مسلما اختلاف نظر وجود دارد ولی باید مدیریت کرد/ ثبات عراق را مدیون وحدت هستیم
کد خبر: 3670479
تاریخ انتشار : ۱۶ آذر ۱۳۹۶ - ۲۰:۱۵
ابراهیم جعفری:

مسلما اختلاف نظر وجود دارد ولی باید مدیریت کرد/ ثبات عراق را مدیون وحدت هستیم

گروه بین‌الملل: وزیر امور خارجه عراق با بیان این که باید وحدت را به صورت عملی اجرا کنیم، عنوان کرد: قرآن کریم بر وحدت میان تمامی امت تأکید می کند و می فرماید از اختلاف و درگیری بپرهیزید و بر ریسمان الهی چنگ بزنید.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) ابراهیم جعفری، وزیر امور خارجه عراق در مراسم اختتامیه سی و یکمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی که در سالن همایش های صدا و سیما برگزار شد، با اشاره به آیات قرآن کریم، تصریح کرد: خدا نبی اکرم(ص) را برای رحمت آفریده است. حضرت محمد(ص) سرچشمه عدالت هستند. پیامبر و اهل بیت(ع) الگوی تمامی جهانیان هستند.

وی در ادامه با تقدیر از جمهوری اسلامی ایران به سبب برگزاری کنفرانس وحدت، عنوان کرد: هر ساله در این کنفرانس اندیشمندان و علمای جهان اسلام کنار یک دیگر جمع شده و درباره مسائل مختلف بحث و تبادل نظر می کنند.

مسلما اختلاف نظر وجود دارد ولی باید مدیریت کرد/ ثبات عراق را مدیون وحدت هستیم

وزیر امور خارجه عراق با بیان این که باید وحدت را به صورت عملی اجرا کنیم، عنوان داشت: قرآن کریم بر وحدت میان تمامی امت تأکید می کند و می فرماید از اختلاف و درگیری بپرهیزید و بر ریسمان الهی چنگ بزنید.

وی در ادامه سخنان خود با اشاره به این که خدا انسان را جانشین خودش در زمین قرار داده است، عنوان کرد: انسان می تواند از نظر معنوی در جامعه تأثیرگذار بوده و مشکلات را بر اساس شعور خود حل کند. هر کسی بخواهد در جایی حکومت کند باید براساس فکر و تفکر راهکار حکومتداری را پیدا کرده و با محبت و قلب مهربان بر تمامی دل ها حکومت کند.

جعفری، اخلاق را یکی از مهم ترین مطالب مطرح شده در قرآن دانست و یادآور شد: اخلاق سبب می شود تا انسان به هدف آفرینش برسد. همچنین انسان می تواند با احساسات پاک عنصر فعالی در جهان باشد. نمی شود عقل فردی درست کار نکند ولی نفسش خوب باشد، بلکه تمامی این ها بر یک دیگر تأثیر مستقیم و متقابل دارند.

وزیر امور خارجه عراق، پیامبر اکرم(ص) را وجود کامل دانست و گفت: ایشان می فرمایند امت اسلامی یک پیکر واحد هستند که رفتارشان بر یک دیگر تأثیرگذار است.

جعفری در ادامه با بیان این که امت اسلامی گرفتار چالش های مختلفی است، گفت: انجام ابتکاراتی همانند برگزاری اجلاس وحدت می تواند بر حل این چالش های کمک کند. برای نمونه عده ای خیال می کردند عراق به فراموشی سپرده شده ولی این کشور به سبب خوداتکایی بر دشمنان خود پیروز شد. قبلا در عراق 124 کشور حضور داشتند و این ها آمده بودند تا با عراق مقابله کنند ولی به لطف خدا و فداکاری مردم از کشور خارج شدند. مردم عراق در برابر این شیاطین مقابله کردند.

وی افزود: امت اسلامی نیز باید با توجه به شایستگی خود گام های مثبتی در حل مشکلات بردارد. ما در برابر چالش های مختلفی قرار داریم ولی به این ایمان داریم که می توانیم در برابر آن ها ایستادگی کنیم. این چالش ها تنها در یک زمینه نیست و داعش یکی از این چالش ها بود. این گروه های تروریستی می خواست ایده مخربی به نام اسلام را به مردم جهان نشان دهند و عده زیادی در این باره گول خوردند و خیال کردند داعش می خواهد اسلام واقعی را نشان دهد در حالی که اسلام از این جنایات و تکفیر برعی است. داعش می خواست با القای برخی خرافات مردم را نسبت به اسلام بدبین کند.

