جانباز روشندل و تربیت حافظان قرآن در شیروان/ مؤسسه حضرت رسول اکرم(ص)؛ حامی قرآن آموزان مناطق محروم
کد خبر: 3670275
تاریخ انتشار : ۱۵ آذر ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۱
به مناسبت میلاد حضرت رسول اکرم(ص)؛

جانباز روشندل و تربیت حافظان قرآن در شیروان/ مؤسسه حضرت رسول اکرم(ص)؛ حامی قرآن آموزان مناطق محروم

گروه مؤسسات قرآنی مردم‌نهاد: به مناسبت میلاد حضرت محمد مصطفی(ص)، به معرفی مؤسسه ای مزین به نام بزرگوار حضرت رسول اکرم (ص) در شهرستان شیروان پرداخته شده است که ترویج فرهنگ قرآن در مناطق محروم را سر لوحه فعالیتهای خود قرار داده است.

///چهارشنبه///جانباز روشندل قرآنی و تربیت حافظان قرآن در شیروان/ مناطق محروم  تحت پوشش مؤسسه حضرت رسول اکرم(ص)

به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا)،  همزمان با  ولادت با سعادت حضرت محمد مصطفی(ص)، به سراغ  موسسه ای  تحت نام موسسه فرهنگی قرآن و عترت حضرت رسول(ص) در شهرستان شیروان استان خراسان شمالی رفته ایم و به اجمال با مجید نیکوئیان مدیر مؤسسه در راستای معرفی این مرکز قرآنی به گفت و گو پرداخته ایم.

 مجید نیکوئیان فوق لیسانس فقه و حقوق، مربی حفظ و آموزش شهرستان شیروان، مدیر مؤسسه و مرکز پیش دبستانی، مؤسس مسجد سیدالشهداء(ع) شیروان، مؤسس جامعه نابینایان(روشنا) در شهرستان شیروان، فرمانده پایگاه بسیج و مسئول مرکز نیکوکاری مسجد سیدالشهداء است.

آقای نیکوئیان از روند چگونگی  تاسیس مؤسسه  فرهنگی قرآن و عترت حضرت رسول(ص) بگویید؟

با توجه به اینکه از دوران کودکی به حفظ قرآن‌کریم علاقه داشته ام، سوره‌های کوتاه و بلند قرآن را حفظ کرده و همچنین در دوران دانشگاه و خدمت سربازی نیز به آموزش قرآن و حفظ مبادرت پیدا کرده و در این راه قدم برداشتم به طوری که با تلاش و توکل به خداوند، زمینه حفظ منظم و اصولی در بنده ایجاد شد.

در ابتدای امر به منظور ایجاد فضایی در میان هم‌رزمان جبهه و بسیجیان، کلاس‌های شرح و تفسیر نهج البلاغه ایجاد شد به طوری این دوره ها به صورت مستمر در منازل مسکونی با حضور40 نفر  برپا می‌شدو از پیشرفت خوبی همراه بود.

 از آنجایی که در شهرستان شیروان هیچ مرکز قرآنی وجود نداشت و علاقه‌مندی به فراگیری در میان نوجوانان و بزرگسالان در زمینه قرآن‌کریم موج می زد. به منظور پر کردن خلاء های آموزشی در این شهر و منسجم کردن علاقه‌ نوجوانان و جوانان، مرکز قرآنی را  برای انس هر چه بیشتر عموم با  کلام الله راه اندازی کنیم.

بنده از سال 1366 بر اثر عوارض شیمیایی از ناحیه چشم دچار آسیب شده و سال 73 نابینای مطلق شدم و این باعث انگیزه مضاعف شد تا در زمان نابینایی به حفظ قرآن‌کریم پرداخته و در مسابقات مختلف حائز رتبه شوم که مهمترین آنها، کسب رتبه دوم کشوری در رشته 5 جزء قرآن کریم بود و هم اکنون نیز محفوظاتم تا 10 جزء قرآن‌کریم است.

