وقف نقش اساسی در عظمت تمدن اسلامی داشته است
کد خبر: 3670119
تاریخ انتشار : ۱۴ آذر ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۴
حجت‌الاسلام محمدی:

وقف نقش اساسی در عظمت تمدن اسلامی داشته است

گروه سیاسی: رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه در سی و یکمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی بیان کرد: اگر ما به پیشینه جهان اسلام و شکوه و عظمت تمدن اسلامی نگاه کنیم به این نتیجه می‌رسیم که وقف نقش اساسی در عظمت تمدن اسلامی داشته است و نباید آن را نادیده بگیریم و در هرجا که ما به آن توجه نکردیم شکست خورده‌ایم.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدی، رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه در سی و یکمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی با توجه به نقش وقف در وحدت جهان اسلام گفت: مساجد و مراکز دینی جایی هستند که خداوند سبحان آن‌ها را برای ذکر نامش و تقویت وحدت امت اسلامی قرار داده است. در جهان اسلام ما تعداد بی‌شماری مساجدی داریم که موقوفات مسلمانان هستند و نقش اساسی در اعتلای عظمت اسلام از گذشته تا به امروز داشته‌اند. اگر این مساجد نبودند ما در تمدن سازی نوین اسلامی موفق نمی‌شدیم.
رئیس سازمان اوقاف افزود: در شوروی سابق رهبران آن کشور برای اینکه بتوانند اسلام را از بین ببرند گفتند باید ابتدا مساجد را تخریب کرد که این نشان‌دهنده نقش مهم مسجد در تمدن‌سازی فرهنگ اسلامی است و ما امروز به برکت جمهوری اسلامی ایران بیش از ۷۰ هزار مسجد داریم.
وی در ادامه با تأکید بر کاربرد مهم مراکز علمی اسلامی در آموزش مفاهیم اسلام گفت: تمامی مراکز اسلامی دو کاربرد داشتند که یکی تأثیر آن‌ها در تعلیم نخبگان و فرهیختگان جوامع اسلامی است و دیگری فراگیر کردن علوم اسلامی در جهت پیشرفت جوامع اسلامی که در این راستا ما نیاز داریم بیشتر بر تقویت مراکز علمی همت گماریم و همچنین بررسی کنیم که مراکز علمی موجود چه خدماتی تا به امروز به جهان اسلام ارائه کرده‌اند تا بدین وسیله بر نقاط ضعف و قوت آن‌ها اندیشه کنیم.
رئیس سازمان اوقاف تأکید کرد: ما در جوامع اسلامی مراکزی را داریم که برای رفع فقر تأسیس شده‌اند و همچنین علاوه بر رفع فقر برای ترویج فرهنگ وقف بر اساس آموزه‌های قرآنی میان جوامع اسلامی تلاش بسیاری داشته‌اند.
وی ادامه داد: دشمنان وقتی می‌خواهند به بلاد اسلامی تجاوز کنند ابتدا تصمیم می‌گیرند که فرهنگ سرزمین‌های اسلامی را نابود کنند و به همین دلیل است که تمامی مراکز فرهنگی موجود را نابود می‌کنند مثل حرکت وحشیانه تروریست‌های تکفیری داعش که تمامی مراکز فرهنگی موجود در خدمت جامعه اسلامی را نابود کردند.
رئیس سازمان اوقاف در پایان به نقش وقف در بعد اخلاق اشاره داشت و افزود: برای ایجاد یک تمدن اسلامی اخلاق جایگاه مهمی دارد و وقف می‌تواند ترویج‌کننده اخلاق ناب اسلامی میان مسلمانان باشد و همچنین مسئولان سیاسی، فرهنگی و علمی حکومت‌های اسلامی باید به نقش و اهمیت وقف واقف باشند و در این راستا برنامه‌ریزی کنند، چون عظمت تمدن اسلامی در گروی ترویج اخلاق و وقف است.
captcha