قوانین دست و پاگیر در مسیر صدور مجوز مؤسسات قرآنی/ فعالیت 100 مؤسسه و 220 خانه قرآنی در خوزستان
کد خبر: 3670912
تاریخ انتشار : ۱۹ آذر ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۳
نگاهی به فعالیت‌های اداره امور قرآنی خوزستان؛

قوانین دست و پاگیر در مسیر صدور مجوز مؤسسات قرآنی/ فعالیت 100 مؤسسه و 220 خانه قرآنی در خوزستان

گروه فعالیت‌های قرآنی: کارشناس اداره امور قرآنی اداره‌کل تبلیغات اسلامی خوزستان، ضمن تشریح فعالیت‌های این اداره، از قوانین تعیین شده برای صدور مجوز مؤسسات قرآنی انتقاد کرد و گفت: نیروهای متخصص، استادان و پیشکسوتانی که مستقیم با استعدادهای قرآنی در ارتباط هستند برای تصدی مسئولیت در زمینه فعالیت‌های قرآنی نسبت به افرادی که استطاعت مالی دارند اولی‌تر هستند؛ چرا که ظرفیت‌ها را لمس کرده‌اند اما به دلیل قوانین سخت تعیین شده ما از حضور و مشارکت این نیروهای متخصص محروم هستیم.

قاسم مقدمی، مسئول اداره امور قرآنی اداره‌کل تبلیغات اسلامی خوزستان در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خوزستان، اظهار کرد: دارالقرآن این اداره‌کل به اداره‌ امور قرآنی ارتقا یافته است و یکی از بخش‌های مهم سازمان است که در زمینه آموزش، تبلیغ و نشر فعالیت‌های قرآنی انجام وظیفه می‌کند.

وی اظهار کرد: فعالیت‌هایی که در این اداره صورت گرفته و می‌گیرد در پنج حوزه آموزش، فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی، فعالیت‌های حمایتی و نظارتی، طرح‌های ملی و همکاری با دستگاه‌های دولتی قرار می‌گیرد.

مقدمی درباره «فعالیت‌های آموزشی» اداره امور قرآنی سازمان گفت: آموزش‌های این اداره در سطوح عمومی، تخصصی و تربیت کادر متخصص انجام می‌شود. به طور مثال برنامه حفظ قرآن که همیشه از دغدغه‌های مقام معظم رهبری بوده است، چند سالی است که سازمان تبلیغات اسلامی آن را به عنوان یک مسئله و بخش مهم مورد توجه قرار داده است. رویکرد سازمان آن است که آموزش‌های عمومی را بیشتر به مردم واگذار کند؛ اما با توجه به اینکه حفظ نیازمند حمایت و توجه بیشتری است دارالقرآن به این عرصه ورود کرده و تحفیظ سه‌هزار دانش‌آموز در سال به آن واگذار شده است.

تحقق نیمی از آمار سهمیه حفظ تبلیغات اسلامی خوزستان در سال جاری

کارشناس اداره امور قرآنی اداره‌کل تبلیغات اسلامی خوزستان درباره تحقق این آمار در سال جاری بیان کرد: نیمی از این آمار تاکنون محقق شده است و تا پایان سال کامل می‌شود. البته آمار امسال با توجه به کاهش بودجه نسبت به سال قبل کاهش یافته است چراکه در سال گذشته سه‌هزار و ششصد دانش‌آموز موفق به حفظ قرآن شدند. علاوه بر این در بخش آموزش، تربیت 300 نفر کادر متخصص انجام شد. زمستان امسال دو دوره دیگر تربیت مربی برگزار خواهد شد؛ در این حوزه یکی از برنامه‌ها برگزاری دوره تربیت مربی سبک زندگی در اهواز است.

مقدمی یکی از بخش‌های مورد توجه در حوزه آموزش را استعدادهای قرآنی عنوان کرد و گفت: در این زمینه طرح استعدادهای قرآنی ویژه نوجوانان مستعد استان برگزار شد و طی برگزاری آزمونی، 30 نوجوان مستعد از سراسر استان معرفی و تحت آموزش‌های مختلف از قبیل تجوید و صوت و لحن قرار گرفتند. این برنامه هم اکنون با همکاری مجموعه کانون جهان‌آرا تحت عنوان «طرح هادی» در حال اجراست.

وی ادامه داد: در بخش «فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی»، برگزاری محافل انس با قرآن و کرسی‌های تلاوت مد نظر قرار دارد. این فعالیت به ویژه در ماه مبارک رمضان با ورود مستقیم تبلیغات اسلامی خوزستان، با همکاری صدا و سیما انجام می‌شود. قریب به 70 درصد محافل قرآنی پیش بینی شده برای امسال برگزار شد که بخشی از آنها در دهه فجر برگزار خواهد شد. دعوت از میثم تمار قاری و مداح کشور عراق از برنامه‌های پیش‌بینی شده به این مناسبت است. سلسله محافل قرآنی با حضور این قاری در مناطق محروم پیش‌بینی شده است. ادارات و دستگاه‌های دیگر نیز می‌توانند برای برگزاری محافل قرآنی با حضور این قاری اعلام آمادگی کنند.

