بررسی توطئه آیات شیطانی در قالب یک کتاب
کد خبر: 3670748
تاریخ انتشار : ۱۸ آذر ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۴

بررسی توطئه آیات شیطانی در قالب یک کتاب

گروه ادب: «پشت جلد یک کتاب» که به بررسی توطئه آیات شیطانی اختصاص دارد، از سوی مرکز اسناد منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن (ایکنا)، در زمستان ۱۳۶۷، رهبر کبیر انقلاب اسلامی ایران، با یک فتوای مقتدرانه، پرده از توطئه‌ای برداشت که سال‌ها، ده‌ها گروه و سرویس امنیتی و تحقیقاتی، برای انجام آن تجربه‌اندوزی کرده بودند و متحمل زحمت شده بودند. «توهین به مقدسات»، توطئه‌ای بود که از سوی دشمنان طرح‌ریزی شد و در قالب کتابی با عنوان «آیات شیطانی» به قلم «سلمان انیس رشدی» عرضه شده بود. امام خمینی (ره) در واکنش به این توطئه در ۲۵ اسفند ۱۳۶۷ اقدام به صدور پیامی کردند و براساس آن، مولف کتاب آیات شیطانی و ناشرین مطلع از محتوای آن را به اعدام محکوم کردند و از مسلمانان خواستند «تا در هر نقطه که آنان را یافتند سریعا آن‌ها را اعدام نمایند تا دیگر کسی جرات نکند به مقدسات مسلمین توهین نماید...»

روشنگری‌های امام خمینی در این زمینه، باعث بیداری مسلمانان جهان شد به‌طوری که در روز ۱۵ آذر ۱۳۷۲ نمایندگان ۴۷ کشور اسلامی در مجمع عمومی سازمان ملل به اتفاق، کتاب آیات شیطانی را «کفرآمیز» دانسته و نویسنده آن را» مرتد» و حکم صادره در مورد وی را تغییرناپذیر خواندند.

از آنجا که صدور حکم اعدام برای نویسنده کتاب آیات شیطانی، یک حکم تاریخی بود و تاثیر قابل توجهی در بیداری مسلمانان جهان داشته و پرده از توطئه‌های دشمنان اسلام برداشت، لذا مطالعه کتابی در این زمینه به ویژه برای نوجوانان و جوانان ضروری است.

«پشت جلد یک کتاب»، عنوان کتابی است که در قالب مجموعه "دانستنی‌های انقلاب اسلامی برای جوانان" توسط موسسه فرهنگی هنری مرکز اسناد انقلاب اسلامی منتشر شده است. این کتاب به معرفی، تشریح و بررسی فصول نه‌گانه رمان آیات شیطانی می‌پردازد و سعی دارد، با بیان مستندات تاریخی و سیاسی، به چگونگی برخورد مسلمانان جهان با این توطئه علیه اسلام، بپردازد.

این کتاب که به کوشش فاطمه سادات حسینی تالیف شده دارای چهار بخش است.

بخش اول، ضمن معرفی سلمان رشدی و آثار وی، مختصری از داستان ۵۴۷ صفحه‌ای "آیات شیطانی" را روایت می‌کند و در ادامه از پشت صحنه نگارش این کتاب پرده برمی‌دارد و می‌نویسد: «این کتاب به سفارش گلیگون ریتکن صاحب انتشارات بین‌المللی وایکینگ پنگوئن که یک یهودی انگلیسی است، با سرمایه‌گذاری قابل توجه ۸۵۰ هزار پوند فقط به عنوان دستمزد و با کمک ۶۰ محقق دانشگاهی نوشته شد و به سرعت به همه زبان‌های مطرح دنیا ترجمه و با شمارگان بالا منتشر شد.»

بخش دوم با عنوان "قلم‌های کوچک، دروغ‌های بزرگ" توضیحاتی پیرامون کتاب آیات شیطانی و نحوه نگارش آن می‌دهد و به مایه‌های اصلی، ریشه‌ها و اهداف این کتاب می‌پردازد. این بخش همچنین به تحریفاتی که کتاب آیات شیطانی وارد کرده است نیز پاسخ می‌دهد.

بخش سوم "پشت جلد یک کتاب" به قضایای بعد از انتشار آیات شیطانی در کشور‌های اسلامی و عکس‌العمل مسلمانان در قبال این کتاب اختصاص دارد. براساس آنچه در این بخش آمده است، مسلمانان در نقاط مختلف جهان، از هند و پاکستان گرفته تا انگلستان علیه کتاب آیات شیطانی و نویسنده آن سلمان رشدی موضع گرفتند: در ۱۴ ژانویه ۱۹۸۹ مسلمانان شهر برادفورد در شمال انگلستان طی تظاهراتی، این کتاب را آتش زدند.

در این بخش همچنین بازتاب پیام تاریخی امام خمینی درباره این کتاب در کشور‌های اسلامی و جهان بررسی شده است.

بخش چهارم نیز به واکاوی حکم امام خمینی و برداشت جهانی از این حکم می‌پردازد.

کتاب " پشت جلد یک کتاب بررسی توطئه آیات شیطانی در سال ۱۳۸۷ با تیراژ ۳۰۰۰ نسخه و ۱۵۰ صفحه روانه بازار نشر شده است.

علاقه‌مندان می‌توانند برای تهیه کتاب "دعوت توحیدی" به فروشگاه موسسه فرهنگی هنری مرکز اسناد انقلاب اسلامی واقع در خیابان انقلاب، خیابان ۱۲ فروردین، بعد از خیابان شهدای ژاندارمری نبش مجتمع ناشران مراجعه کنند یا با شماره تلفن‌های ۶۶۹۵۳۶۰۷ و ۶۶۹۶۱۵۳۶ تماس بگیرند یا به پایگاه مرکز اسناد انقلاب اسلامی با آدرس www.irdc.ir مراجعه کنند.

در ضمن شماره ۰۹۳۰۹۶۷۴۰۲۷ پاسخگوی آنلاین مخاطبان در بستر پیام‌رسان تلگرام است.
captcha