مقابله با استکبار نیازمند بصیرت و دشمن‌شناسی است/ دفاع از اسلام، شیعه و سنی نمی‌شناسد
کد خبر: 3670863
تاریخ انتشار : ۱۸ آذر ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۲

مقابله با استکبار نیازمند بصیرت و دشمن‌شناسی است/ دفاع از اسلام، شیعه و سنی نمی‌شناسد

گروه سیاست و اقتصاد: امام جمعه موقت اصفهان با تأکید بر اینکه گروه‌های تکفیری مورد حمایت غرب مصداق بارز اختلاف‌افکنی در میان مسلمانان هستند، گفت: مسلمانان باید بدانند که آمریکا و اسرائیل و استکبار جهانی در صدد نابودی اسلام هستند و باید با آگاهی و بصیرت و دشمن‌شناسی در برابر آنها مقاومت کنند.

حجت‌الاسلام محمدتقی رهبر، امام جمعه موقت اصفهان در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) از اصفهان، با بیان اینکه وحدت جامعه اسلامی سفارش قرآن و کلام پیامبر است، اظهار کرد: خداوند در آیه 103 سوره آل‌عمران می‌فرماید:«وَاعتَصِموا بِحَبلِ اللَّهِ جَميعًا وَلا تَفَرَّقوا: و همگی به ریسمان خدا[قرآن و اسلام و هرگونه وسیله وحدت‌]، چنگ زنید، و پراکنده نشوید!»؛ یعنی رشته‌ای که میان شما وحدت برقرار می‌کند، ایمان است.
وی افزود: اگر همه خداپرست هستند، پس خودشان را بندگان خدا بدانند و همه با هم برای خدا حرکت کنند. خداوند در آیه فوق‌الذکر می‌فرماید«و لا تفرقوا»، یعنی از هم جدا نشوید. آیات دیگری نیز بیانگر این مسئله هستند که اگر از هم جدا شدید و میانتان تفرقه افتاد، عظمت شما از بین خواهد رفت و دشمنان میان شما اختلاف ایجاد می‌کنند، همانگونه که امروز استکبار جهانی این کار را انجام داده است.
حجت‌الاسلام رهبر ادامه داد: استکبار جهانی امروزه با ایجاد گروه‌های تکفیری میان مسلمانان اختلاف انداخته و باعث برادرکشی و مسلمان‌کشی شده که فعالیت این گروه‌ها مخالفت صریح با قرآن است، بنابراین امت اسلام باید مطابق توصیه قرآن و پیامبر اکرم(ص) متحد باشند.
وی محور‌های اتحاد را ایمان به خدا، رسول، کتاب و اهل‌بیت پیامبر دانست و گفت: اهل‌بیت پیامبر را همه مسلمانان قبول دارند. اگر امت اسلام که در حال حاضر یک میلیارد و نیم از جمعیت دنیا را تشکیل می‌دهند، با هم حرکت می‌کردند، خیر دنیا و آخرت و عظمت برایشان فراهم بود، اما سال‌های سال است که دشمنان اسلام سنگ تفرقه میان ما انداختند و حتی اکنون نیز شاهد این تفرقه و اختلاف هستیم.
امام‌جمعه موقت اصفهان خاطرنشان کرد: در مورد میلاد پیامبر اکرم(ص) میان شیعه و سنی اختلاف وجود دارد. شیعه 17 ربیع و سنی 12 ربیع را به این عنوان می‌شناسند. مشکلی نیست، اختلاف تاریخ همیشه و همه جا هست، حتی در ولادت و یا شهادت دیگر ائمه نیز اختلاف تاریخی وجود دارد؛ ولی اختلاف تاریخ مایه اختلاف میان شیعه و سنی نیست.
وی با اشاره به دلیل اعلام هفته وحدت همزمان با ولادت پیامبر اکرم در کشور گفت: در این هفته امت مسلمان از شیعه و سنی ولادت پیامبر را گرامی داشته و دستورات قرآن و توصیه‌های رسول خدا را مرور می‌کنند؛ بنابراین این هفته فرصتی است که شیعه و سنی جلسات و گفت‌وگوهایی با یکدیگر داشته باشند و برای تجلیل از میلاد پیامبر برنامه‌های گسترده‌ای برگزار کنند.
حجت‌الاسلام رهبر با اشاره به اینکه تنها اینگونه مراسم‌ها برای ایجاد وحدت میان مسلمانان کافی نیست، خاطرنشان کرد: زمانی می‌توان گفت اقدام سودمند انجام داده‌ایم که گفت‌وگوهای مؤثری میان هر دو گروه برگزار کرده، دشمنان را شناخته، دشمنی‌های داخلی را نابود و تفرقه‌اندازان را از صفوف مسلمانان خارج کنیم.
