تقویت نظام اسلامی ایران، همان مرگ بر آمریكاست/ طلاب حق‌مدار باشند نه جومدار
کد خبر: 3670330
تاریخ انتشار : ۱۵ آذر ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۴
آیت‌الله خاتمی:

تقویت نظام اسلامی ایران، همان مرگ بر آمریكاست/ طلاب حق‌مدار باشند نه جومدار

گروه معارف: عضو مجلس خبرگان رهبری، نظام جمهوری اسلامی ایران را خار در چشم آمریكا دانست و بر این نكته تأكید كرد كه تقویت این نظام، همان مرگ بر آمریكاست.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایكنا) از فارس، آیت‌الله سیداحمد خاتمی، عضو مجلس خبرگان رهبری شب گذشته، 14 آذرماه‌ در مراسم عمامه‌گذاری جمعی از طلاب حوزه‌های علمیه استان فارس كه به‌مناسبت فرا رسیدن میلاد نبی‌ مكرم اسلام(ص) و امام جعفر صادق(ع) در حوزه علمیه مولی‌الموحدین شیراز برگزار شده بود، لباس روحانیت مایه افتخار دانست و گفت: مراسم عمامه‌گذاری برای ما روحانیان در حقیقت تولد جدید است.

تصویب‌ آیین‌نامه تعمم در شورای عالی حوزه
وی با یادآوری اینكه كسانی كه معمم می‌شوند، در حقیقت تولد جدیدی با مسئولیت‌های سنگین دارند، افزود: به حمد الهی در سالیان اخیر، مسئله تعمم طلاب ساماندهی شد و از اینكه هر كسی هر وقتی دلش خواست تعمم داشته باشند درآمد و آیین‌نامه تعمم در شورای عالی حوزه تصویب شد و كسانی كه امشب معمم می‌شوند با همین آیین‌نامه است.
آیت‌الله خاتمی ادامه داد: برای این كار نصاب علمی و اخلاقی و یكسری موارد از سوی معاونت تهذیب در نظر گرفته شده است كه بحمد الهی موجب شده كار معمم‌گذاری طلاب ساماندهی یابد.

لباس روحانیت، لباسی هدف‌دار است
امام جمعه موقت تهران خطاب به طلابی كه در این مراسم معمم می‌شوند، به تبیین یكسری نكات پرداخت و گفت: كسانی كه امشب معمم می‌شوند به این نكته توجه داشته باشند كه لباس روحانیت لباسی همانند دیگر لباس‌ها نیست بلكه لباسی هدفدار و جهت‌دار است آن هم هدف و جهادی مقدس و در این رابطه انبوه روایات اسلامی وجود دارد كه عمامه لباس فرشتگان است ضمن اینكه عمامه لباس پیامبر و امامان معصوم نیز هست.
وی با تصریح اینكه اصل تعمم، ملبس شدن به لباس امامان است و این انتساب با مسئولیت دارد، گفت:‌ مسئولیت معمم شدگان یك تكلیف شرعی است كه باید توجه داشته باشند با پوشیدن این لباس، شناسنامه‌دار می‌شوند و این شناسنامه تعیین‌كننده هویت طلاب و روحانیان است.

لباس روحانیت، دین و معنویت را تداعی می‌كند
آیت‌الله خاتمی با یادآوری اینكه لباس روحانیت، دین و معنویت را تداعی می‌كند، گفت: تمام طلاب و روحانیان وظیفه دارند كه مراقب باشند تا این شناسنامه‌ خدشه‌دار نشود؛ كاری كه یك معمم می‌كند در دو سبد ریخته می‌شود یكی سبد شخص خودش و دیگری سبد روحانیت است و حتی اگر یك تابلو به پیشانیش بزند كه این كاری كه من انجام می‌دهم در سبد من بریزید، مردم قبول نمی‌كنند.
وی، زینب لباس و زینت روحانیت بودن را نخستین مسئولیت همه روحانیان و طلاب دانست و گفت: روحانیتی در طول این سالیان طولانی سازنده بودند و مردم را ساختند كه خود عامل بودند و از جمله آن‌ها می‌توان به شهید محراب، آیت‌الله سیدعبدالحسین دستغیب اشاره كرد كه این روزها نیز مصادف با سالگرد شهادت ایشان است.
عضو مجلس خبرگان رهبری خطاب به طلاب گفت: امشب با تعممتان، شناسنامه دین و روحانیت می‌شوید لذا به این نكته دقت كنید چرا كه مسئولیت شما نیز سنگین‌تر خواهد شد و هر كاری كنید به پای روحانیت نوشته خواهد شد.

