تغییر یکباره ریل مسابقات قرآن ممکن نیست/ به جای حذف، رقبا را تقویت کنیم
کد خبر: 3670931
تاریخ انتشار : ۱۸ آذر ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۱
حجت‌الاسلام حسینی بیان کرد:

تغییر یکباره ریل مسابقات قرآن ممکن نیست/ به جای حذف، رقبا را تقویت کنیم

گروه مسابقات:‌ رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف با اشاره به اینکه تغییر یکباره رویکرد مسابقات با سابقه 40 ساله به جشنواره‌ ممکن نیست، گفت:‌ به جای حذف مسابقات قرآن به این بپردازیم که چرا رقبای مسابقات قرآن طی سال‌های متمادی توسط نهادها و دستگاه‌ها تقویت نشده است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمصطفی حسینی، رئیس مرکز امور قرآنی کشور و مسعود وادی‌پور،‌ دبیر شورای مرکزی پویش قرآنیان بعدازظهر امروز با حضور در برنامه رادیویی «افق» به بحث در مورد مسابقات سراسری قرآن و پویش قرآنیان که با هدف اصلاح ساختار مسابقات شکل گرفته است، پرداختند.
حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمصطفی حسینی، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف، در ابتدای صحبت‌های خود در این برنامه با اشاره به اینکه سعی شده است در مباحث انتقادی همیشه آغاز کننده موضوعات باشیم، گفت: نکاتی که امروز در جریان پویش ابراز می‌شود، در جلسات و کمیته‌های مختلف مسابقات مورد چالش و گفت‌وگو قرار گرفته است.
وی در ادامه به بحث تجمیع فعالیت‌های قرآنی و جلوگیری از موازی کاری که یکی از محورهای پویش قرآنیان بوده است اشاره کرد و افزود: در خصوص تجمیع فعالیت‌های قرآنی در سه سال گذشته هیچ کدام از بخش‌های قرآنی کشور به اندازه مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف کار نکرده‌اند. آخرین حرکت در این راستا نیز ادغام دو آزمون سراسری حفظ قرآن بود. قبل از آن نیز آزمون اعطای مدرک بود که با پیشنهاد ما ادغام شد. بحث ادغام مسابقات بین‌المللی نیز در همین راستا بوده است. در داخل خود سازمان اوقاف نیز فعالیت‌های قرآنی که پراکنده بود را تجمیع کردیم.
رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف تصریح کرد: در مسابقات سال 93 که اعلام شد نفرات برتر سطح‌بندی می‌شوند، خود جامعه قرآنی هم زیاد متصور نبود این کار صورت بگیرد چرا که فراز و نشیب‌هایی داشت، اما همه دیدیم که این کار صورت گرفت.
حسینی در ادامه صحبت‌های خود به برگزاری جلسات متعدد با اساتید قرآنی در مقاطع مختلف اشاره و اظهار کرد: هفته گذشته طرح ساماندهی داوران مسابقات قرآن قبل از اجرایی شدن اطلاع‌رسانی کردیم تا اگر ایرادی به آن وارد است و اساتید نظر و پیشنهادی برای ارتقاء آن دارند، اعلام کنند. سعی ما این بوده است خودمان ابتدا نقاد باشیم و حال ممکن است به دلیل اطلاع رسانی ناقص یا هر علت دیگری نتوانسته باشیم پیغام خودمان را به خوبی منتقل کنیم اما تلاش ما همین امر بوده است.
در ادامه این برنامه مسعود وادی‌پور، دبیر پویش قرآنیان به بیان برخی مطالب پرداخت، وی در ابتدای صحبت‌های خود از تلاش‌های «حجت‌الاسلام حسینی» در مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف قدردانی کرد و گفت: از زمانی که وی رئیس مرکز امور قرآنی شد اتفاقات خوبی رخ داده و شاهد تغییرات مطلوبی بوده‌ایم، شاید روی خوش این افراد بوده که ما را ترغیب کرد تا با راه‌اندازی یک پویش به پیگیری مطالبات قرآنی و اصلاح امور بپردازیم.
وی در ادامه به بیانات مقام معظم رهبری در مورد آتش به اختیار بودن در حوزه‌های فرهنگی اشاره کرد و افزود: در همین راستا احساس شد در حوزه‌های قرآنی به ویژه در بحث مسابقات امکان اصلاحات بیشتری وجود دارد. بر همین اساس پویشی در فضای مجازی ایجاد شد و از همان ابتدا تلاش شد تا این کار قانونمند حرکت کند و بسیاری از اساتید از پویش حمایت کردند.