جانباز روشندل قرآنی و تربیت حافظان قرآن در شیروان/ مناطق محروم  تحت پوشش موسسه حضرت رسول اکرم(ص)

درباره اهداف راه اندازی مؤسسه بفرمایید؟

یکی از دوستان که از اسارت به میهن بازگشته بود، مشوق بسیاری خوبی برای تاسیس این مرکز بود و کمک کرد تا کلاس‌های آموزشی را در سطح شهر گسترش دهیم و بتوانیم بر اساس نیازهای مخاطبان، دوره‌هایی را منازل و مساجد ارائه  بدهیم که هدف ار راه اندازی مؤسسه حضرت رسول(ص)، انس هر چه بیشتر عموم مخاطبان با  قرآن‌کریم بود و ایجاد فضای قرآنی در شهر، جشن‌های قرآنی، برپایی مسابقات قرآنی و غیره بود.

 فعالیت مؤسسه از سال 1378 از منزل شخصی خود آغاز شد و این آموزش‌ها هم راستا با آموزش‌های قرآنی در دارالقرآن امام علی(ع) وابسته به آموزش و پرورش  انجام شد. سپس مؤسسه از فضای مدرسه استفاده کرد به طوری که دانش‌آموزان در شیفت بعدازظهر می‌توانستند در دوره های آموزش قرآن حضور داشته باشند. برنامه‌ها گسترده شد و نیاز به مکان بزرگتر بود که  ساختمانی موقوفه به این مؤسسه اختصاص داده شد.

مجوز فعالیت مؤسسه را از کدام نهاد دریافت کرده‌اید؟

از سال 1383 شروع به تاسیس و اخذ مجوز مؤسسه کرده که متاسفانه 5 سال به طول انجامید تا  مراحل مجوز طول از سوی دو مرکز سازمان تبلیغات اسلامی و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام شد که از ابتدای امر مقاطع راهنمایی و دبیرستان در رشته‌های حفظ قرآن‌کریم برای آقایان و بانوان در نظر گرفته شد.

علت نام‌گذاری مؤسسه به حضرت رسول(ص) شیروان چه بود، بفرمایید؟

با توجه به اینکه قرآن کلام وحی و کلام خداوند است و قرآن بر قلب پیامبر اکرم(ص) نازل شده است و هر جا نامی از قرآن به میان می‌آید، معجزه پیامبر نیز در خاطر مجسم می‌شود، بنابراین،  نام حضرت رسول(ص) در اولویت قرار داست، اما در پروسه انتخاب نام مؤسسه با مشکلات بسیاری در زمینه ثبت‌نام مشابه با مراکز مواجه شدیم اما با مقاومت، براین نام تاکید کرده که به مدد پیامبر اکرم(ص)، مؤسسه مزین به نام متبرک رسول اکرم(ص) شد.

 ارکان هیئت مدیره مؤسسه چه تعداد هستند بگویید؟

ارکان مؤسسه  همگی از اعضای فعال قرآنی هستند.  هیئت مدیره موسسه سه نفر هیات مدیره به نام‌های بهمن شیروانی، مجید نیکوئیان و محمد مزینی تشکیل شده است.

جانباز روشندل قرآنی و تربیت حافظان قرآن در شیروان/ مناطق محروم  تحت پوشش موسسه حضرت رسول اکرم(ص)

درباره فعالیت‌های آموزشی، تبلیغی و ترویجی مؤسسه حضرت رسول(ص)، بفرمایید؟

فعالیت‌ها طبق ضوابط و اهداف اساسنامه تشکل‌های قرآنی و ترویج فرهنگ قرآنی است. در بخش آموزشی واحد پیش دبستان را داریم که در ساعات بعداظهر برای آقایان و بانوان در همه مقاطع سنی کلاس حفظ قرآن‌کریم را برگزار می‌کنیم. در تابستان نیز دوره های بیشتر آموزشی را در رشته‌های مختلف قرآن مانند روخوانی، روان‌خوانی، تجوید داشته که از استقبال خوبی همراه است.

برگزاری کلاس‌های حفظ مقطع ابتدایی دختر و پسر، برگزاری کلاس‌های حفظ قرآن‌کریم بانوان، در مقطع بزرگسالان، برگزاری کلاس‌های روخوانی و روان‌خوانی مقطع ابتدایی، برگزاری کلاس‌های روخوانی و روان‌خوانی  بانوان در مقطع بزرگسالان، برگزاری کلاس‌های مهد قرآنی، برگزاری کلاس‌های دوره تربیت مربی ترجمه و مفاهیم قرآن‌کریم شامل : صرف و نحو مقدماتی، تجوید قرآن‌کریم از دیگر فعالیت‌های این موسسه است.