تبلیغ دین تنها منبر نیست
وی با بیان اینكه این لباس همچنین لباس تبلیغ دین است، گفت: تبلیغ دین تنها منبر نیست بلكه رفتن پیش نمازی و 10 دقیقه بعد از نماز صحبت كردن هم تبلیغ است، رفتن به دبیرستان‌ها و دانشگاه‌ها هم تبلیغ است منتها تبلیغ سه نكته اساسی را لازم دارد كه باید فرد ابتدا مطالعه كرده سخن بگوید، زمان‌شناس بوده و شجاعت در ابلاغ تكلیف داشته باشد.
آیت‌الله خاتمی با یادآوری اینكه هر زمانی روشنگری هزینه‌ای دارد، گفت: در دوران طاغوت هزینه روشنگری زندان بود و امروز هزینه‌اش فحش، هتاكی و اهانت است كه باید شجاعت همه این‌ها را در تبلیغ دین داشته باشیم.

بصیرت در حقیقت‌ شناخت موقعیت دشمن است
امام جمعه موقت تهران در ادامه سخنان خود با یادآوری حدیثی از مولا علی(ع) كه درباره بصیرت تأكید فرموده‌اند، گفت: بصیرت این است كه بدانیم دشمن كجاست و امروز هم باید به نكات توجه دقیق داشته باشیم تا بتوانیم در كارمان موفق باشیم.
وی اظهار كرد: نكته اولی كه دشمن در استراتژی خود دنبال می‌كند این بود كه فناوری هسته‌ای را از كشور ما بگیرد؛ اگر قبل از برجام و از روز اول می‌گفتند آمریكا عهدشكن است، می‌گفتند شما عهدشكنی می‌كنید و توهم توطئه دارید اما فایده بدعهدی آمریكا در برجام این بود كه سیمای عهدشكنش كاملاً برای دنیا مشخص شود و اینكه برای این‌ها ذره‌ای اصول انسانی جایگاه ندارد.

فناوری هسته‌ای در ایران اسلامی بومی شده است
آیت‌الله خاتمی ادامه داد: آمریكایی‌ها می‌گویند در این عرصه ما موفق بودیم اما اعتقاد ما این است كه فناوری هسته‌ای بومی شده است لذا آمریكا در این عرصه ناموفق است زیرا فناوری كه بومی شد،‌ دیگر قابل گرفتن نیست.
عضو مجلس خبرگان رهبری بیان كرد: دشمنان در استراتژی دوم خود علیه ما گفتند كه ایران باید فناوری موشكی را كنار بگذارد و در این عرصه نیز كاملاً ناكام شدند و همه مسئولان به تبعیت از مقام معظم رهبری می‌گویند كه فناوری موشكی ما قابل مذاكره نیست و در برجام هم چیزی در این مورد گفته نشده است لذا در این عرصه ناكام هستند بنابراین مسئله تكمیل برجام را مطرح می‌كنند و متأسفانه در این عرصه رئیس جمهور فرانسه هم دارد با آمریكا همكاری می‌كند.

