مروری بر اخبار معارفی رسانه‌ها/ عدم تحقق کامل بودجه قرآنی کشور در سال جاری
کد خبر: 3670886
تاریخ انتشار : ۱۸ آذر ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۱

مروری بر اخبار معارفی رسانه‌ها/ عدم تحقق کامل بودجه قرآنی کشور در سال جاری

گروه فعالیت‌های قرآنی: خبری در رابطه با بودجه قرآنی سال جاری کشور یکی از اخبار مهم قرآنی صفحات معارفی رسانه‌های کشور طی امروز، 18 آذر‌ماه است.

مروری بر اخبار معارفی رسانه‌ها/ عدم تحقق کامل بودجه قرآنی کشور در سال جاری

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، خبر مربوط به بودجه قرآنی سال جاری کشور یکی از اخبار مهم قرآنی است که طی امروز ‌شنبه، 18 آذرماه بر روی خروجی صفحات معارفی خبرگزاری‌ها و رسانه‌های مختلف کشور منتشر شده است.
تسنیم
صفحه قرآن و عترت خبرگزاری تسنیم طی امروز شنبه، 18 آذرماه و تا ساعت 14 تعداد 9 خبر را بر روی خروجی خود منتشر کرده است که تعداد پنج خبر از این اخبار در حوزه تخصصی قرآن کریم قرار دارد و مابقی اخبار نیز در دیگر حوزه‌های معارفی منعکس شده‌اند.
«کتاب «سینمای دینی و اقتباس قرآنی تاریخی» منتشر شد»، «دستورالعمل اجرایی شانزدهمین آزمون حفظ و مفاهیم»، «نگاهی گذرا به فعالیت‌های موسسه برگزار‌ کننده آزمون الکترونیکی حفظ و مفاهیم قرآن»، ««انعکاس» به روی آنتن شبکه قرآن می‌رود» و «آیا سند راهبردی توسعه آموزش عمومی قرآن در جلسه رسمی تصویب شد؟»، پنج خبر قرآنی این صفحه هستند که تا این لحظه منتشر شده‌اند.
«روضه‌خوانی خراطها بر سر مزار شهید مدافع حرم»، «از لجام گسیختگی نشر تا حرف‌های عجیب فراستی درباره جشنواره فجر»، ««ایران» به عنوان پیشگام وحدت شناخته شده است» و ««وحدت»، راه پیروزی هر قوم و ملتی است»، عناوین دیگر اخبار این صفحه از خبرگزاری تسنیم هستند که در حوزه‌های معارفی مختلف منتشر شده‌اند.
همچنین، هر سه تیتر اصلی صفحه قرآن و عترت خبرگزاری تسنیم مربوط به روز سه‌شنبه، 14 آذرماه می‌‌باشند که از آن تاریخ تا امروز و این ساعت نیز هنوز به‌روزرسانی نشده‌اند.
خبرگزاری تسنیم طی امروز نسبت به انتشار گزارشی قابل توجه با عنوان «آیا سند راهبردی توسعه آموزش عمومی قرآن در جلسه رسمی تصویب شد؟» اقدام کرده که در بخش‌هایی از این گزارش آمده است: «سی‌ و هشتمین جلسه شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور روز 11 آذرماه برگزار شد و طبق گزارش سایت شورا از این جلسه، پس از بحث و گفت‌وگو و پیشنهاد تغییرات جزئی در برخی بندها، سند راهبردی توسعه آموزش عمومی قرآن کریم به تصویب نهایی رسید.
به همین مناسبت و بر خلاف جلسه قبل، وزیر محترم آموزش و پرورش در این جلسه حضور داشت. این در حالی است که وی و چهار وزیر دیگر به علت اینکه عضو اصلی شورا هستند باید در تمامی جلسه شخصا حضور داشته باشند که با استناد به عکس‌های منتشر شده، در این جلسه هیچکدام از وزرای عضو به غیر از وزیر آموزش و پرورش حضور نداشته‌اند و متأسفانه در اغلب جلسات نیز هر پنج وزیر غایبند.
آیین‌نامه شورای تخصصی در تبصره 3 ماده 3، در این زمینه تصریح دارد که اعضای شورای تخصصی موظفند شخصاً در کلیه جلسات شورا شرکت کنند و همراهی یک نفر از مدیران مرتبط دستگاه‌ها با ایشان بلامانع است. همچنین در صورت بروز مشکل برای اعضای شورا، اعزام نماینده دستگاه غایب به جلسه با معرفی به دبیر شورا، بدون داشتن حق رأی، بلامانع است.
