حفظ وحدت در جهان اسلام
کد خبر: 3670455
تاریخ انتشار : ۱۶ آذر ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۸

حفظ وحدت در جهان اسلام

گروه اجتماعی: کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فارسی گفت: قانون اساسی جهان اسلام به صورت عام بیشترین تاکید و توصیه را در ارتباط با وحدت و همدلی و یگانگی امت واحده دارد و در آیات مختلف قرآن تاکیدات زیادی در این خصوص بعمل آورده است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از کردستان، رویا صالح‌پور، کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فارسی در یادداشتی به بررسی حفظ وحدت در جهان اسلام پرداخته است که در ادامه متن کامل این یادداشت آمده است:
بر روی کره زمین حدود 7 میلیارد نفر در قاره‌های آسیا، اروپا، آفریقا و آمریکا زندگی می‌کنند تقریبا 2 میلیارد نفر از ساکنان کره خاکی را مسلمانان تشکیل می‌دهند و حدود 2 و نیم میلیارد نفر از جمعیت جهان در دو کشور پرجمعیت دنیا یعنی چین و هندوستان با انواع و اقسام مذاهب و باورها و خدایان متعدد بدون کوچکترین درگیری با همدیگر و در کمال امنیت و آرامش زندگی می نمایند و حدود800- 600 میلیون نفر دارای دین مسیحیت می باشند و تقریبا 20 تا 25 میلیون نفر یهودی هستند و مابقی پیرو ادیان و مذاهب دیگری می باشند. در وضعیت کنونی سهم مسلمانان در درگیری ها و کشت و کشتارها اخبار سراسر جهان را تشکیل می دهد.
قانون اساسی جهان اسلام به صورت عام بیشترین تاکید و توصیه را در ارتباط با وحدت و همدلی و یگانگی امت واحده دارد و در آیات مختلف قرآن تاکیدات زیادی در این خصوص بعمل آورده است همانند «واعتصموا بحبل الله جمیعا و لا تفرقوا» خداوند می‌فرماید: به ریسمان الهی چنگ بزنید و متفرق نشوید.
ریسمان الهی، کتاب قرآن و پیامبر واحد است و در جایی دیگر می فرماید: مسلمانان هیچ گونه برتری بر یکدیگر ندارند و ملاک برتری را تقوی الهی معرفی نموده و همان طور در جایی دیگر خداوند متعال مسلمانان را برادر همدیگر خطاب کرده است.
از لحاظ جغرافیایی و حوزه گسترش کشورهای اسلامی شاهد حضور مسلمانان در 5 قاره دنیا هستیم و خداوند بیشتر نعمات خود را بر مسلمانان ارزانی داشته است ولی بهره‌مندی مسلمانان از نعمات الهی در خور شان آنان نیست و منابع خدادای مسلمانان در دست تعدادی از حکام جاه طلب و دست نشانده دشمنان جهان اسلام است و صرف خرید انواع تجهیزات نظامی جهت نابودی دیگر مسلمانان و از طرفی باعث اشتغال در کشورهای اروپایی(شرقی و غربی) شده است و پیروان امت اسلام در کشورهای مختلف آماج تسلیحات قرار گرفته اند.
با یک بررسی اجمالی به خوبی می توان به منشاء درگیرها و گرفتارهای جهان اسلام و کشتار میانگین روزانه 200 نفر در جهان به اقلیت محض 20 میلیونی جمعیت یهود در آمریکا، اسرائیل و انگلیس می رسیم. جمعیت محضی که حدود 70% سرمایه جهان را تصاحب کرده است.
تنها راه حل جلوگیری از کشتار و خون ریزی در جهان اسلام وحدت امت اسلامی بوده و مبانی وحدت نیز قرآن ، سیره پیامبر خاتم و آموزه‌های دین مبین اسلام است.
دشمنان امت پیامبر که ثمرات وحدت از ادوار گذشته تا بحال را دیده‌اند با شگرد ایجاد اختلافات مذهبی و ایجاد فرقه‌های ساختگی و به کارگیری افراد ناآگاه مزدور و هزینه منابع داخلی جهان اسلام به بسط و گسترش گروه‌های تکفیری همانند بهائیت، وهابیت، داعش و ... باعث تضعیف توان داخلی جهان اسلام و نومیدی جوانان اروپایی از انتخاب اسلام به عنوان دین خود هستند.
دشمنان امت واحد همیشه دغدغه اتحاد و یکپارچگی جهان را دارند چرا که می دانند اتحاد و همدلی امت اسلام باعث استحکام داخلی جهان اسلام می گردد که در این نوشتار به 3 مورد از اتحاد جهان اسلام که با محوریت عالمان دینی صورت گرفته است پرداخته خواهد شد:
1- با مرگ ملکشاه سلجوقی در سال 1092 و قتل خواجه نظام الملک مغز متفکر سیاسی و سازمان دهنده نظام سلجوقیان به دست فرقه اسماعیلیه ماشین نیرومند و پرصلابت نظامی سلجوقیان به سرعت رو به فروپاشی گذارد. کشمکش های پایان ناپذیر میان مدعیان جانشینی سلاجقه (چه از درون خود ترکمن ها و چه از ناحیه قبایل رقیب دیگر) در ایران و شرق امپراطوری اسلامی از یک سو و میان بغداد و حکومت فاطمیون در مصر و خاورمیانه از سوی دیگر برای نخستین بار شکاف های را برای ورود نیروهای خارجی به درون امپراطوری اسلام پدید آورد. از صدر اسلام به این طرف برای نخستین بار بود که کلیسا و حکام مسیحی احساس می کردند که برای بازپس گیری سرزمین مقدس موقعیت مناسبی برایشان به وجود آمده است.
