شعارزدگی در تولید انیمیشن با موضوع مدافعان حرم به اعتماد مخاطب لطمه می‌زند
کد خبر: 3670716
تاریخ انتشار : ۱۹ آذر ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۴

شعارزدگی در تولید انیمیشن با موضوع مدافعان حرم به اعتماد مخاطب لطمه می‌زند

گروه فرهنگی: کارگردان انیمیشن با بیان اینکه شعارزدگی مخرب‌ترین عامل در ساخت فیلم‌ و انیمیشن با موضوعات دفاع مقدس و یا مدافعان حرم است، افزود: شعارزدگی از جمله عواملی است که شدیدا به اعتماد مخاطب ضربه خواهد زد، باید مخاطب باور کند که آنچه می‌بیند حقیقت است. حتی اگر داستان مورد نظر ما در واقعیت هم اتفاق نیفتاده باشد لیکن باید باورپذیر باشد.

محمد حسین علمدار، کارگردان انیمیشن، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، در خصوص ساخت انیمیشن با موضوع مدافعان حرم، اظهار کرد: انیمیشن از جمله هنرهایی است که برای روایت یک داستان امکانات زیادی را به فیلمساز می‌دهد.
وی با بیان اینکه ساخت یک فیلم با موضوع مدافعان حرم نیاز به ادوات نظامی و سیاهی لشگر و جلوه‌های ویژه گران‌قیمت و طراحی صحنه پیچیده‌ای دارد، ابراز کرد: تولید این چنین آثاری بسیار پرهزینه خواهد بود و امکانات بسیاری را می‌طلبد و ممکن است اثر نهایی با توجه به کمبود امکانات از کیفیت مورد نظر برخوردار نباشد، اما با استفاده از امکانات انیمیشن، ساخت این قبیل آثار به طور مطلوبی ممکن خواهد بود.
علمدار با اشاره به اینکه انیمیشن هنر گران‌قیمتی است و نیاز به پشتوانه مالی و معنوی زیادی دارد، ادامه داد: در طی 20 سال گذشته در اثر حمایت نسبتا مناسب بخش دولتی «به خصوص تلویزیون» عده زیادی از جوانان خلاق وارد این حرفه شده‌اند و توانستند پیشرفت‌های خوبی نیز داشته باشند. اما متأسفانه در سه سال اخیر به دلایل اقتصادی این حمایت‌ها روز به روز کمتر شد و هنرمندان زیادی در این حوزه مجبور به تغییر شغل شده‌اند.

نبود تمایل بخش خصوصی در تولید انیمیشن با مضامین دفاع مقدس و مدافعان حرم

این کارگردان انیمیشن بیان کرد: ساخت انیمیشن با مضامینی چون دفاع مقدس و شهدای مدافع حرم که بخش خصوصی کمتر تمایل به مشارکت در تولید آن دارد، نیاز به حمایت بخش دولتی به شدت احساس می‌شود، اگر حمایت‌های مادی و معنوی کافی صورت نگیرد شاهد تولیدات بسیار کمی در این حوزه خواهیم بود. در صورتی که اگر حمایت‌های ویژه‌ای توسط ارگان‌ها و نهادهای مربوطه صورت بگیرد بی‌شک تولید کنندگان مشتاق به خلق آثاری با کیفیت در این زمینه‌ها هستند.
وی با بیان اینکه بسیاری از مؤلفه‌های یک انیمیشن خوب با سایر فرم‌های آثار رئال چون فیلم‌های سینمایی و سریال‌های تلویزیون مشترک است، اظهار کرد: داستان جذاب، صداگذاریی مؤثر، موسیقی متن، تدوین و... از جمله مؤلفه‌هایی است که در بیشتر آثار سینمایی و تلویزیون مشترک است.
علمدار فیلمنامه را مهم‌ترین عامل، شالوده و بنیان یک اثر دانست و گفت: آثاری با موضوعات دفاع مقددس یا شهدای مدافع حرم عمدتا با سفارش نهادهای مربوطه ساخته می‌شوند و در نتیجه مدیران مربوطه بنا به سلیقه خود سمت و سوی اثر را تعیین می‌کنند، با وجود این نگرش و این نظرات غیرکارشناسانه، اْفت کیفیت آثار در این حوزه‌ها را شاهد هستیم.
این کارگردان انیمیشن ادامه داد: علاوه بر مؤلفه‌های گفته شده، انیمیشن خصوصیات منحصر به فرد دیگری دارد که در جذابیت اثر نهایی غیرقابل انکار هستند. بحث‌های فانتزی داستان تا طراحی شخصیت، نحوه جان‌بخشی کاراکترها و همچنین جنبه‌های طنازانه که باید به آن توجه شود.
وی بیان کرد: قوی‌ترین انیمیشن‌ها از نظر تکنیک با داستانی مناسب، زمانی که از نظر فانتزی ضعیف عمل  کنند بدون شک موفق نخواهند بود. منظور از این موفقیت جلب رضایت مخاطب است، نه صرفا تولید اثر با نگاه کمی .

شعارزدگی در تولید انیمیشن با موضوع مدافعان حرم به اعتماد مخاطب لطمه می‌زند

علمدار با بیان اینکه شعارزدگی مخرب‌ترین عامل در ساخت فیلم‌ و انیمیشن با موضوعات دفاع مقدس و یا مدافعان حرم است، افزود: شعارزدگی از جمله عواملی است که شدیدا به اعتماد مخاطب ضربه خواهد زد، باید مخاطب باور کند که آنچه می‌بیند حقیقت است. حتی اگر داستان مورد نظر ما در واقعیت هم اتفاق نیفتاده باشد لیکن باید باورپذیر باشد.

وی ادامه داد: فیلم «دیده‌بان» اثر ابراهیم حاتمی کیا، نشان می‌دهد که دیده‌بانی در خط مقدم جبهه خاکریز طویل را طی می‌کند تا به موقعیت مورد نظر برسد و در این سیر و سلوک به مقام فنا می‌رسد. او برای نجات جان همرزمانش گرای خود را به آتشبار خودی داده و خودش نیز در این واقعه به شهادت می‌رسد.
این کارگردان انیمیشن با طرح این سؤال که آیا این داستان واقعا اتفاق افتاده و آیا چنین دیده‌بانی اصلا وجود داشته است، افزود: من به عنوان یک بیننده هیچگاه این سؤال را از خود نمی‌پرسم زیرا که فیلسماز طوری داستان را روایت کرده که مخاطب آن را باور می‌کند.

علمدار در پاسخ به این سوال که باید بر روی چه جنبه‌هایی از زندگی شهدای دفاع مقدس و یا مدافع حرم کار کرد، بیان کرد: همه جنبه‌های زندگی شهدا سراسر درس‌هایی است که می‌توان تک تک آن‌ها را به نمایش گذاشت و روی آن کار کرد، ولی کار بر روی موضوعات و جنبه‌های مختلف زندگی این عزیزان بستگی به فیلمساز و یا سفارش دهنده‌ای دارد که از کدام زاویه به ماجرا می‌نگرد.

captcha