کارشناس اداره امور قرآنی اداره‌کل تبلیغات اسلامی خوزستان افزود: «فعالیت‌های حمایتی و نظارتی» اداره امور قرآنی در زمینه شناسایی و تأسیس مؤسسات و خانه‌های قرآنی است. تاکنون قریب به 100 مؤسسه مجوزدار و ثبت شده در استان فعالیت می‌کنند و همچنین 220 خانه قرآن شهری و روستایی مجوزدار در استان وجود دارد. این مراکز  قرآنی در زمینه آموزش عمومی و تخصصی قرآن فعالیت می‌کنند. کم و بیش با این مؤسسات مرتبط هستیم و برخی از آنها که توانایی اجرای برنامه‌ها و طرح‌های بزرگ را داشته باشند مجری برخی از طرح‌های اداره امور قرآنی اداره‌کل هستند.

قوانین دست و پاگیر در مسیر صدور مجوز برای مؤسسات قرآنی/به دلیل قوانین سخت تعیین شده ما از مشارکت نیروهای متخصص محرومیم

مقدمی با اشاره به آمار مؤسسات و خانه‌های قرآنی استان تصریح کرد: ظرفیت استان ما بیش از این آمار است؛ اما یک سری موانع وجود دارد که ما نمی‌توانیم آن‌ها را برطرف کنیم و به کشور برمی‌گردد. چرا دولت نباید تدبیری بیاندیشد که اشخاصی بتوانند مؤسسه قرآنی راه بیاندازند که نسبت به این امور اولویت دارند؟ قیدکردن شرایطی مثل برخورداری از مکان و سرمایه لازم موانعی هستند که باید یک مقدار تسهیل شوند. تنگناها و قوانینی در مسیر صدور مجوز برای مؤسسات قرآنی تعیین شده است که یک مقدار دست‌وپاگیر است و موجب شده نیروهای متخصص، استادان و پیشکسوتانی که مستقیم با استعدادهای قرآنی در ارتباط هستند نتوانند از این امکان بهره ببرند. آنها برای تصدی مسئولیت در زمینه فعالیت‌های قرآنی نسبت به کسانی که استطاعت مالی دارند اولی‌تر هستند؛ چرا که ظرفیت‌ها را لمس کرده‌اند اما به دلیل قوانین سخت تعیین شده، از حضور و مشارکت این نیروهای متخصص محروم هستیم. گرچه مؤسسات و نیروهایی وجود دارند که خوب هستند و کارها را به آنها واگذار می‌کنیم اما باز هم با توجه به ظرفیت استان خوزستان کم هستند.

شرکت 550 حافظ خوزستانی در طرح اعطای مدرک تخصصی به حفاظ قرآن

وی در ادامه گفت: بخش دیگری از فعالیت‌های اداره امور قرآنی در حوزه «طرح‌های ملی» قرار می‌گیرد که شامل طرح اعطای مدرک تخصصی به حفاظ قرآن کریم است. خوزستان چند سالی است به لحاظ کمیت و کیفیت از سطح خوبی در برگزاری این طرح برخوردار است. امسال مرحله کتبی این آزمون اردیبهشت و مرحله شفاهی آن شهریور با حضور 550 نفر برگزار شد. نکته قوت آزمون امسال این بود که توانستیم مددجویانی را که حافظ قرآن بودند به این ظرفیت اضافه کنیم و با هماهنگی انجام شده این کار را عملیاتی کنیم. این اتفاق نقطه عطفی در کشور بود و مورد استقبال قرار گرفت.

کارشناس اداره امور قرآنی اداره‌کل تبلیغات اسلامی خوزستان ادامه داد: بخش آخر فعالیت‌های اداره امور قرآنی «همکاری با دستگاه‌های دولتی» است. با توجه به انجام توافقات بین نهادهای فرهنگی و نیمه فرهنگی با دارالقرآن مرکزی، دستورالعمل‌هایی به ما ابلاغ می‌شود. البته ما به این دستورالعمل‌ها اکتفا نمی‌کنیم و خود ما نیز با نهادهای متعدد همچون ارتش، نیروی انتظامی، بنیاد شهید، سپاه ولیعصر استان و ... توافق‌نامه منعقد کرده‌ایم و دوره‌های متعددی برگزار شده است. از جمله برگزاری 7 دوره آموزشیار قرآن کریم با همکاری سپاه که در حال برگزاری است و همچنین 4 دوره آموزشیار قرآن ویژه نیروی انتظامی که امسال برگزار شد. در برخی مواقع نیز ادارات مختلف همچون مخابرات، گاز و بیمه تأمین اجتماعی اجرای مسابقات قرآن خود را به ما می‌سپارند و در برگزاری مسابقات و معرفی استادان از اداره‌کل کمک می‌گیرند.

iqnakhouzestan@

captcha