاره به اینکه امروز مناظرات نیاز اساسی بشریت است، اظهار کرد: انبیاء و ائمه همگی از راه‌های مناظرات معقول و منطقی دست به ارشاد و راهبری مردم زمانه خود زدند.
وی با اشاره به اینکه در مناظره باید تمامی ابعاد در نظر گرفته شده و مسایل به طور شفاف و دقیق مطرح شود، خاطرنشان کرد: از طریق بیان متقن و توام با برهان مسیل است که راه از چاه تشخیص داده شده و راه درست انتخاب می‌شود.
رئیس همایش مناظرات رضوی در بخش دیگری از سخنان با اشاره به مناظره علی ابن موسی‌الرضا با 40 هزار نفر از علما و صاحبنظران دینی زمان خویش بیان کرد: بزرگترین مناظره و گفتگو در تاریخ بشریت را امام رضا(ع) با برهان و دلیل اعلاء انجام دادند و از طریق مناظره و تضارب آرا بوده است که بهترین راه برای آشکار کردن دین مبین اسلام پدید آمده است.
آیت الله عاملی تضارب آرا و مجادله احسن را یکی از بهترین طریق تشخیص راه از چاه در انتخاب وحدانیت اعلام کرد و گفت: از تمام اولیای آن زمان علی ابن موسی‌الرضا با گردآوری 40 هزار نفر از فلاسفه آن زمان علیرغم مخالفت‌های شدید اطرافیان آن حضرت بهترین مناظره انجام شد.
وی اصلی‌ترین و اساسی‌ترین سوال بشر امروز را دنبال حجت بودن دانست و گفت: بشر دنبال حجت، دلیل و برهان وجود است و اگر مناظرات به صورت دقیق و منطقی و با ادله مناسب ارائه شود قطعا هدایت و رهبری نیز به شکل متقن انجام خواهد شد.
نماینده مردم اردبیل در مجلس خبرگان رهبری در بخش دیگری از سخنان خود وهابی قطعا هدایت و رهبری نیز به شکل متقن انجام خواهد شد.
نماینده مردم اردبیل در مجلس خبرگان رهبری در بخش دیگری از سخنان خود وهابیت و داعش را بزرگترین ضربه ممکن به دین اعلام کرد و اظهار کرد: وهابیت با جهل خود نمی‌خواهد حقانیت را بپذیرد و امروز غده بزرگی در جهان محسوب می‌شود.
آیت الله عاملی در بخش دیگری از سخنان خود با قدردانی از عوامل برگزاری این همایش در اردبیل مسئله مناظره را یکی از مفاهیم ارزشمند دعوت به اسلام بیان کرد و گفت: وهابیت امروز بدترین روش را برای خود برگزیده‌اند و هرگز نیز حاضر به مناظره و اثبات حقیقت و پذیرش آن نیستند.
وی خرابکاری‌های به وجود آمده از سوی وهابیت و داعش را برای جوامع انسانی جبران‌ناپذیر خواند و خاطرنشان کرد: راه‌ها و سبک‌های دعوت باید با صرفنظر از اجبار و به صورت کاملا منطقی به دور از خشونت انجام شود تا طرف مناظره نیز نسبت به پذیرش مشتاق‌تر باشد.
امام جمعه اردبیل شیوه دعوت رسول اکرم (ص) را در زمان خویش منحصربفرد خواند و اظهار داشت: پیامبر اکرم در جزیره‌العرب به شیوه‌ای متقن و دور از خشونت جامعه را به سمت تعالی و هدایت می‌خواند و هیچ اجبار و اکراهی را نیز در این راه نداشتند.
عاملی رفتار و سلوک پیامبر رحمت را در هدایت جامعه خود بسیار مناسب خواند و افزود: حضرت هیچ‌گاه راضی نمی‌شد در چهره دین غلظت دیده شود و بر همین اساس دعوت ایشان از روی مهربانی و شفقت و رحمت بود.

captcha