حمایت از مظلوم جزو قانون اساسی ایران اسلامی است
وی گفت: نكته سوم استراتژی كه دشمنان ما دنبال می‌كنند این است كه ایران دست از حمایت حزب‌الله و فلسطین بردارد در حالی كه نظام ما در این عرصه عقب‌نشینی نخواهد كرد زیرا قانون اساسی ما می‌گوید از مظلومین باید حمایت كنیم و فلسطین هم مظلوم است و به تعبیر مقام معظم رهبری مسئله اول جهان اسلام است و حزب‌الله هم یك گروه باشرف است كه از میهن خود دفاع می‌كند.
به گفته وی، چهارمین برنامه‌ای كه استراتژیست‌های آمریكا دنبال می‌كنند این است كه ایران مانع در مسیر تشكیل خاورمیانه بزرگ یا جدید نشود و می‌بینند كه عملاً آن نظامی كه استخوان در گلوی آمریكا و خار در چشمانش است، نظام جمهوری اسلامی ایران است.
آیت‌الله خاتمی با یادآوری اینكه برای استكبار لبنان بسیار مهم بود و تلاش می‌كردند تا ریاست جمهوری آن را غصب كنند، گفت: این روزها هم با قصه سعد حریری وارد یك بازی شدند و سیلی محكمی خوردند و در قصه این ناصالحی كه اسمش را صالح می‌گذاشتند و سه دهه در یمن حاكم بود، نیز با كشته شدن او شكست خوردند و یمن از توطئه جدی نجات پیدا كرد.
وی با تصریح اینكه آمریكا بسیار ناراحت است و وزیر خارجه او به صراحت می‌گوید مشكل ما نظام انقلابی ایران است و باید این نظام را براندازی شود، گفت: با تمام این تفاسیر ما روز به روز نشانه‌های فتح و نصرت خدارا می‌بینیم بنابراین بصیرت یعنی اینكه بفهمیم راز این همه دشمنی‌ها چیست.

تقویت نظام جمهوری اسلامی ایران، همان مرگ بر آمریكاست
امام جمعه موقت تهران یادآور شد: آمریكایی‌ها بعد از فروپاشی شوروی سابق احساس نمی‌كردند یك قدرت دیگر این چنین به صحنه بیاید و بحمد الهی این قدرت این چنینی به صحنه آمده است بنابراین تقویت این نظام اسلامی یعنی مرگ بر آمریكاست.
وی با یادآوری توطئه‌ها و سم‌پاشی‌های دشمنان علیه نظام اسلامی ایران گفت: ضد انقلاب‌های داخل و خارج از كشور بر علیه اعتماد به مسئولان كشورمان در قضیه زلزله اخیر كرمانشاه سم‌پاشی می‌كردند اما همه دیدیم كه مسئولان مختلف اعم از ارتش، سپاه و دولت وارد عرصه كمك به زلزله‌زدگان شدند بنابراین باید بدانیم كه این توطئه بسیار خطرناكی است و هر كسی كه بخواهد كمك كند، مشكلی نیست ولی اگر كمك كردن او به زلزله‌زدگان به قیمت بی‌اعتماد كردن مردم به نظام اسلامی باشد، این كار او یك توطئه می‌شود.

ایستادگی در برابر آمریكا، هزینه‌هایی هم در بردارد
آیت‌الله خاتمی ضمن برشمردن مشكلات اقتصادی كشور گفت: گرانی‌ها را همه می‌بینیم و در همه جا سخن از آن است و از علمداران نیز انتظار نیست كه این گرانی‌ها را انكار كنند اما آنچه انتظار می‌رود این است كه در گوشه تحلیل‌هایمان این باشد كه این‌ هزینه ایستادگی در برابر آمریكاست.
وی همچنین بر این نكته تأكید كرد كه بی‌تدبیری‌ها را نباید توجيه كنیم و حق چنین كاری نداریم اما در عین حال هیچكس نمی‌تواند این را انكار كند كه ما در وسط میدان یك جنگ تمام عیار با دنیای استكبار هستیم و این جنگ نرم نیز یك واقعیت است و این هم هزینه دارد بنابراین در بی‌صبری‌ها ندمیم؛ ما موظفیم كه واقعیات را بگوییم و تحلیل كنیم و ملت را بی‌صبر نشان ندهیم.

موضع حق، همان موضع رهبری است
امام جمعه موقت تهران با تأكید بر اینكه باید علم به مواضع حق داشت، گفت: ما بر این باوریم كه در عرصه مسائل سیاسی موضع حق، موضع مقام معظم رهبری آیت‌الله العظمی امام خامنه‌ای است.