وادی‌پور در ادامه به رویکردها و محورهای فعالیت پویش قرآنیان اشاره کرد و افزود: این پویش در سه حوزه اصلاح مسابقات، تجمیع فعالیت‌های قرآنی و تشکیل صنف و اتحادیه برای فعالان قرآنی ورود داشته است که بحث مسابقات به اوقاف برمی گردد اما سایر بحث‌ها اغلب نهادهای قرآنی کشور را درگیر خود خواهد ساخت.
دبیر پویش همچنین به ارائه طرحی برای جایگزینی مسابقات قرآن اشاره و بیان کرد: در این طرح چند موضوع مورد تأکید واقع شده که یکی از آنها اضطراب زدایی متسابقان است، بهترین راهکار در این بخش را در غیر حضوری برگزار کردن این مسابقات در مراحل مقدماتی اعلام کردیم. همه اذعان دارند که تلاوت در جمع، فضایی را ایجاد می‌کند که فرد متسابق آرامش لازم را نداشته باشد. بنابراین برای این کار بحث غیرحضوری بودن مسابقات را مطرح کرده‌ایم، با این پیش شرط که خروجی آن نیز این باشد که کسانی که برگزیده می‌شوند در خاتمه مراحل استانی، کشوری و بین‌المللی در یک مراسم پایانی بدون اینکه مورد قضاوت قرار گیرند، تلاوت‌های خود را در قالب کرسی تلاوت ارائه دهند.
وی در ادامه در پاسخ به سه سوال مجری کارشناس این برنامه مبنی بر اینکه مبنای اینکه گفته می‌شود مسابقات اضطرب‌زاست از کجا نشأت گرفته، چرا عنوان جشنواره انتخاب شده و آیا مدلی مشابه این در کشورهای دیگر برگزار می‌شود یا خیر،‌ گفت: مسابقه کاملاً اضطراب‌زاست، اگر تمام متسابقینی که در مسابقات اخیر حضور داشته‌اند مورد سوال قرار دهید بر این موضوع صحه خواهند گذاشت. ضمن اینکه ما نظرسنجی‌هایی در این زمینه انجام داده و به این نتیجه نیز رسیده‌ایم، همه اسناد این نظرسنجی نیز وجود دارد.
وادی‌پور افزود: در مسابقات چون قضاوت وجود دارد شرکت کنندگان دچار اضطراب می‌شوند، ما به دنبال این هستیم که بحث قرآن که یک بجث هنری است و باید اثرگذار باشد به یک رقابت خلاصه نکنیم، بلکه باید اثرگذاری‌های به مراتب بیشتر و بهتری داشته باشد. نکته مهم هم این است که در مسابقات قرآن ارزیابی‌ها نفر با نفر یا جمع است، بحث قرائت قرآن یا حفظ قرآن اینگونه نیست که همه شرکت کنندگان تمام ویژگی‌ها را داشته باشند. همه اینها با توجه به اختلافاتی که در صدا دارند، نباید با هم سنجیده شوند. همه اینها در امتیاز افراد تأثیرگذار است و برای همین است که افراد با کمترین اختلاف امتیاز در رده‌بندی قرار می گیرند. ما در طرح خودمان ارزیابی افراد را به صورت نفر به نفر مورد ارزیابی قرار می‌دهیم و می‌گوییم تمام افرادی که به عنوان مثال بالای 80 امتیاز بگیرند قاری برتر می‌شوند.
وی در پاسخ به سوال سوم مبنی بر اینکه چنین مدلی در کشورهای دیگر در زمینه قرآنی اجرا شده است یا خیر نیز گفت: در حوزه قرآنی چنین مدلی شاید کمتر صورت گرفته باشد هرچند استاد «جهانبخش فرجی»، رئیس پویش قرآنیان از برگزاری چنین جشنواره‌ای در کشور ایتالیا خبر داده و بر آثار مطلوب آن نیز تأکید کرده‌اند.
در ادامه این برنامه حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمصطفی حسینی، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف در مورد نظری که در ارتباط با این طرح دارد، گفت: این درگاهی است تا در آینده تحولات خوبی در فضای مسابقات قرآن داشته باشیم. خدا را شاکرم که جریان پویش در بحث تحولات به یاری ما آمده است.