شورای تخصصی 26 عضو دارد و با توجه به اینکه برخی دیگر از اعضا نیز در عکس‌های جلسه سی‌ و هشتم مشاهده نمی‌شوند، باید بررسی شود که در این جلسه چند نفر از اعضای اصلی حضور داشته‌اند و به عبارتی چند نفر حق رأی داشته‌اند؛ چرا که شایسته نیست مصوبات یک شورای تخصصی که 26 عضو هم بیشتر ندارد با حداقل آراء به تصویب برسد؛ هرچند که تبصره 2 ماده 3 آیین‌نامه شورای تخصصی، مصوبات این شورا را با «رأی موافق اکثریت حاضر» لازم الاجرا دانسته است، اما باید به این نکته در صدر همین تبصره توجه داشت که تصریح دارد جلسات شورای تخصصی با حضور رئیس و اکثریت مطلق اعضا رسمیت دارد».
فارس
هفت خبر امروز خبرگزاری فارس در صفحه فعالیت‌های قرآنی این خبرگزاری نیز همانند روال معمول این صفحه با خبر تلاوت ترتیل صفحه 245 قرآن کریم توسط شهریار پرهیزگار، حافظ بین‌المللی کل قرآن کریم آغاز شده است.
همچنین، در ادامه نیز شش خبر دیگر با عناوین «اولین گروه قرآنی راهی مناطق زلزله‌زده غرب کشور شدند»، «بودجه قرآنی تاکنون تحقق پیدا نکرده/ تخصیص اعتبارات قرآنی در اولویت دولت نیست»، « چرا دو ویژگی «شدت و رحمت» پیامبر(ص) باهم آمده؟/ شرط بقای ایمان»، «برگزیدگان دومین جشنواره «ترنم آسمانی» معرفی شدند»، « انتشار آخرین رویدادهای قرآنی و معارفی در برنامه «انعکاس» شبکه قرآن» و «جدیدترین تلاوت سعید پرویزی در حرم حضرت عبدالعظیم(ع)» بر روی خروجی این صفحه منتشر شده است که اغلب این اخبار نیز در حوزه تخصصی قرآن کریم قرار دارند.
خبرگزاری فارس نیز طی امروز گفت‌و‌گویی را با حجت‌الاسلام والمسلمین حمید محمدی، دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور در رابطه با بودجه قرآنی کشور منتشر کرده که در بخش‌هایی از این گفت‌و‌گو آمده است: «حجت‌الاسلام حمید محمدی با اشاره به بودجه قرآنی سال 1396 اظهار داشت: امسال در مجلس شورای اسلامی 100 میلیارد تومان بودجه قرآنی مصوب شد و تفاهم‌نامه‌های مربوطه نیز به امضا رسید.
وی به عدم پرداخت بودجه قرآنی تاکنون اشاره کرد و افزود: قرار بود بخشی از این بودجه اوایل سال محقق شود اما به دلیل اینکه بودجه قرآنی در ردیف بودجه‌های اصلی نیست و در جداول فرعی قرار دارد، تخصیص این بودجه در اولویت نیست و بعد از پرداخت بودجه‌های اصلی تخصیص می‌یابد.
دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی با بیان اینکه پرداخت بودجه قرآنی به دلیل مضیقه مالی دولت با مشکل مواجه است، خاطر نشان کرد: بخشی از بودجه قرآنی براساس وعده‌های مسئولان باید تا پایان آذر اختصاص یابد اما تاکنون هیچ اعتباری از این بودجه تحقق پیدا نکرده و با توجه به این روند تا پایان آذرماه هم تخصیص پیدا نمی‌کند اما امیدواریم تا پایان سال بودجه قرآنی سال 1396 دریافت شود.
حجت‌الاسلام محمدی با اشاره به اینکه پرداخت 85 درصد بودجه به خزانه ابلاغ شده است، گفت: ما در تلاش هستیم بخشی از آن را از خزانه دریافت کنیم و هم‌اکنون این روند در حال طی شدن است که امیدواریم به نتایج خوبی برسیم».
