جای حقوق مؤلف در کشور خالی است
کد خبر: 3670436
تاریخ انتشار : ۱۸ آذر ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۸

جای حقوق مؤلف در کشور خالی است

گروه فرهنگی: مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی با بیان اینکه تیراژ کتاب کم است و اینکه ما بحث حقوق مؤلف را در کشور نداریم، عنوان کرد: چیزی که هنوز تصویب نشده است حق کپی رایت است اما در کشورهای دیگر برای دانلود نرم افزارها و کتاب حقوقی قرار دارند.

محمد رحیم رهنما، مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، در خصوص گسترش فرهنگ کتابخوانی در جامعه و برگزاری نوزدهمین نمایشگاه کتاب و ناشران جهان اسلام مشهد، بیان کرد: متأسفانه در جامعه امروز تیراژ کتاب کم است و افراد از طریق فضای مجازی و دانلود پی دی اف مشغول کتابخوانی هستند. الگوها در جامعه تغییر کرده است.

جای حقوق مؤلف در کشور خالی است

وی با بیان اینکه تیراژ کتاب کم است و اینکه ما بحث حقوق مؤلف را در کشور نداریم، عنوان کرد: چیزی که هنوز تصویب نشده است حق کپی رایت است اما در کشورهای دیگر برای دانلود نرم افزارها و کتاب حقوقی قرار دارند.

رهنما در پاسخ به این سوال آیا میراث فرهنگی از تولید انتشار کتاب‌های جدید در زمینه صنایع دستی و... حمایتی کرده است، اظهار کرد: در خصوص منابع و انتشارات، سیاست ما حمایت از کتاب‌های تولید شده چه در سازمان و نهادهایی که از آرم میراث استفاده کرده‌اند و پشتیبانی معنوی میراث را می‌خواهند، با توجه به بررسی صورت گرفته اینکه کتاب از لحاظ علمی و فرهنگی و میراثی ارزشمند است، انجام شده است.

 وی ادامه داد: سازمان میراث تاکنون منابع مستقلی در زمینه انتشارات نداشته است، منابع مستقلی که بخواهد کتابی منتشر کند و یا با نویسندگان و پدیدآورندگان قرار دادی ببندد هر چه بوده در حوزه روابط عمومی در قالب نقشه، بروشور، که بیشتر جنبه تبلیغاتی داشته تا علمی بوده است.

تقویت انتشارات میراث فرهنگی؛ از طریق اسپانسر

مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی تصریح کرد: کتاب‌های میراث نفیس، رنگی و گلاسه است و اگر بخواهیم در زمینه میراث فرهنگی کتابی چاپ کنیم پر هزینه است و نیازمند پشتیبانی مالی قوی هستیم و سعی‌مان بر این است تا از طریق پیدا کردن پشتیبان و نمایش و ارائه فعالیت گردشگری در استان برخی ازکتاب‌هایمان را منتشر کنیم و به دنبال راه‌هایی می‌گردیم که از طریق اسپانسر انتشاراتمان را تقویت کنیم.

 وی با بیان اینکه ما امسال یک درصد هزینه‌هایمان را در قالب طرح پژوهشی عملیاتی می کنیم، عنوان کرد:می‌خواهیم دو کار پژوهشی انجام دهیم و نتیجه آن را منتشر کنیم. در این زمینه تا به حال کاری انجام نشده، تازه داریم یه درصد اعتبار را به حوزه پژوهش اختصاص می‌دهیم هرچند تأمین اعتبار سخت است.

 مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی در خصوص وضعیت موزه بزرگ خراسان رضوی، افزود: موزه خراسان تلاش بزرگی است که از دهه 80 کشیده شده و بخش فیزیکی آن تکمیل و این موزه به صورت اولیه افتتاح شده اما کارکرد موزه در بخش نمایشگاه، نشست پژوهشی و.. مانده است و در حال فعالیت بیشتر آن هستیم، با توجه به موقعیت مکانی موزه و امکاناتی که در آن است باید کارهای بیشتری صورت گیرد.

وی ادامه داد: موزه باید فرهنگ و تاریخ را به مردم عرضه کند که هنوز در موزه بزرگ خراسان ارائه نشده است، میزان بازدید کننده یکی از شاخصه‌های آن است که هنوز این موضوع هم عملیاتی نشده است. هرچند کل مجموعه میراث در مشهد چندان رضایت‌مند نبوده است و نشان دهنده این است که در این حوزه سرمایه‌گذاری شده اما بهره وری لازم صورت نگرفته است.

 رهنما در ادامه گفته‌های خود بیان کرد: چهار ماه است بر روی مسأله آرامگاه فردوسی، ساماندهی و نحوه مدیریت آن پیگیری می‌کنیم، تفاهم‌نامه اولیه هم با تهران بسته شده و امیدواریم در طی دو هفته آینده با همکاری بخش خصوصی برای فعالیت، بازسازی شهر طوس قدمی برداشته شود و برای سایر مراکز مشهد نیز اولین کار این است که اختیار آنها را به شهرستان مشهد واگذارکردیم.

captcha