کم آبی گریبانگیر ۷۸ روستا در قلب مازندران
کد خبر: 3670216
تاریخ انتشار : ۱۴ آذر ۱۳۹۶ - ۱۶:۵۲

کم آبی گریبانگیر ۷۸ روستا در قلب مازندران

گروه اجتماعی: کم آبی و بحران زباله گریبانگیر ۷۸ روستای شهرستان جویبار در قلب مازندران شده است به گونه‌ای که در برخی مناطق چند روز متوالی از آب خبری نیست.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از مازندران به نقل از مهر، کمبود آب در شهرستان جویبار در حالی است که وجود حدود ۱۳ هزار هکتار اراضی باغی و زراعی منطقه نیازمند ۱۱۳ میلیون مترمکعب آب است و اکنون بخش عمده‌ای از آب مورد نیاز از طریق سفره‌های زیرزمینی تأمین می‌شود.

بخشدار بخش مرکزی جویبار با اعلام اینکه مهم‌ترین دغدغه شهرستان مشکل کمبود آب بوده است، اظهار داشت: در تمامی فصل‌های سال این کمبود آب معضلی برای شهرستان بوده و این مساله در تابستان نموده بیشتری پیدا کرده است به طوری که در روز چندین ساعت آب در روستاها قطع بوده است.

محمد مدانلو در گفتگو با خبرنگار مهر در ادامه به ظرفیت آبندان های این شهرستان اشاره کرد و گفت: ۷۰ درصد اراضی کشاورزی این شهرستان می‌توانند از این منابع آبندان ها بهره‌مند شوند و این مورد زمانی محقق خواهد شد که لایروبی و آبگیری آبندان ها به‌موقع و به‌درستی انجام شود.

بخشدار مرکزی جویبار با تأکید براینکه در آینده‌ای‌ نزدیک جنگ آب در دنیا اتفاق خواهد افتاد، تصریح کرد: بحث مصرف بهینه آب در منازل و کشاورزی باید بیشتر نهادینه و فرهنگ‌سازی شود.

مدانلو آبندان ها را یک ثروت ملی و متعلق به آیندگان بیان کرد و گفت: کشاورزان برای تأمین آب کشاورزی و رونق اقتصادی می‌توانند از آبندان ها استفاده کنند.

اجرای تفکیک زباله از مبدأ نیازمند عزم ملی و همکاری همه دستگاه‌های اجرایی است

وی در خصوص بحث زباله که در روستاهای این شهرستان با سرانه ۷۰۰ گرم در روز بسیار فاجعه برانگیز است، افزود: بنا به تأکید استاندار مازندران باید بر کاهش زباله در سطح روستاها تلاش کرد.

بخشدار مرکزی جویبار با اعلام اینکه متأسفانه شاهد ریختن زباله در برخی از محورهای روستاها هستیم، بیان کرد: بنا به تأکید استاندار مازندران و ابلاغیه معاونت عمرانی استانداری خواستار اهتمام جدی شوراها و دهیاران برای مدیریت پسماند و موضوع زباله هستیم.

 مدانلو بابیان اینکه از سال ۱۳۹۴ مدیریت پسماند روستایی در بخشهایی همچون آموزش چهره به چهره خانوار روستایی، جمع‌آوری زباله روستایی و راه‌های مواصلاتی و بازیافت زباله در دستور کار قرار گرفت، افزود: به دلیل سابقه و قدمت صنعت بازیافت از این شهرستان به‌عنوان پایتخت طلای کثیف یاد می‌شود که ساماندهی واحدهای بازیافتی مستقر در شهرستان توسط مراجع مربوطه امری ضروری است.

بخشدار مرکزی جویبار تأکید کرد: ضمن اینکه جذب سرمایه‌گذار صنایعی که مواد اولیه آن‌ها مواد بازیافتی است باید موردتوجه جدی حوزه اقتصادی و صنایع استان قرار گیرد.

مدانلو همچنین با اشاره به برگزاری جلسات متعدد آموزشی تفکیک زباله در سطح روستاهای بخش بیان کرد: از ابتدای سال ۱۳۹۴ طرح مدیریت پسماند در سطح ۲۰ روستای بخش مرکزی اجرایی و همچنین آموزش تفکیک زباله از مبدأ ویژه دهیاران و همچنین خانوارها در تمامی روستاها به همت دهیاران و کارشناسان مربوطه برگزار شد.