ایسنا
از سه خبر امروز صفحه دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان نیز هیچ‌کدام در حوزه تخصصی قرآن کریم قرار ندارند و هر سه خبر در حوزه‌های معارفی دیگر منتشر شده‌‌اند.
«مقاومت مسلحانه، تنها راه‌حل آزادی قدس است»، «جنایت اخیر آمریکا، موجب رسوایی عربستان شد» و «پول‌های هنگفت سازمان جاسوسی بریتانیا برای ترویج تشیّع انگلیسی» سه خبر امروز این صفحه تا این ساعت هستند که در حوزه‌های معارفی مختلف منعکس شده‌اند.
ایرنا
دو خبر از پنج خبر امروز صفحه معارف خبرگزاری جمهوری اسلامی با عناوین «کودک بجنوردی حافظ جزء 30 قرآن به زبان انگلیسی» و «رقابت 350 فعال قرآنی در مسابقه های قرآن جامعه کارگری کشور در البرز» در حوزه تخصصی قرآنی قرار دارند و مابقی اخبار این صفحه نیز در حوزه‌های معارفی دیگر منتشر شده‌اند.
صفحه معارف خبرگزاری ایرنا نیز مانند صفحات معارفی برخی دیگر از رسانه‌های کشور طی خبری با عنوان «رقابت 350 فعال قرآنی در مسابقه های قرآن جامعه کارگری کشور در البرز» به مسابقات قرآن جامعه کارگری کشور پرداخته که در بخش‌هایی از این خبر آمده است: «مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی البرز در آئین افتتاحیه این دوره از مسابقه‌ها، گفت: این رقابت‌ها با هماهنگی دفتر فرهنگی معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در مرکز تربیت مربی و پژوهش های فنی و حرفه‌ای کرج با حضور٣٥٠ نفر از فعالان قرآنی جامعه کار و تلاش کشور برگزار شده است.
اسماعیل خلیلی در خصوص رشته های این دوره از مسابقات قرآن خاطرنشان کرد: شرکت کنندگان این دوره از مسابقات در قالب خواهران و برادران در رشته های قرائت، ترتیل و تحقیق ،حفظ 10جزء، 20 جزء و کل قرآن و مفاهیم قرآن کریم با یکدیگر رقابت خواهند کرد.
وی اضافه کرد: این مسابقات ویژه جامعه کارگری و خانواده های آنان بوده و با هدف ترویج فرهنگ قرآنی در این قشر در عرصه های استانی و کشوری با انگیزه ترویج سبک زندگی قرآنی و همچنین گسترش فعالیت های فرهنگی- قرآنی در جامعه کار و تلاش است».
باشگاه خبرنگاران جوان
صفحه قرآن و عترت خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان نیز طی امروز و تا این ساعت تعداد شش خبر را بر روی خروجی خود منتشر کرده است که سه خبر از این اخبار در حوزه تخصصی قرآن منتشر شده‌اند.
«مخارج حروف در قرآن برای خواندن صحيح قرآن و نماز چگونه است؟»، «آغاز طرح ساماندهی داوران مسابقات قرآن کریم کشور» و «جلسات کمیته قرآن ستاد دهه فجر انقلاب اسلامی برای سازماندهی متفاوت برگزار می‌شود» اخبار قرآنی امروز این صفحه را تشکیل می‌دهند که تا این لحظه منتشر شده‌اند.
این خبرگزاری نیز در یکی از اخبار قرآنی خود با عنوان «جلسات کمیته قرآن ستاد دهه فجر انقلاب اسلامی برای سازماندهی متفاوت برگزار می‌شود»، به برگزاری جلسات کمیته قرآن ستاد دهه فجر انقلاب اسلامی پرداخته که در بخش‌هایی از این خبر آمده است: «از سوی سازمان دارالقرآن الکریم و به منظور برنامه‌ریزی هرچه بهتر برنامه‌های کمیته قرآن ستاد دهه فجر انقلاب اسلامی که مسئولیت آن نیز با این سازمان است، جلسات این کمیته از امروز، ۱۸ آذرماه سازماندهی و با شیوه جدید برگزار می‌شود.
گفتنی است؛ مسئولیت هدایت کمیته قرآن ستاد دهه فجر انقلاب اسلامی برعهده سازمان دارالقرآن الکریم سازمان تبلیغات اسلامی است و ریاست آن به مهدی قره‌شیخلو، رئیس این سازمان است».
