گرمی بخش خانه نیازمندان
کد خبر: 3670615
تاریخ انتشار : ۱۸ آذر ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۱

گرمی بخش خانه نیازمندان

گروه اجتماعی: هر چند که می‌گویند این روزها دیگر احساسات و عواطف در کلان‌شهرها رخت بربسته و صنعت و تکنولوژی چنان سیطره خود را بر روی انسان دنیای مدرن گسترده کرده است که دیگر افراد به انجام کارهای خیر دلخوش نیستند، اما باید گفت هنوز هم انسان‌های نیک اندیش و نیک گفتار هستند که گرمی بخش خانه نیازمندان بوده و در حد توان خود مرهمی برآلام و دردهای آنان هستند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآنی(ایکنا) از آذربایجان‌شرقی، اقدس انتصاری وهمسرش حسین انتصاری زوج خیری هستند که این بیت را « دل به دست‌آور که حج اکبر است از هزاران کعبه یک دل بهتر است» سرلوحه کارهای خیرخواهانه خود قرار داده اند.
آنها در شهر تبریز با انجام کارهای خیر وبا یادآوری اینکه ما همه خواهران، برادران همدیگریم و اگر نیازمندی را از غم و غصه نجات دهیم خوشحالی ما به اوج می‌رسد شیرینی لحظات زندگی خود را در شادی دل‌های کودکانی می‌بینند که با هر بار دیدن آنها اشک شوق ریخته و اشک‌هایشان به لبخند تبدیل می‌شود.
این زوج خیر تبریزی فعالیت‌های خود را از سال 1375 آغاز کرده و فعالیت‌های متعددی در زمینه شناسایی نیازمندان دارند، خرید کفش مدرسه به دانش‌آموزان نیازمند، کمک به لوازم ساخت منزل، تهیه البسه زمستانی تازه ودست دوم،خرید کنتور آب، خرید اجاق گاز، یخچال فریزر و ... بخشی از فعالیت‌های خیرخواهانه این زوج تبریزی است.
حسین انتصاری با اشاره به این که پدران آنها نیز درکارهای خیر و عام المنفعه فعال بودند به ایکنا گفت: پدران و اجداد ما دست به خیر بوده و حتی پدران ما ملک و املاک خود را فروخته و صرف کارهای خیر و عام‌المنفعه می‌کردند بنابراین ما نیز کار خیر را از همان ابتدای جوانی در خانواده خود آموخته بودیم.
وی، برق‌کشی به یک خانه محروم و بسیار فقیر در تبریز را اولین کار خیر خود و همسرش دانست و گفت: علاوه بر برق کشی این خانواده محروم سه فرزند دانش‌آموز داشتند و نیازمند حمایت مالی برای ادامه تحصیل بودند.
وی هنوز هم که سال‌ها از آن کار خیر می گذرد شوق نگاه و خوشحالی آن سه فرزند را از یاد نبرده است چنان که می‌گوید: وقتی به این خانواده برق کشیدیم خوشحالی آن سه فرزند دانش‌آموز هیچ وقت فراموش شدنی نیست.
اقدس انتصاری نیز در مورد شناسایی خانواده‌های نیازمند گفت: با توجه به اینکه فعالیت ما تقریباً در تمام سطح شهر صورت می‌گیرد بنابراین خیلی از افراد خودشان به ما نامه نوشته و تقاضای خود را مطرح می‌کنند و بعضی وقت‌ها هم سایر شهروندان تماس گرفته افراد نیازمند را معرفی می‌کنند. البته ما خودمان رفته و وضع زندگی آنها را از نزدیک مشاهده کرده و در جهت رفع نیاز آنها تلاش می کنیم.

