انتقال سفارت آمریکا به قدس، سرپوش سیاسی ترامپ بر ایراداتش است
کد خبر: 3670457
تاریخ انتشار : ۱۸ آذر ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۷
کارشناس مسائل جهان اسلام:

انتقال سفارت آمریکا به قدس، سرپوش سیاسی ترامپ بر ایراداتش است

گروه بین‌الملل: یکی از کارشناس مسائل جهان اسلام عملی‌کردن تصمیم ترامپ در انتقال سفارت آمریکا به قدس را سبب افزایش خشم مسلمانان جهان دانست و اظهار کرد: انتقال سفارت آمریکا به بیت المقدس به معنای رسمیت‌بخشیدن به رژیم صهیونیستی و طرفداری یک‌جانبه دولت ترامپ از این رژیم است.

طرفداری یک‌جانبه آمریکا از اسرائیل با انتقال سفارت/ ترامپ؛ جنجال‌گر سیاسیبه گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا چهارشنبه(15 آذر‌ماه) در اقدامی جنجالی ترامپ رسما انتقال سفارت آمریکا از تل آویو به قدس را اعلام کرد، ولی این انتقال را به شش ماه دیگر موکول کرد.


دونالد ترامپ در این اقدام نسنجیده انتقال سفارت آمریکا به بیت‌المقدس را با وجود مخالفت‌ گسترده کشورها و سازمان‌های بین‌المللی و منطقه‌ای و گروه‌های فلسطینی امضا کرد.


این اقدام رئیس جمهور آمریکا که بیانگر به رسمیت‌‌شناخته‌شدن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل بود، خشم مسلمانان جهان را برانگیخت و مقامات و سیاستمداران کشورهای مختلف، افکار عمومی و جریان‌های سیاسی واکنش‌های تندی به این موضوع نشان دادند.


ایکنا برای روشن‌تر شدن ابعاد این موضوع گفت‌و‌گویی را با علی‌اکبر ضیایی، کارشناس ارشد مسائل جهان اسلام، پژوهشگر مطالعات اسلامی و رایزن فرهنگی سابق ایران در مالزی انجام داد، ضیایی ابتدا اظهار کرد: انتقال سفارت آمریکا به بیت المقدس به معنای رسمیت بخشیدن به رژیم صهیونیستی و طرفداری یکجانبه از این رژیم است و همواره امام راحل و مقام معظم رهبری به این موضع خصمانه آمریکا علیه مردم مظلوم فلسطین تأکید کرده‌اند.


وی افزود: گرچه انتقال سفارت آمریکا به قدس شریف در سال 1374 در کنگره آمریکا به تصویب رسیده است، اما رؤسای قبلی جمهوری آمریکا به خوبی می‌دانستند که عملی‌کردن این طرح سبب افزایش خشم مسلمانان جهان علیه آمریکا و بروز خشونت‌های مذهبی در جهان و در نهایت لطمه‌دیدن منافع آمریکا در جهان اسلام می‌شود و به همین علت همواره اجرای آن را به تأخیر انداخته‌اند.


ضیایی تصریح کرد: اما ترامپ که برای سرپوش‌گذاشتن بر شکست‌های سیاسی خود به دنبال یک جنجال سیاسی بین‌المللی است به گمان خود با عملی‌ساختن این طرح میزان حمایت‌های سازمان‌های بین‌المللی صهیونیستی از وی افزایش می‌یابد.


رایزن فرهنگی سابق ایران در مالزی بیان کرد: این تصمیم بیانگر عدم شناخت دولت ترامپ از واکنش مسلمانان جهان در مقابل آن است و نشان می‌دهد ترامپ در این خصوص فردی ناآگاه است.


وی تأکید کرد: گرچه در حال حاضر با کم‌کاری سازمان‌های بین‌المللی عربی و اسلامی چون شورای همکاری کشورهای خلیج فارس و سازمان همکاری اسلامی علی رغم صدور بیانیه این شورا در جده علیه به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی هستیم، اما باید دانست که نهضت‌های اسلامی در سراسر جهان فارغ از دولتهای عربی و اسلامی نسبت به این موضوع عکس العمل شدیدی از خود نشان خواهند داد و منتظر اقدامات رسمی و غیر اجرایی دولت‌های حاکم خود نخواهند ماند.


علی‌اکبر ضیایی در پایان یادآور شد: امروز مسلمانان جهان به خوبی حقانیت سخنان رسول اکرم(ص) را درک می‌کنند که فرمود: «لاتَزالُ عِصابَةٌ مِن اُمَّتي يُقاتِلونَ عَلى أبوابِ دِمَشقَ و ما حَولَهُ و عَلى أبوابِ بَيتِ المَقدِسِ و ما حَولَهُ لايَضُرُّهُم خِذلانُ مَن خَذَلَهُم ظاهِرينَ عَلَى الحَقِّ إلى أن تَقُومَ السَّاعَةُ: پيوسته گروهى از امّت من بر دروازه‏‌هاى دمشق و پيرامونش و بيت المقدّس و پيرامون آن مبارزه مى‏‌كنند و يارى نكردن آنان زيانى به آنها نمى‌‏رساند، آنان تا روز قيامت پشتيبان حقّ هستند»/.

captcha