 این مرکز در زمینه اداری در جهت بهینه سازی فعالیت‌های خود برنامه‌هایی را اجرا کرد به عنوان نمونه، تکمیل اساسنامه موسسه؛ تکمیل فرم اجاره رهن ساختمان، تفاهم نامه آزمون مهر ماه اداره ارشاد، تفاهم نامه دوره تربیت مربی ترجمه و مفاهیم قرآن کریم، بستن قرار داد سامانه پیامک با شرکت اسپاد، گرفتن فرم اظهار نامه مالیاتی موسسه، خرید ای دی اس ال ومودم و نصب اینترنت موسسه.
همچنین در حوزه اجرایی می‌توان به برگزاری محفل انس با قرآن ویژه نیمه شعبان، برگزاری کرسی تلاوت ویژه بانوان با حضور قاریان و حافظان کشور، جشن کوثر مهد قرآنی ویژه ولادت حضرت فاطمه الزهرا، مراسم ویژه دهه ماه محرم و غیره  اشاره کرد.

برنامه‌های اردویی و کارگاه آموزشی این مرکز نیز شامل اردوی زیارتی مشهد مقدس، اردوی تفریحی روستای زوارم، اردوی زیارتی مشهد و همایش حافظان خراسان بزرگ و استان گلستان، اردوی آموزشی طرح حفظ قرآن کریم ویژه مربیان حفظ، اردوی تفریحی مهد قرآنی ویژه ولادت حضرت فاطمه الزهرا در مهد فاطمه الزهرا، کارگاه آموزش حفظ و قرائت در بجنورد، اعزام بانوان حافظ جهت برنامه‌های اجرایی و استقبال سفر مقام معظم رهبری و غیره است.

جانباز روشندل قرآنی و تربیت حافظان قرآن در شیروان/ مناطق محروم  تحت پوشش موسسه حضرت رسول اکرم(ص)

 این مرکز به منظور پیشرفت فعالیت‌ها و روند اجرای طرح ها با مسئولان بازدید و جلساتی را برپا  می‌کند که برخی از آنها شامل بازرسی محمدی، معاون وزیر ارشاد، بازرسی رئیس سازمان تبلیغات آقای یونسی نژاد، بازرسی معاون فرهنگی اداره فرهنگ و ارشاد استان آقای احمدی، بازرس معاون فرهنگی اتحادیه موسسات قرآنی، جلسه مسئولین موسسات با معاون وزیر ارشاد در استان،جلسه با هیئت موسسین و ارائه گزارش و عملکرد سال 1392 و غیره است.

 موسسه در زمینه برپایی آزمون نیز توانا بوده و موفق به برپایی آزمون‌های ملی و سراسری شود که  می‌توان به برخی از آنها  اشاره کرد. برگزاری آزمون سراسری اوقاف با همکاری حافظان موسسه، برگزاری آزمون طرح حفظ قرآن‌کریم، برپایی آزمون دوره ای از حافظان، برگزاری آزمون کتبی تجوید دوره تربیت مربی ترجمه و مفاهیم و غیره.

 مؤسسه حضرت رسول(ص) شیروان  در زمینه  تبلیغات نیز فعالیت‌هایی را در کارنامه کاری خود به ثبت رسانده است که می‌توان به تبلیغات کلاس‌های حفظ و روخوانی و روان‌خوانی ، تبلیغات و دعوت نامه کرسی تلاوت ویژه نیمه شعبان، اطلاع رسانی کرسی تلاوت ویژه بانوان، تبلیغات کرسی تلاوت ویژه بانوان، نصب بنر و پرده ویژه مناسب ها تاکید کرد.

درباره فعالیت‌های ویژه در مناطق محروم تحت پوشش موسسه ، بیان کنید؟

 این مؤسسه، در زمینه آموزشی، مناطق محروم را  نیز در اطراف شهرستان تحت پوشش قرار داده است به نوعی که با همکاری اداره اوقاف، با حضور مربیان در روستاهای  محروم، به  ارائه آموزش قرآن، اهدای هدیه به قرآن آموزان برتر و معرفی آنان به مسابقات پرداخته ایم. به نوعی که از 70 روستا، مناطق محروم  و متقاضی مورد بازرسی و  تعلیم  قرار گرفته‌اند و همچنین مربیان قرآن این مناطق در دوره‌های توانمند سازی نیز حضور داشته و به آموزش مشغول هستند و هدف ترویج آموزه‌های قرآن در مناطق محروم است که خوشبختانه  تا کنون در این زمینه موفق بوده ایم.

