به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) به نقل از روابط عمومی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، آیتالله سلیمانی صبح امروز پنجشنبه (16 آذر ماه) در کمیسیون «تمدن نوین اسلامی به مثابه راهبرد وحدت اسلامی» در حاشیه برگزاری سیویکمین کنفرانس بینالمللی وحدت اسلامی در هتل آزادی تهران طی سخنانی با اشاره به اینکه ما معتقدیم اسلام به صورت اتم و اکمل به جامعه بشری عرضه شده است، اظهار کرد: باید ببینیم چه اتفاقی در جامعه اسلامی افتاد که امروز نیاز به بازخوانی مجدد و تجدیدنظر در حوزه عملکرد مسلمین نسبت به اسلام مورد نیاز است؟
وی افزود: تردیدی نیست که جامعه اسلامی در طی قرون متمادی پایبندی خود به اسلام عزیز را نشان داده است. جنگهای صلیبی و دفاع جانانه مسلمانان در برابر هجوم غربیها نشانگر پایبندی مسلمین به مبانی اعتقادات دینیشان است.
نماینده ولی فقیه در استان سیستان و بلوچستان با طرح این سوال که باید ببینیم ضعف و سستی و فشل شدن جامعه اسلامی ریشه در کدام بخش دارد، تصریح کرد: اسلام آیینی است که از ابتدا با نفی طاغوت و اثبات الله شکل گرفت و نبی مکرم اسلام مانند دیگر انبیاء الهی به پیروانش دستور نفی طاغوت و اثبات خدا را داده است اما آنچه موجب ضعف جامعه اسلامی شد، عدم اجتناب از طاغوت بود و گرنه شعار الله همیشه در مأذنهها طنینانداز بود.
آیتالله سلیمانی تأکید کرد: در زمانهایی که شناخت طاغوت و شگردهای رفتاری آن برای مسلمین و حکام جوامع اسلامی نقطه ابهام قرار داشت زمینههای تفرقه مسلمین فراهم شد و این جزء پیشبینیهای رسول مکرم اسلام بود.
وی با بیان این نکته که از زمانی که فرهنگ شهادت از جامعه اسلامی رخت بربست و فرهنگ اشرافیگری و دلدادگی به دنیا در بین حکام اسلامی جا باز کرد این مشکلات بهوجود آمد، گفت: از آن زمان حکام برای حفظ منافع شخصی و گروهی خود به حمایت از استکبار و طاغوت نیازمند شدند و کشورهایشان را پایگاه طاغوت زمان خود کردند و از آن زمان تنها یک نیمرخ از اسلام عزیز باقی ماند و نیمرخ دیگرش به فراموشی سپرده شد.
عضو شورای عالی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی ادامه داد: «لا اله» یک نیمرخ اسلام است که به فراموشی رفته و نزد حکام برخی کشورهای اسلامی بیاعتبار شده است و اینجاست که برای نیل به تمدن نوین اسلامی باید این روی فراموش شده را که نفی طاغوت است در همه بلاد اسلامی احیاء کنیم.
آیتالله سلیمانی در پایان تاکید کرد: در تمدن نوین اسلامی اول باید اشداء علی الکفار را محقق کنیم و بعد رحماء بینهم جایگاه خود را پیدا خواهد کرد.