تلفیق علم و اخلاق در طرح و تحول سلامت برای خدمت به بیمار
کد خبر: 3670176
تاریخ انتشار : ۱۴ آذر ۱۳۹۶ - ۱۶:۵۳
نوبخت عنوان کرد:

تلفیق علم و اخلاق در طرح و تحول سلامت برای خدمت به بیمار

گروه سلامت: رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با تأکید بر لزوم وجود اخلاق در نظام سلامت در طرح تحول سلامت، علم و اخلاق برای خدمت به بیمار و ایجاد عدالت در سلامت تلفیق شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، علی نوبخت رئیس کمیسون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی صبح امروز در همایش چالش‌های اخلاقی در نظام سلامت با اشاره به میلاد پیامبر اسلام(ص)، اظهار کرد: اساسا فلسفه دین ما و بعثت پیامبر رحمت(ص)، برای ارتقای اخلاقیات است؛ اخلاق در علم و فن‌آوری چند دهه قبل وارد شده اما در دین و آیین ما در چندین وجه از همان ابتدا وجود داشته است.

وی در ادامه با اشاره به راهکارهای مجلس شورای اسلامی برای تحقق اخلاق در نظام سلامت عنوان کرد: در مجلس شورای اسلامی ما بر مبنای قانون اساسی حرکت می‎کنیم و در واقع قانون اساسی سند بالادستی ما بوده مسیر را برای ما روشن کرده است و ما خود را مقید به رعایت این قانون و شرع انور کرده ایم.

نوبخت ادامه داد: اصل سوم قانونی وظایف دولت را برای رشد فضائل اخلاقی و مبارزه با رذایل اخلاقی را روشن کرده است؛ این اصل دائما چراغ راهمای ما است. رفع تبعیض‌های ناروا و ایجاد عدالت برای همه، رفع هرگونه محرومیت از تغذیه، سلامت و بیمه دیگر اصول مترقی است که به ما در ایجاد برنامه‌ای برای رفع چالش‌های اخلاقی کمک می‌کند.

وی با تأکید بر اینکه اگر ما بتوانیم این اصول را درست اجرا کنیم موفق به رعایت اصول اخلاقی شده‌ایم، گفت: سلامت یک حق فردی، ملی و بین‌المللی است؛ هر فردی حق دارد از ابزارهای سلامت برخوردار باشد و ما به عنوان پزشک و سیاست‌گذاران عرصه سلامت فراهم کنیم.

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شوارای اسلامی با بیان اینکه علم به تنهایی و تا زمانی که در خدمت بیمار نباشد ارزش ندارد گفت: در طرح تحول سلامت سعی شد که علم پزشکی به خدمت بیمار درآید، علم و اخلاق تلفیق و بسترهایی برای ایجاد عدالت در سلامت ایجاد شد.

captcha