وزیر امور خارجه عراق تأکید کرد: البته تلاش دشمنان پا برجا خواهد ماند و نمی توان دنیا را از افراد شرور خالی کرد، نمی توان دنیای بدون شر را متصور شد ولی می توان به امت اسلامی امیدوار باشیم. تجربه عراق بسیار شکوهمند بود و این تجربه براساس فراهم کردن تعدادی از پایه های اساسی بود. در عراق گرایش های مختلفی وجود دارد ولی متحد شدند تا به دنیا نشان دهند تروریست دشمن شماره یک ما است و مقابله با این دشمن مستلزم وحدت رویه و یکپارچگی امت است. ما باید اختلافات میان امت را مدیریت کنیم. 

جعفری همچنین به نقش زنان در حل مشکلات جامعه اسلامی اشاره کرد و گفت: حتی پیشرفته ترین کشورها از این که زنان را در حاشیه قرار دهند رنج می برند ولی ما در عراق از این ظرفیت استفاده کردیم. در عراق زنان، دلیرمردان را ساخته و روانه عرصه جنگ کردند. عراق تا مدتی پیش در حاشیه بود و کسی به آن جا سفر نمی کرد ولی امروزه کشورهای مختلف برای دعوت از مسئولین ما صف بسته اند. خدا بر ما منت نهاد و توانست ملت ما را علیه داعش متحد کند. عراق این پیروزی را چگونه به دست آورد؟ آیا جز با اتحاد میان امت است؟!

وی ادامه داد: ما چون وحدت کلمه و نیت صادق داشتیم توانستیم شیرینی پیروزی را بچشیم. مسلما با این رویه در آینده نیز پیروز خواهیم بود. برای رسیدن به وحدت باید پارامترهای سازنده وحدت را بشناسیم. شیعه و سنی همه یک دیدگاه داشته و پیامبر واحدی دارند، کعبه شان یکی است و حداقل سالی سی میلیون نفر شیعه و سنی، کرد و... کعبه را طواف می کنند. ولی آیا می توانیم جنایت کرده و این افراد را طبقه بندی کنیم و بگویم برخی شیعه و برخی سنی هستند؟ متأسفانه برخی به تفرقه دامن می زنند و این همان کاری است که داعش انجام می دهد. خدا نیز می فرماید ما شما را ملت های مختلف قرار دادیم تا یک دیگر را بشناسید، خدا ما را یک ملت نیافرید بلکه تفاوت زبان و قومی داریم با این وجود ارزش افراد به تقوا است.

وزیر امور خارجه عراق عنوان کرد: برخی می گویند زن نباید در جامعه نقش داشته باشد در حالی که اسلام می فرماید ما شما را از زن و مرد آفریدیم. خدا انسان ها را مختلف آفرید که هم دیگر را بشناسند نه این که جنگ کنند. سلمان فارسی به سبب تعقل بود که توانست بر دیگران فارغ آید. ما نباید منتظر دنیای بدون اختلاف باشیم حتی در یک خانواده نیز اختلاف نظر وجود دارد ولی بهترین مسأله این است که این اختلافات و تفاوت ها مدیریت شود. انس فرهنگی باید در تمامی جوامع ما گسترش یابد تا بتوانیم این اختلاف نظرها را مدیریت کنیم. علم و دانش باید وارد تربیت و امر پرورشی شود. امروزه امت اسلامی بیش از هر زمان دیگری نیازمند بررسی سیره عملی پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) است. 

جعفری در ادامه سخنان خود با بیان این که عراق همسایگان مختلفی دارد که در برخی مسائل با آن ها اتحاد نظر و در برخی اختلاف نظر دارد، گفت: ما این اختلافات را مدیریت می کنیم. درست نیست بگوییم سیاست فاسد است و اگر برخی سیاسیون فاسد هستند دلیل بر فساد سیاست نیست. این جنایاتی است که درباره سیاسیون مطرح می شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: ما نباید نسبت به موانع عقب نشینی کنیم و این راز قدرت و توانمندی اسلام برای ساخت آینده ای روشن است. هیچ دینی نمی تواند ما را به این هدف برساند مگر اسلام؛ چون اسلام دین کمال، محبت و برادری است که در آن دموکراسی وجود دارد. آیا دموکراسی چیزی جز احترام به مردم است؟ این دموکراسی در کجا یافت می شود؟ چرا در برخی جاها زنان که نیمی از جامعه را تشکیل می دهند باید در حاشیه باشند؟ ما باید زنان را وارد عرصه اجتماع کنیم و جذب تنها از میان مردان نباشد. باید تجربه اسلام را مدنظر قرار دهیم. اسلام توانست تمدن درخشان را بسازد و پیش از اسلام زنان زنده به گور می شدند ولی پس از اسلام جایگاه والایی پیدا کردند. اسلام آمد تا به همه بگویید زن در کنار مرد باید در عرصه های مختلف حضور داشته باشد.

captcha