تعداد قرآن‌آموزان این مؤسسه را بفرمایید؟

 تعداد قرآن آموزان بر اساس فصول سال متغییر هستند به نوعی که در تابستان تعداد شرکت کننده در کلاس‌ها و دوره ها به بیش از 100 نفر می‌رسد که  این جای خوشحالی است. سعی شده است در زمینه  آموزشی با دیگر مراکز  نیز  ارتباط داشته و بتوانیم آموزش قرآن را در  مدارس، مساجد و پایگاه های بسیج نیز داشته باشیم.

جانباز روشندل قرآنی و تربیت حافظان قرآن در شیروان/ مناطق محروم  تحت پوشش موسسه حضرت رسول اکرم(ص)

 افتخاراتی که مؤسسه حضرت رسول(ص) کسب کرده است، عنوان کنید؟

 قرآن آموزانی که درزمینه حفظ قرآن‌کریم در این مرکز  مشغول بودند، جزو حافظان برتر شهرستان شناخته شده و در زمینه کشوری و مسابقات نهایی مقام‌هایی را کسب کرده اند که می‌توان به آقای ایزانلو از حافظان قرآن‌کریم از این مؤسسه رشد پیدا کردند و بسیاری از  قرآن آموزان به عنوان کارشناسان قرآنی در مؤسسات و بخش‌های قرآنی و مساجد مشغول فعالیت هستند که این باعث دلگرمی ما است.

درباره برپایی دوره‌های قرآنی در مساجد نظری دارید، بگویید؟

 معتقد هستم  که فعالیت‌های قرآنی برای نسل جوان باید در مساجد و کانون های فرهنگی نیز  اجرا شود و با آذین بندی هایی که می‌توان در مساجد انجام داد، نوجوانان را مشتاق به حضور در  فضای مسجد کرد  و ارتباط گیری در این فضا میتواند نتایج خوبی به همراه داشته باشد. بنده همواره با مساجد ارتباز داشته و برخی از دوره های آموزشی را  فضای مسجد برپا میکنم.

 موسسه فرهنگی قرآن و عترت حضرت رسول اکرم(ص)، از ابتدای تشکیل مؤسسه تاکنون در سیاستگذاری‌های قرآنی و برنامه‌های آموزشی، تربیت حافظان، نهضت قرآن‌آموزی، برنامه‌های مناسبتی و مسابقات و ... مؤسسه فعال بوده است. با توجه به نوسان و سیاست‌های غلط دولت‌ها مبنی بر عدم حمایت از فعالیت‌های قرآنی، این مؤسسه نیز متاثر از این سیاست‌ها بوده است.

جانباز روشندل قرآنی و تربیت حافظان قرآن در شیروان/ مناطق محروم  تحت پوشش موسسه حضرت رسول اکرم(ص) 

 در پایان اگر درخواستی از مسئولان قرآنی دارید بفرمایید؟

با توجه به اینکه هجمه فرهنگی جهان در حال حاضر شدید و قوی شده است، باید در زمینه فرهنگی برنامه ریزی داشت و از آموزه‌های قرآنی در این زمینه بهره برد. باید قوای مقابله با دشمن را بیشتر و محکم‌تر کرده و بر سیاست‌های قرآنی برنامه ریزی و هزینه کنیم. کارشناسان قرآنی که دغدغه‌مند هستند در امر قرآن و فرهنگ وارد کار شوند تا کار قرآن پیش برود و از مسئولان درخواست میشود که بودجه هایی برای  امر قران قرار داده تا بتوان در برابر هجمه ها  ایستادگی کرد.

گفتنی است، مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت حضرت رسول(ص) در شهرستان شیروان، شهرک امام خمینی(ره)، خیابان مدرس، نبش فضل الله نوری2 ، پلاک 1 واقع شده است.

سمیه عیادی

captcha