بصیرت دینی و سیاسی مهمترین فاکتور وحدت مسلمانان است
کد خبر: 3670294
تاریخ انتشار : ۱۵ آذر ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۲
صالحی:

بصیرت دینی و سیاسی مهمترین فاکتور وحدت مسلمانان است

گروه معارف: رئیس حوزه علمیه علوی شهر هیدج گفت: فتنه‌انگیزی دشمنان میان مسلمانان هوشیاری و بصیرت بالای دینی و سیاسی آنان را می‌طلبد.

حجت‌الاسلام احمد صالحی، رئیس حوزه علمیه علوی شهر هیدج در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از زنجان، با تاکید بر اینکه یكی از دستورات قرآن این است كه آحاد امت اسلامی با یكدیگر متحد باشند، دست در دست یكدیگر بگذارند، تصریح کرد: نخستین منادی وحدت و امت واحده شدن قرآن کریم است که می‌فرماید: «إِنَّ هَـٰذِهِ أُمَّتُكُمْ أُمَّةً وَاحِدَةً وَأَنَا رَبُّكُمْ فَاعْبُدُونِ»؛ «بى‏ترديد اين امت شما امت واحده است و من پروردگار شما هستم، پس مرا پرستش كنيد».
 
وی با اشاره به اینکه خداوند متعال در آیه 103 سوره آل‌عمران مسلمانان را به چنگ زدن به ریسمان الهی دعوت می‌کند، عنوان کرد: «وَاعتَصِموا بِحَبلِ اللَّهِ جَميعًا وَلا تَفَرَّقوا ۚ وَاذكُروا نِعمَتَ اللَّهِ عَلَيكُم إِذ كُنتُم أَعداءً فَأَلَّفَ بَينَ قُلوبِكُم فَأَصبَحتُم بِنِعمَتِهِ إِخوانًا وَكُنتُم عَلىٰ شَفا حُفرَةٍ مِنَ النّارِ فَأَنقَذَكُم مِنها ۗ كَذٰلِكَ يُبَيِّنُ اللَّهُ لَكُم آياتِهِ لَعَلَّكُم تَهتَدونَ»؛ «و همگی به ریسمان خدا [= قرآن و اسلام، و هرگونه وسیله وحدت‌]، چنگ زنید، و پراکنده نشوید! و نعمت (بزرگِ) خدا را بر خود، به یاد آرید که چگونه دشمن یکدیگر بودید، و او میان دلهای شما، الفت ایجاد کرد، و به برکتِ نعمتِ او، برادر شدید! و شما بر لبِ حفره‌ای از آتش بودید، خدا شما را از آن نجات داد؛ این چنین، خداوند آیات خود را برای شما آشکار می‌سازد؛ شاید پذیرای هدایت شوید».
 
این مسئول به نقاط مشترک بین شیعه و سنی مانند قرآن پیامبر و خدای مشترک نیز اشاره کرده و افزود: هر چند شیعیان معتقد به ولایت و اهل تسنن نیز معتقد به خلافت هستند اما وجود این نقاط اختلافی نباید سبب نادیده انگاشتن نقاط مشترک شود.
 
حجت‌الاسلام صالحی تمسک به نقاط اعتقادی مشترک را از مهم‌ترین راهکارهای اتحاد میان مسلمانان بر شمرده و تاکید کرد: در حال حاضر یک و نیم میلیارد از جمعیت جهان را مسلمانان تشکیل می‌دهند که در صورت اتحاد و تشکیل اتحادیه‌ بین‌المللی مسلمانان هیچ قدرت توان غلبه و قتل و غارت آنها را نخواهد داشت.
 
وی بهره‌گیری از نقاط اختلافی اعتقادی میان شیعه و سنی را از راهکارهای دشمنان برای فتنه‌اگیزی میان مسلمانان عنوان کرد وگفت: دشمن با این بهانه اقدام به ایجاد گروه‌های تروریستی می‌کند گروه‌هایی که با نام اسلام سر از تن مسلمانان جدا کرده و مروج اسلام هراسی در سطح جهان هستند.
 
رئیس حوزه علمیه علوی شهر هیدج با تاکید بر اینکه قطعا استکبار جهانی بیشترین بهره را از اختلافات میان مسلمانان خواهد برد، اظهار کرد: امروزه به علت عدم اتحاد میان مسلمانان شاهد لشکر کشی دشمنان در کشورهای اسلامی مانند سوریه و یمن به انحا مختلف هستیم.
 
وی غلبه بر فتنه انگیزی دشمنان علاوه بر اتحاد بصیرت سیاسی و دینی مسلمانان را می‌طلبد، تصریح کرد: در حال حاضر شاهد بیداری اسلامی در سراسر جهان هستیم اما انگار نسیم این بیداری هنوز به گوش برخی از حکام منطقه نخورده است اما آنان نیز باید از خواب غفلت بیدار شده و از گذشتگان خود عبرت گیرند.
captcha