مهر
طی امروز و تا این ساعت تعداد پنج خبر با عناوین «تشویقی که دختر مبتلا به «آر پی» را با قرآن انس داد»، «بیشتر حفاظ از سطح خوبی برخوردار بودند»، «صدور آنلاین کارنامه شرکت کنندگان در مسابقات دارالقرآن امام علی(ع)»، «رقابت قرآنی بانوان در یازدهمین مسابقات دارالقرآن امام علی(ع)» و «مسابقات دارالقرآن ‌امام علی(ع) بودجه‌ای را به دولت تحمیل نمی‌کند» بر روی خروجی صفحه قرآن و متون دینی خبرگزاری مهر منتشر شده است که تمامی این اخبار در حوزه تخصصی قرآن کریم منتشر شده‌اند.
همچنین، تیتر اصلی این صفحه از خبرگزاری مهر که خبری با عنوان «نشست مشترک اوقاف و معاون قرآن وزارت ارشاد برگزار شد» است، مربوط به روز دوشنبه، 13 آذرماه بوده و از آن زمان تاکنون نیز به‌روزرسانی نشده است.
کیهان
روزنامه کیهان نیز در شماره امروز مطلبی را با عنوان «جهل چیست؟ جاهل کیست؟» به قلم علی مقصودلو در صفحه معارف خود منتشر کرده که در بخش‌هایی از این مطلب آمده است: «آثار جهالت را می‌توان در حوزه‌های نظری و عملی شناسایی و بیان کرد. پس هم در حوزه اعتقادات و هم در حوزه عمل و اخلاق آثاری برای جهالت است که در دنیا و آخرت خودنمایی می‌کند. از همین روست که امیرمومنان علی(ع) جهالت را بزرگ‌ترین مصیبت‌های بشر می‌داند و می‌فرماید: أَعظَمُ المَصائِبِ الجَهلُ؛ بزرگ‌ترين مصيبت‌ها، نادانى است. (غررالحکم و دررالکلم، ص73) آن حضرت خاستگاه همه بدی‌ها و شرور را جهالت می‌داند و می‌فرماید: اَلجَهلُ أَصلُ كُلِّ شَرٍّ؛نادانى ريشه همه بديهاست. (غررالحکم و دررالکلم، ص73)
در آیات قرآن برای جهالت بیش از پنجاه اثر بیان شده است که شامل اموری چون احساس امنيّت مشركان در پناه بتها (انعام، آیه 81)، اختلاف در مسائل(نساء، آیه 157؛ کهف، آیه 22)، ارزش‌گذاری غلط (هود، آیات 27 و 29؛ نحل، آیه 95)، استکبار و توقعات بی‌جا (هود، آیات 27 و 29)، ‌اشتباه و خطا (بقره، آیه 273)، گمراه‌سازی دیگران (نساء، آیه 44)، اعراض از حق (انبیاء، آیه 24)، اقدامات نسنجیده (حجرات، ‌آیه 6)، انحرافات اخلاقی و جنسی (یوسف، ‌آیه 33؛ نمل، آیه 55)، انحصارطلبی و نفی ارزش دیگران (بقره، آیه 113)، انکار معاد و حقایق هستی (نحل، آیه 38)، بت‌پرستی (اعراف، آیه 138 و 139)، بدعت در دین (انعام، آیات 140 تا 148)، بی‌ادبی و بداخلاقی (فرقان، آیه 63؛ قصص، آیه 55)، ‌بی‌تقوایی (بقره، آیه 103)، بی‌صبری (کهف، آیات 68 و 71 تا 77 و 82)، پشیمانی (حجرات، آیه 6)، تعصب (بقره، آیه 113)، پذیرش خرافات (اعراف،‌‌ آیه 131)، روآوری به سحر و جادو و مانند آن (بقره، آیه 102) شایعه‌سازی (نور، آیات 11 و 15)، دنیاطلبی (عنکبوت، آیه 64)، زیان (انعام، آیه 140) و مانند آن می‌شود».
یادآور می‌شود، خبرگزاری‌های ایبنا (خبرگزاری حوزه تخصصی کتاب)‌ و میزان (که زیر نظر قوه قضائیه فعالیت دارد)‌ نیز طی امروز و تا این ساعت هیچ خبری را بر روی خروجی صفحات دین و لوم قرآنی و دین و اندیشه خود منتشر نکرده‌اند.

captcha