دورنمای بزرگ‌ترین گروه تواشیح کشور دو سال بعد از شکل‌گیری/ تمام افتخارات یک گروه
کد خبر: 3670357
تاریخ انتشار : ۱۶ آذر ۱۳۹۶ - ۰۰:۲۲

دورنمای بزرگ‌ترین گروه تواشیح کشور دو سال بعد از شکل‌گیری/ تمام افتخارات یک گروه

گروه فعالیت‌های قرآنی: این روزها شاهد پخش اجراهای مختلف و متفاوت یکی از گروه‌های تواشیح فعال کشور از شبکه‌های مختلف سیما هستم؛ اجراهایی که با جذابیت‎های بالای سمعی و بصری، مخاطبان را بسیار بیشتر از گذشته با ‌هم‌خوانی‌های قرآنی و دینی آشنا کرده است.

به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا)، همه ما به یاد داریم که در گذشته یا تواشیحی از شبکه‌های سیما پخش نمی‌شد یا اگر هم به ندرت در زمان های بسیار کوتاه پخش می‌شد، بیننده تنها دل به صدای اعضای گروه می‌بست و تصاویر هیچ تأثیری بر جذب مخاطب نداشتند، در واقع تصاویری که در زمان پخش تواشیح پخش می‌شد، بسیار غیرمتنوع، بدون ارتباط با اثر و ... بود.
این روزها اما شاهد پخش اجراهای مختلف و متفاوت یکی از گروه‌های تواشیح فعال کشور از شبکه‌های مختلف سیما هستم. اجراهایی با تصاویری زیبا - اگر بیشتر از متن اشعار بیننده را جذب نکند اثری کمتر از آن در جذب ندارد- که گاهی بیننده را به صدر اسلام و معماری مکه و مدینه قدیم می‌برد و گاهی او را سوار بر ناوشکن ملی کرده تا بهتر و راحت‌تر در مضامین زیبا و عارفانه اشعار شناور شوند.
اشعار و تصاویر گاهی ما را به آستان‌های مبارکه حسینی(ع) و عباسی(ع) می برد و گاهی هم صحن های زیبای مضجع نورانی امام هشتم(ع) را فراروی ما قرار می‌دهد تا از دست و دل بازی اعضای این گروه در به اشتراک گذاشتن این همه زیبایی سمعی و بصری به وجد بیاییم.
این گروه که از آن به عنوان بزرگترین گروه تواشیح کشور یاد می‌شود، گروهی به غیر از محمدرسول الله(ص) نیست. دی ماه سال 93 بود که اولین زمزمه‌ها مبنی بر تشکیل بزرگترین گروه تواشیح کشور به گوش رسید. زمزمه‌هایی که بسیج تهران بزرگ با اهتمام رحیم قربانی، رئیس سازمان قرآن و عترت بسیج تهران آن را پایه‌ریزی کرد تا از دی ماه همان سال شاهد اجرای گروهی بزرگ متشکل از چندین گروه تواشیح سطح شهر تهران در همایش سوره‌های سرخ باشیم.
فعالیت این گروه در سال 93 به همان اجرا در همایش مذکور خلاصه شد و تا سال 94 هیچ فعالیتی از این گروه صورت نگرفت. بعد از همایش سوره های سرخ در سال 94 بود که این گروه بزرگ به صورت رسمی راه‌اندازی شد. گروهی متشکل از 12 گروه کوچک تواشیح شهر تهران با 63 عضو که آمده بود تا حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشد.
گروه محمدرسول الله(ص) که از همان بدو تأسیس با هدف تولید اثرهای تصویری قرآنی، دینی، انقلابی و حماسی و نیز اجرا در برنامه‌های ملی و بین‌المللی راه اندازی شده بود، از شروع فعالیت عنوان بزرگترین گروه تواشیح کشور را دریافت کرد و همین عنوان کافی بود تا نگاه‌های بسیاری به آن دوخته شود.
اگر بگوئیم این گروه بزرگ در مدت کم حیات خود به اندازه تمام تاریخ تواشیح کشور افتخار کسب کرده و به هر آنچه می‌خواسته رسیده است، سخن گزافه ای نبوده است. اجرا در آستان های مقدس عتبات عالیات به آرزوی بسیاری از گروه های تواشیح حتی قدیمی کشور تبدیل شده اما این گروه با تاریخچه کمتر از سه ساله خود نه تنها به این امر دست یافته که در بسیاری از آستان های مقدس دیگر از جمله آستان مقدس حضرت امام رضا(ع) به اجرای برنامه پرداخته است.

دورنمای بزرگ‌ترین گروه تواشیح کشور دو سال بعد از شکل‌گیری / تمام افتخارات یک گروه
اگر اجراهای بسیار زیاد در عتبات عالیات، صحن های متبرک حرم امام رضا(ع) و دیگر آستان های مبارک را کنار بگذریم باید یکی از بالاترین افتخارات این گروه را اجرا در محضر مقام معظم رهبری و مورد تحسین واقع شدن اجرای این گروه توسط معظم له را یادآوری کنیم.
این گروه در سال 95 و قبل از رسیدن به افتخار اجرا در محضر مقام معظم رهبری کلیپی تصویری از اثر «اسماءالحسنی» را تهیه کرده بود که از تمامی شبکه های سیما پخش شد. این اثر مورد توجه مقام معظم رهبری قرار گرفته و معظم له از آن قدردانی کرده بودند، همین اظهار لطف باعث شد تا اعضای گروه نامه قدردانی به محضر مقام معظم رهبری ارسال کنند و یک سال بعد از این اتفاق به بزرگترین افتخار دوران حیات که همان اجرا در محضر معظم له بود، برسند.
همان‌گونه که گفته شد این گروه ابتدا متشکل از ۱۲ گروه با ۶۳ عضو بود که این عدد و رقم به تعداد عمر با برکت پیامبر(ص) انتخاب شده بود. در ادامه نیز در دو مرحله تعداد گروه زیاد شد به طوری که از امسال با اضافه شدن چند نفر از قاریان ممتاز کشور تعداد اعضاء به ۸۰ نفر رسیده است. مدیران این گروه در تلاش هستند تا اگر حمایت های لازم صورت بگیرد، تعداد اعضای گروه را به 114 عضو برسانند.
حالا اعضای این گروه در آستانه سه ساله شدن از مورد حمایت قرار نگرفتن‌ها سخت گلایه مند هستند. گلایه ای که همیشه اعضای گروه آن را ابراز داشته‌اند، ذکر این نکته بوده که از این گروه بزرگ و ملی به غیر از اندک حمایت بسیج و بعضاً همکاری شبکه قرآن، هیچ حمایتی از سوی نهادها و دستگاه های قرآنی و فرهنگی صورت نگرفته است.
نکته قابل توجه در مورد این گروه این است که اعضا با هزینه های شخصی به صورت شبانه روزی در ترویج فرهنگ ناب قرآن و عترت تلاش می نمایند. در ادامه کارنامه دو ساله این گروه تواشیح منتشر شده است.
این گروه در طی دو سال فعالیت خود 36 اثر و 45 نماهنگ تصویری را تولید کرده است که از این تعداد 31 نماهنگ از شبکه های سراسری، استانی و برون مرزی و نیز بیش از 30 شبکه جهانی پخش شده است.

پنج شنبه /////دورنمای بزرگ‌ترین گروه تواشیح کشور دو سال بعد از شکل‌گیری / تمام افتخارات یک گروه

پنج شنبه /////دورنمای بزرگ‌ترین گروه تواشیح کشور دو سال بعد از شکل‌گیری / تمام افتخارات یک گروه

captcha