وی، افزود: ما علاوه بر تبریز در شهرستان‌های ورزقان، هریس و روستاهای اطراف این شهرستان‌ها نیز خدمات فقرزدایی و نیکوکاری و حتی کشیدن آب و برق و گاز انجام داده‌ایم.
بسته‌بندی مواد غذایی شامل خشکبار، پوشاک، آذوقه مورد نیاز در منزل است و علاوه بر آن تهیه جهیزیه برای دختران دم بخت که برای شروع زندگی مشترک نیازمند هستند بخش دیگری از فعالیت‌های این زوج خیر را تشکیل می‌دهد.
آنها با اعلام برنامه‌هایی که در طول سال و به مناسبت‌های مختلف انجام می‌دهند از برگزاری دو مراسم به عنوان مراسم ویژه و گسترده عنوان کرده و ادامه دادند: هر کدام از فعالیت‌های ما در نوع خود چشمگیر و گسترده است ولی دو مراسم ما با حضور و مشارکت آحاد خیران برگزار می‌شود.
مراسم اول در روز اربعین است. در اربعین مراسم عظیم عزاداری برگزار شده و چهار دیگ سمنو با کمک خیران می‌پزیم. این سمنو در بین صدها نفر که به مراسم عزاداری بیایند پخش می‌شود. برای پخت این سمنو ۵ کیسه آرد و صدها کیلو گندم با کمک اهالی و خانم‌ها خریداری شده و پخته می‌شود. در واقع خانم‌ها از یک هفته قبل برای پختن سمنو کار می‌کنند
مراسم دوم ما در21 ماه مبارک رمضان است چرا که از سال ۸۲ بخش دیگری از فعالیت‌های ما آغاز شد وآن پخش گوشت قربانی در بین نیازمندان بود.«ما از سال ۸۲ با ذبح دوگوسفند این کار را آغاز کرده و حالا تعداد گوسفندان به ۱۰ رأس گوسفند رسیده است. گوشت‌ها در ۳۸۰ قطعه بسته‌بندی شده به همراه برنج، قند، روغن، چای و سایر مواد غذایی به درب منازل افراد ارسال می‌شود.
این زوج خیر تبریزی علاوه بر اینکه خودشان در رفع نیازهای خانواده‌های محروم و نیازمند تلاش می‌کنند علاوه بر آن خانواده‌های زیادی را نیز جهت سرپرستی به افراد خیر معرفی می کنند که از جمله آنها به یک خانواده بی‌سرپرست اشاره کردند که پدر خانواده در اثر اعتیاد فوت کرده بود و مادر به همراه ۳ فرزند به یک بانوی پزشک معرفی گردید و این پزشک هرماه نیازهای این خانواده را به صورت تمام و کمال تأمین می‌کند
آنها در این راه خیر که بیش از ۲۵ سال است در آن قدم گذاشته اند تنها نیستند بلکه افراد دیگری به آنها کمک می‌کنند. چنانچه خانم انتصاری می گوید: ما در منطقه یاغچیان تبریز در مسجد امام خمینی(ره) ومسجد ولایت ارتباط تنگاتنگی با اهالی منطقه و افراد خیر داریم و هیأت علی ابن موسی الرضا در این شهرک یکی از هیأت‌های فعال این منطقه است و ما قلک‌هایی داریم که آنها را در مساجد و هیأت‌های منطقه پخش می‌کنیم. در کنار آن از مدیران کارخانجات نیز کمک می‌گیریم و بخش دیگری از هزینه‌ها را خودمان تامین می‌کنیم.
این زوج خیر تبریزی تمام این سال ها را برای خود خاطرات ماندگار و فراموش نشدنی اعلام می کنند.
ذوق و شوق دانش آموزانی که با لباس تمیز و نو به مدرسه می روند، لذت خوردن یک وعده غذای گرم، خوشحالی خانواده‌ای بعد از روشن شدن چراغ خانه اش و دست به دعا کردن مادران و پدرانی که در مقابل فرزندان شرمنده نمی‌شوند از بهترین خاطراتی است که آنها در پایان صحبت‌های خود به آن اشاره کرده و امیدوارند مورد قبول حضرت حق قرار گیرد.

گزارش از معصومه درخشان

captcha