آخرین واکنش‌ها به اقدام ترامپ/ جمعه؛ تظاهرات مالزیایی‌ها مقابل سفارت آمریکا
کد خبر: 3670440
تاریخ انتشار : ۱۶ آذر ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۷

آخرین واکنش‌ها به اقدام ترامپ/ جمعه؛ تظاهرات مالزیایی‌ها مقابل سفارت آمریکا

گروه بین‌الملل: در پی اعلام ترامپ مبنی بر به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل، رهبران کشورهای اسلامی و مسلمانان و برخی از سیاستمداران جهان اعتراض خود را نسبت به آن اعلام کردند.

آخرین واکنش‌ها به اقدام ترامپ/ جمعه؛ تظاهرات مالزیایی‌ها مقابل سفارت آمریکابه گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) به نقل از پایگاه خبری newsweek؛ فلسطینی ها در واکنش به اعلام قدس به عنوان پایتخت اسرائیل از سوی رئیس‌جمهور آمریکا به خیابان‌های رام الله و غزه آمدند و با آتش‌زدن پرچم آمریکا شعارهایی در مخالفت با تصمیم ترامپ سر دادند.


رهبران کشورهای جهان اسلام و جامعه بین‌المللی نیز به سرعت از این تصمیم انتقاد کردند و بعضی از آنها نسبت به بروز بالقوه خشونت و خونریزی هشدار دادند.

نخست‌وزیر مالزی: مسلمانان به پا خیزند

نجیب عبدالرزاق، نخست‌وزیر مالزی امروز پنج شنبه (16 آذر) در نشست سالانه حزب حاکم این کشور در کوالالامپور گفت: از مسلمانان سراسر جهان می‌خواهم با قدرت مخالفت خود را با هرگونه به رسمیت‌شناختن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل اعلام کنند.


حزب اسلامی پان مالزی (PAS) نیز اعلام کرد فردا جمعه (17 آذر) در مقابل سفارت آمریکا در کوالالامپور دست به تظاهرات خواهند زد.

رئیس جمهور لبنان


میشل عون، رییس جمهور لبنان در این باره اعلام کرد: اقدام ترامپ در به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل، باعث بی‌اعتباری آمریکا در جریان صلح در خاورمیانه شد.

اندیشمند اردنی: کشورها روابط با اسرائیل را تحریم کنند

اسحاق فرحان، اندیشمند اردنی نیز از عرب‌ها و مسلمانان خواست تا نقش خود را در دفاع از قدس در برابر تصمیم ترامپ مبنی بر به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل ایفا کنند.


وی در گفتگو با پایگاه خبری قدس پرس، تأکید کرد: هیچ دلیلی قانع کننده تر از تصمیم ترامپ در مورد قدس برای اعراب و مسلمانان در قطع ارتباط با رژیم صهیونیستی وجود ندارد.


وزیر خارجه قطر


محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، وزیر خارجه قطر با اعلام تصمیم ترامپ به عنوان تشدید خطر گفت: تصمیم ترامپ به منزله حکم اعدام برای کسانی است که قصد ایجاد صلح دارند.


ترکیه


مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه ضمن محکوم کردن تصمیم ترامپ در مورد قدس اظهار کرد: از مسئولان اجرایی آمریکا می خواهیم این تصمیم اشتباه ترامپ را مورد بررسی قرار دهند؛ زیرا در غیر این صورت نتایج بسیار منفی برجای خواهد گذاشت.


وی گفت: این تصمیم به موقعیت تاریخی و فرهنگ چندگانه بیت المقدس آسیب وارد خواهد کرد.

پاپ

پاپ فرانسیس رهبر کاتولیک های جهان گفت: من نمی توانم نگرانی عمیقم از وضعیتی که در چند روز اخیر پیش آمده را پنهان کنم. در عین حال، قویا از همه می‌خواهم براساس قطعنامه‌های سازمان ملل موقعیت کنونی شهر را محترم بشمارند.

 

روسیه


وزارت امور خارجه روسیه درباره تصمیم ترامپ برای به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی و انتقال سفارتخانه آمریکا به این شهر ابراز نگرانی کرد.