وی با بیان اینکه امروزه آل سعود مصداق بارز فتنه‌انگیزی در جهان اسلام است، گفت: امت اسلام باید چنین مواردی را طرد کند تا به اتحاد برسد. میان شیعه و سنی دعوایی وجود ندارد، تنها در بحث امامت و ولایت اختلافاتی هست، اما در رابطه با قرآن و پیامبر و دین اسلام اختلافی وجود ندارد؛ پس باید بر عوامل وحدت که شامل توحید، نبوت، اصول دین و قرآن کریم است، تأکید و تفرقه‌افکنان را شناسایی و طرد کنیم. آل سعود و امثال آن که به اسم دین کشتار می‌کنند، در میان مسلمانان واقعی جایی ندارند.
امام جمعه موقت اصفهان تصریح کرد: تندروی‌ها و تعصبات بیجا و تکیه بر موارد اختلاف، وحدت میان مسلمانان را از بین می‌برد. ما در اصول بسیاری با یکدیگر متحد هستیم، در واقع هر گروه خلافت را مطابق عقیده خود معنا می‌کند که نباید بر سر چنین مسائلی جروبحث صورت گیرد. اینکه هر دو گروه باید حرف خود را بیان کرده و پیرامون آن مباحثه کنند، مانعی ندارد، اما این مباحثه نباید باعث شود گروهی گروه دیگر را کافر بداند.
وی افزود: در واقع جریان تکفیر از همین‌جا ایجاد شد، یعنی گروهی هستند که همه مسلمانان به جز خودشان را کافر می‌دانند. مسلمانان باید بدانند که آمریکا و اسرائیل و استکبار جهانی در صدد نابودی اسلام هستند و باید با آگاهی و بصیرت و دشمن‌شناسی در برابر آنها مقاومت کنند.
حجت‌الاسلام رهبر ادامه داد: متأسفانه گاهی اوقات عده‌ای حرکاتی ضد این اتحاد انجام می‌دهند، مثلا به بزرگان یا موارد مورد قبول طرف مقابل توهین می‌کنند. هرکسی می‌تواند عقاید خود را داشته باشد، مردم نباید به یکدیگر توهین کنند و یا به طور مثال مراسم‌هایی به اسم ولایت و برای توهین به طرف مقابل برگزار کنند، توجه داشته باشیم که دشمن از این حرکات ما سوءاستفاده می‌کند.
وی خاطر نشان کرد: قرآن دستور می‌دهد که حتی به کفار دشنام ندهید، چون با این کار آنها هم به دین و مقدسات شما توهین می‌کنند. به طور کلی این توهین‌ها و کارهای زشت نه برای شیعه خوب است و نه برای سنی؛ بنابراین باید برای صحبت با طرف مقابل از ادبیات صحیح استفاده کرده و به عقاید یکدیگر احترام بگذاریم.
امام جمعه موقت اصفهان با بیان اینکه خوشبختانه شیعیان برای برقراری وحدت گام‌های بسیار خوبی برداشته‌اند، گفت: علمای بزرگ ما مثل آیت‌الله بروجردی(ره) با کمک چند تن دیگر از بزرگان دارالتقریب را در مصر تأسیس کردند که حرکتی در جهت نزدیک کردن امت اسلام محسوب می‌شد. از آن زمان علمای ما همواره برای نزدیک کردن مسلمانان جهان به یکدیگر تلاش کرده‌اند.
وی ادامه داد: علامه امینی در همین راستا کتاب الغدیر را تألیف و تمام مستندات آن از منابع اهل سنت را ذکر کرده که حرکت بسیار بزرگی است. علاوه بر این، در تحولات چند سال اخیر سوریه و عراق و یمن، ما از مردم مظلوم منطقه بدون در نظر گرفتن شیعه یا سنی بودن آنها حمایت به عمل آوردیم؛ شاید فقط هزار شهید در سوریه تقدیم کردیم و این برای مقابله با دشمنی بود که سر می‌برید و زنان مسلمان را در بازار می‌فروخت.
حجت‌الاسلام رهبر تصریح کرد: جمهوری اسلامی بیشترین حرکت را نه فقط در لفظ و بیانیه، بلکه در میدان عمل برای وحدت جامعه اسلامی انجام داده و در کنار مردم سوریه و عراق ایستاده و جنگیده است. کجا شاهد تجلی اخلاق مقدس و ایثار و فداکاری شیعه هستیم. شیعیان و به خصوص ایرانی‌ها با پیروی از امیرالمؤنین(ع) در حوادث اخیر منطقه نشان دادند که دفاع از اسلام، شیعه و سنی نمی‌شناسد.

captcha