اولین دسته جات داوطلبین بسیجی متشکل از گروه ها و ملیت های مختلف در سال 1095م (488) به سمت سرزمین مقدس به راه افتادند . برخی از طریق دریا و برخی از راه خشکی از ترکیه امروزی به لبنان ، سوریه و نهایتا فلسطین رسیدند .به دنبال جنگ ها و محاصره های طولانی سرانجام پیکارگران مسیحی که بر خود نام جهادگران مسیحی گذارده بودند و در تاریخ به نام صلیبیون معروف شدند . در سال 1099 م. بیت المقدس را تصرف نمودند اما حاکمیت آنان بر خاورمیانه چندان پایدار نماند.
در نیمه دوم قرن دوازدهم توان نظامی مسلمین مجددا روبه صعود گذارد این بار اتحاد قبایل با بسیج نیروهای مردمی کرد ، عرب ، ترکمن و اعراب شمال بین النهرین و شام (سوریه) با مدیریت و فرماندهی فردی لایق و شایسته به نام صلاح الدین ایوبی شروع به پیشروی نمودند. نیروی جدید در سال 1171(564) موفق شد نخستین پیروزی های مهم نظامی خود را به دست آورد آنان موفق شدند قوای فاطمیون را شکست دهند و بر صحرای سینا مصر دست یابند. قوای صلاح الدین موفق شدند در بازگشت از صحرای سینا قبایل عرب را با خود همراه ساختند و در سال 1187 م مسلمین مجددا بر بیت المقدس مسلط گردیدند.
با مرگ صلاح الدین ایوبی در سال 1193 م ماشین نظامی مسلمین به تدریج رو به اضمحلال گذارد و با فروپاشی فرماندهی نیروی مسلمین ، صلیبیون مجددا تجدید قوا نمودند و در سال 1229 م مجددا بیت المقدس را تصرف نمودند.
2- جنگ های صلیبی ، نخستین مرحله رویارویی بین اسلام و اروپا در فاصله سال 495. م تا 700. م درگرفت. امپراطوری روم شامل دو تکه شرقی و غربی بود. تکه شرقی آن را امپراطوری بیزانس که از ماوراء قفقاز ، گرجستان ، ارمنستان امروزی شروع می شود و با گسترش به سمت جنوب شامل ترکیه ، خاورمیانه یونان و بالکان می شد. زمانی که اسلام در قرن هفتم میلادی ظهور کرد و شروع به گسترش به خارج از شبه جزیزه ی عربستان نمود در شرقش ایران و در شمال آن امپراطوری بیزانس قرار داشت. بنابراین از همان ابتدای گسترش مسلمین رودرروی بزرگ ترین قدرت مسیحی زمان خود قرار گرفتند . اولین پیروزی های عمده مسلمین بر امپراطوری بیزانس در زمان خلیفه اول (رض) تحقق یافت که در طی آن سوریه و مناطقی از جنوب ترکیه و لوانت ( از جمله بخش های از فلسطین امروزی) به تصرف مسلمین درآمد. خلیفه دوم (رض) کار پیشروی اسلام را با تلاش های بی وقفه ادامه داد و سرانجام بیت المقدس و مناطق اطراف آن در سال 638 .م ( 16 هجری) به تصرف در آورد.
حاکمیت مسلمین بر بیت المقدس از دیدگاه مسیحی دارای اشکال بود و مسیحی ها معتقد بودند کافران بر بیت المقدس حاکم شده اند و بیت المقدس را سرزمین مقدس خود می دانند. بیت المقدس برای یهودیان نیز مقدس ترین مکان دینی محسوب می شد و از آنجا که مسیحیان و یهودیان از نظر اسلام اهل کتاب محسوب می شوند. لذا مسلمین پس از تصرف بیت المقدس بردباری و تحمل زیادی نسبت به اهل کتاب از خود نشان دادند. اهمیت بیت المقدس از دیدگاه مسلمین هم قبله گاه اول مسلمین و هم محل معراج پیامبر (ص) بود . ظهور و افول قدرت های متکی به قبایل غالبا متکی بر قدرت و توان مدیریت رئیس قبیله بود و با مرگ رئیس قبایل قدرت و توان قبیله نیز رو به افول می نهاد.
3- با پیروزی انقلاب اسلامی بنیانگذار جمهوری اسلامی در سال 1358 آخرین جمعه ماه مبارک رمضان را به عنوان روز جهانی قدس اعلام داشتند. به عنوان وحدت مسلمین همه ساله در آخرین جمعه ماه مبارک رمضان شاهد برگزاری روز جهانی قدس می باشیم. یکی از اشتراکات مسلمانان فارغ از هر رنگ و پوست ، زبان و مذهب اقامه نماز به سوی کعبه می باشد. امام خمینی(ره) برای اولین بار در تاریخ جهان اسلام با صدور فتوای خواندن نماز به امامت علمای اهل سنت را جایز دانسته و برای اتحاد جهان اسلام به طریقی لازم دانستند. اقدام امام به عنوان مرجع شیعه با استقبال علماء اهل سنت مواجه گردید و تعدادی از علمای طراز اول اهل سنت ،اقامه نماز به امامت علمای تشیع را جایز دانستند در حال حاضر شاهد وحدت نمادین مسلمانان در نمازهای جماعت خانه خدا( مکه مکرمه)، مدینه منوره و دیگر کشورها همانند سوریه ، عراق ، لبنان و ایران و سایر کشورها می باشیم.
با ملاحظه بندهای 1، 2و 3 به این نتیجه می رسیم هر زمان که مسلمین دچار تفرقه شدند و حکام نالایق در راس مامور قرار داشته اند ضمن تضعیف وحدت امت واحده دشمنان نیز بر جهان اسلام تسلط پیدا کرده‌اند.

captcha