این وزارتخانه اعلام کرد: روسیه قدس شرقی را پایتخت فلسطین می‌داند و اقدام واشنگتن به مذاکرات صلح لطمه وارد می‌کند.

  

ابراز تأسف رئیس‌جمهور فرانسه

امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه گفت: تصمیم ترامپ برای شناسایی بیت المقدس به عنوان پایتخت اسرائیل قابل تأسف است.


وی خواستار تلاش‌ها برای پرهیز از خشونت به هر قیمت شد و تأکید کرد: تصمیم آمریکا تصمیمی فردی است و آن را مردود می‌دانیم.

 

انگلیس

ترزا می، نخست‌وزیر انگلیس هم به جمع کسانی که از تصمیم ترامپ ناراضی هستند پیوست.

 

سخنگوی نخست وزیر انگلیس گفت: ما در مورد تصمیم انتقال سفارت آمریکا به اورشلیم و شناسایی اورشلیم به عنوان پایتخت اسرائیل پیش از توافق در مورد موقعیت نهایی آن، با آمریکا اختلاف نظر داریم. به عقیده ما این حرکت کمکی به چشم انداز صلح در منطقه نمی‌کند.

 

آلمان

استفان سیبرت ،سخنگوی آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان هم گفت که از تصمیم رئیس جهور آمریکا حمایت نمی‌کند.

 

وی افزود: دولت آلمان از این موضع پشتیبانی نمی‌کند.

عراق سفیر آمریکا را فراخواند

منابع عراقی اعلام کردند، بغداد سفیر آمریکا را برای اعلام اعتراض شدید دولت عراق نسبت به تصمیم ترامپ  در رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل فراخواند.

 

طالبان هم واکنش نشان داد

«ذبیح‌الله مجاهد» سخنگوی طالبان در واکنش به تعیین قدس شریف به پایتختی رژیم صهیونیستی با انتشار بیانیه‌ای در توییتر خود اعلام کرد که آمریکا با این اقدام اشتباه دشمنی و چهره متجاوز خود را با جهان اسلام نشان داد.

وی افزود: آمریکا با این اقدام از غصب و استعمار در کشورهای اسلامی‌ حمایت کرد.

ذبیح الله مجاهد در این بیانیه به ترامپ هشدار داد که این اقدام سبب دامن‌زدن به آتش جنگ در تمام جهان به ویژه کشورهای خاورمیانه می‌شود.

افغانستان

ریاست جمهوری افغانستان با انتشار بیانیه‌ای در واکنش به اعلام قدس شریف به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی اعلام کرد که دولت جمهوری اسلامی افغانستان مراتب نگرانی عمیق خود و مردم مسلمان این کشور و جهان اسلام را به واشنگتن اعلام کرده است.

دولت افغانستان تاکید کرد این اقدام رئیس جمهور آمریکا فرایند صلح در خاورمیانه را به مخاطره انداخته زیرا اقدامات یک جانبه نتیجه‌ای در پی نخواهد داشت.

ریاست جمهوری افغانستان هشدار داد هر اقدام یک جانبه در این خصوص بدون مشارکت ملت فلسطین و راه حل دولت مستقل، نتیجه‌ای مثبت ندارد و راه حل محسوب نمی‌شود.

النجباء

جنبش «النجباء» عراق، امروز پنجشنبه، اعلام کرد که تصمیم رئیس‌جمهور آمریکا مبنی بر به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل می‌تواند دلیل مشروعی برای حمله به نیروهای آمریکایی در عراق باشد.

 شیخ «اکرم الکعبی»، دبیرکل این جنبش طی بیانیه‌ای اعلام کرد: تصمیم ترامپ نادان، به منزله شراره آتش بزرگی برای نابودی این رژیم (اسرائیل) از پیکره امت اسلامی است و می‌تواند دلیلی مشروع برای هدف قرار دادن نیروهای آمریکایی باشد.

پیش از الکعبی، «سید هاشم الموسوی» سخنگوی رسمی مقاومت اسلامی نُجَباء در واکنش به تصمیم رئیس‌جمهور آمریکا مبنی بر اعلام قدس به عنوان پایتخت فلسطین اشغالی اظهار کرد: بر امت اسلام است که در صورت اجرای این تصمیم به هدف قرار گرفتن مقدساتشان پاسخ دهند./

 
captcha