وی اضافه کرد: همچنین باهمت موسسه پسماند استان هم‌اکنون این طرح در سطح ۵ روستا به‌صورت پایلوت در حال اجرا است که در صورت تأمین اعتبار آمادگی اجرای این طرح در سطح بخش با همکاری دهیاران وجود دارد.

مدیر آب و منطقه‌ای‌ شهرستان‌های قائم‌شهر و جویبار نیز در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: بیش از ۱.۸ دهم درصد از آب کل جهان قابل بهره‌وری و شرب است و ۱۰۰ کشور جهان با گستره بیابان مواجه شده است.

هادی نیک‌اختر بابیان اینکه قبل از انقلاب سهم بری سرانه مصرف آب برای هر نفر ۸ هزار و ۶۰۰ مترمکعب بوده است، گفت: در حال حاضر این سهم بری برای هر نفر یک هزار و ۷۰۰ مترمکعب بر ثانیه شده است.

وی از پیش‌بینی این سهم بری برای هر فرد ۷۷۰ تا ۸۶۰ مترمکعب در سال ۲۰۲۵ اعلام کرد و با اعلام اینکه ۶ هزار روستا در کشور با تانکر آب‌رسانی می‌شود خاطرنشان ساخت: در حال حاضر نیز ۳۶۰ شهر نیز با کمبود آب مواجه هستند.

نیک‌اختر با اشاره به اینکه بارش‌ها نسبت به سال گذشته حدود ۲۰ درصد کاهش‌یافته است، گفت: کل ذخیره آب استان ۶ میلیارد مترمکعب بوده که چهار میلیارد و ۵۰۰ میلیون متر کعب آن مربوط به آب‌های سطحی و یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون مترمکعب آن مربوط به آب‌های زیرزمینی است.

وی با اشاره به اینکه ۹۵ درصد از آب شرب روستاهای استان از چاه‌ها تأمین می‌شود، اظهار داشت: با این بهره‌برداری از آب‌های زیرزمینی در آینده نزدیک با مشکلات و فاجعه بزرگی مواجه خواهیم شد.

 مدیر آب منطقه‌ای‌ شهرستان قائم‌شهر و جویبار با اعلام اینکه متأسفانه ۳ میلیارد و ۷۵۶ مترمکعب آب در بخش کشاورزی استفاده می‌شود، بیان کرد: تنها ۲۰ درصد از آب‌های سطحی مهارشده است که این رقم با احتساب آبندان ها بوده است.

در شهرستان جویبار بیش از ۹ هزار هکتار اراضی شالیزاری و حدود ۴ هزار هکتار اراضی باغی موجود است که برای حفظ ساختار آن به ۱۱۳ میلیون مترمکعب آب نیاز است

نیک‌اختر با اشاره به اینکه از ۲۱۴ میلیون مترمکعب آب‌های زیرزمینی در شهرستان جویبار ۷۰ درصد از آن مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد، افزود: در شهرستان جویبار بیش از ۹ هزار هکتار اراضی شالیزاری و حدود ۴ هزار هکتار اراضی باغی موجود است که برای حفظ ساختار آن به ۱۱۳ میلیون مترمکعب آب نیاز است.

وی با اعلام اینکه ۶۰ قطعه آبندان در این شهرستان وجود دارد، گفت که حدود ۶ میلیون مترمکعب آب در آن ذخیره باشد.

مدیر آب منطقه‌ای‌ شهرستان قائم‌شهر و جویبار بابیان اینکه انتقال آب از سد البرز به شهرستان عملیاتی شده است، گفت: استفاده از آب سد البرز در سال زراعی جدید در شهرستان جویبار انجام خواهد شد.

نیک‌اختر با گلایه بر اینکه اگر خروجی جلسات در کاهش مصرف آب تأثیرگذار نباشد هیچ معنایی نخواهد داشت، تصریح کرد: الگوی کشت باید در بین کشاورزان تغییر یابد و روش‌های نوین آبیاری بخصوص آبیاری قطره‌ای در سطح اراضی کشاورزی به‌منظور کاهش مصرف آب افزایش یابد.

وی با اعلام اینکه آب میراث گذشتگان نبوده بلکه امانت آیندگان است، بیان کرد: با تخصیص کم اعتبارات لایروبی آب‌بندان های ۱۰ روستا انجام‌نشده است و همچنین سد لاستیکی لاریم نیز با تکمیل نشدن اعتبارات ساخت آن نهایی نشده است.

شهرستان جویبار دارای ۷۸ روستا است و بیش از ۷۰ هزار نفر جمعیت است.

captcha