تلاش دشمنان به بی‌طرفی كشاندن روحانیان
وی در ادامه سخنان خود با اشاره به توطئه‌های دشمنان، یكی از این توطئه‌ها را به بی‌طرفی كشاندن و بی‌تفاوت بودن روحانیت برشمرد و گفت: گاه برخی‌ها طوری مشی می‌كنند كه گویا بی طرفی یك ارزش است؛ ابتدا بی طرفی است بعد هم القائات یك طرفه و یك مرتبه نگاه می‌كنیم می‌بینیم همین آقا تابلوی ضد نظام شده است.

تمام مراجع تقلید، تقویت نظام اسلامی را واجب می‌دانند
آیت‌الله خاتمی اظهار كرد: برخی‌ها می‌گویند بعضی از مراجع تقلید از نظام اسلامی حمایت نمی‌كنند در حالی كه من با تمام مراجع ملاقات داشتم و تمام آن‌ها تقویت نظام اسلامی را واجب و تضعیف آن را حرام می‌دانند البته برخی از بزرگان ممكن است انتقاداتی داشته باشند اما همه آن‌ها بلااستثنا تقویت نظام را واجب می‌دانند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود باز هم به بیان نكاتی كه طلاب باید به آن توجه داشته باشند، پرداخت و ادامه داد: یكی از نكاتی كه طلاب باید به آن توجه كنند، رعایت ذی طلبگی است؛ طلبه از وقتی وارد حوزه علمیه می‌شود با دیگران متفاوت است و گفتار و رفتارش باید متفاوت باشد چرا كه بیشتر زیر ذره‌بین هستند بنابراین باید ذی را حفظ كرد.
آیت‌الله خاتمی، طلاب جوان را از انجام شوخی‌ها نابجا بر حذر داشت و گفت:‌ گاهی اگر یك شوخی از یك پیرمرد 80 ساله سربزند و كسی از او خورده نگیرد اما اگر همین شوخی را یك طلبه جوان انجام دهد، مردم از او خورده بگیرند و این‌ها موارد رعایت ذی طلبگی است.

خندان مردم به هر قیمتی، شایسته نیست
امام جمعه موقت تهران با انتقاد از برخی از رفتارهای ناشایستی كه ممكن است در لباس روحانیت رعایت نشود، گفت: برخی‌ها معتقدند باید در منبر مردم را خنداند اما به چه قیمتی و این‌ها مواردی است كه باید به آن دقت كرد.
وی با تأكید بر اینكه ذی‌طلبگی حتی در پوشش هم باید رعایت شود و طلاب به گونه‌ای لباس بپوشند كه انگشت‌نما نباشند، گفت: این‌گونه نباشد كه صبح معمم بوده و عصر لباس معمولی بپوشد و این تخلف در آیین‌نامه تلبس محسوب می‌شود اما در مواردی ممكن است كه ضرورت باشد كه حساب این ضرورت‌ها جداست.
آیت‌الله خاتمی همچنین از طلاب خواست تا ساده‌لوح نباشند و ادامه داد: ساده‌لوحی ما را گرفتار می‌كند؛ یعنی اینكه هر خبری كه در اینترنت یا در پیام‌ها و یا حتی در رسانه‌ها آمد ممكن است نقل‌كردنی نباشد و باید بدانیم كه مؤمن زیرك است و ساده‌لوحی طلاب و روحانیان ممكن است موجب سوءاستفاده بدخواهان از لباس آن‌ها شود.

طلاب حق‌مدار باشند نه جومدار
وی همچنین خطاب به طلاب تأكید كرد كه حق‌مدار باشند نه جومدار و موج‌مدار و افزود: جو زده شدن سبب می‌شود كه نتوانید دستور خدا را اجرا كنید بنابراین در تمام حالات باید به این دقت كنیم كه مسیر حق چیست و آن‌ها را ادامه دهیم و در این مسیر هم احساس تنهایی نكنیم.
عضو مجلس خبرگان رهبری در پایان با یادآوری حدیثی از حضرت علی(ع) به طلاب گفت: مست تعریف و جوانی نشوید زیرا كسی كه مست این‌ها شد، بوی مشمئزكننده‌ای خواهد داشت كه وقار را از بین برده و عقل را سلب می‌كند.

captcha