حسینی در ادامه به تغییراتی که اخیراً در مسابقات مدیحه‌سرایی به وجود آمد اشاره و اظهار کرد:‌ در آن مسابقات تلاش کردیم تا رقابت‌ها را به صورت جشنواره‌ای برگزار کنیم و مراحل مقدماتی به صورت غیرحضوری باشد، که حاشیه‌ها و مخالفان بسیار زیادی پیدا کرد. منتقدین اعتقاد داشتند که حضور افراد در مسابقات دستاوردهایی داشته است که برگزاری جشنواره‌ای آن دستاوردها را از بین می برد. در آن مقطع ما معتقد بودیم که برگزاری مسابقه به آن روش آثار مثبت مدنظر ما را به دنبال ندارد به همین دلیل آن رقابت‌ها را به صورت همزمان با مسابقات سراسری قرآن برگزار کردیم تا دیده شود.
رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف با تأکید بر اینکه ما در حال حاضر نمی‌دانیم بر کدام مبنا باید حرکت کنیم، بیان کرد: شاهد هستیم که در برخی حوزه‌ها به هر نحوی که حرکت کنیم مورد انتقاد قرار گرفته و در مورد آن از ما سوال می‌شود که چرا اینگونه حرکت می‌کنید؟
حسینی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به اینکه این طرح در بحث اجرا باید مورد بررسی قرار گیرد، گفت: اصل این پیشنهاد یک روش متعالی است، اگر این روش تقویت شود روش آکادمیک خواهد شد. در روش آکادمیک که در حال حاضر بسیاری از جشنواره‌ها در موضوعات مختلف به آن استناد می‌کنند، داوری‌ها یکسال به طول می‌انجامد. اگر این کار در فضای قرآنی صورت بگیرد حرکت زیبایی خواهد بود که یک قاری قرآن در طول سال ده‌ها تلاوت دارد و ما بگوئیم به انتخاب خودش پنج تلاوت برتر را ارسال کند تا مورد داوری قرار بگیرد.
رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه در بخش دیگری از صحبت‌های خود با تأکید بر اینکه از شکل گیری پویش بسیار خرسند است، خاطرنشان کرد: علت این خرسندی نیز این است که ایده‌هایی که توسط پویش مطرح می‌شود به ایده‌های من نزدیک است. برخی فکر می‌کنند که پویش بین ما و جامعه قرآنی و اساتید قرآنی شکاف به وجود آورده است در صورتی که اینگونه نیست.
حسینی با اشاره به اینکه در حال حاضر فقط می‌توانیم به عنوان یک کار در عرض مسابقات نگاه کنیم، گفت: اینکه مسابقات قرآن با سابقه 40 ساله برچیده شود و یکباره این روش جایگزین شود، در حال حاضر این آمادگی وجود ندارد و در هیچ کار دیگری نیز صلاح نیست این تغییر ریل صورت بگیرد. این روش مخاطب عام ندارد در صورتی که ما در مسابقات قرآن 400 هزار نفر شرکت کننده داریم که بخش عمده‌ای از آنها مخاطب عام هستند و نمی‌توانند اثر استودیویی ارائه دهند.
وی اذعان کرد: همانگونه که ما جشنواره را در بخش‌هایی مانند انشاد و ... اضافه کردیم ممکن است که آن را به حدی گسترده کنیم که شامل جشنواره و طرح مورد نظر پویش نیز شود.
رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه با تاکید بر اینکه یک سال و نیم و حدود 1500 ساعت بر روی نظام جامع مسابقات فعالیت داشته‌ایم، گفت: ما نمی توانیم از تجربیات موفقی که در رویداد بودن مشترک هستند درس نگیریم. در این نظام نامه صفر تا صد رویدادهایی در زمینه‌های مختلف اعم از نوبل، اسکار و المپیک مورد مطالعه قرار گرفت. از همین مطالعات بود که رمز و راز بیانات مقام معظم رهبری را متوجه شدم، آن وقت بود که متوجه افق نگاه معظم له شدم. بر همین اساس ما با وجود اینکه کامل عمل نکرده ایم اما خیلی پیشرفت داشته ایم.
در ادامه نیز مسعود وادی‌پور در بخش پایانی صحبت‌های خود خاطرنشان کرد: همه موارد مطرح شده در این طرح دارای آیین‌نامه‌های ریز است و کار کارشناسی بر روی این مباحث صورت گرفته است. هر مبحثی مخالف و موافق خود را داشته است تا در نهایت به یک مدل خاص برسیم به عنوان مثال در باب آزمون‌های غیر حضوری، در حال حاضر آزمون اعزام قاریان به حج به همین ترتیب برگزار می‌شود و یا طرح ارزیابی قاریان نیز به صورت غیر حضوری است. این موضوع نه تنها مفید و کم هزینه است بلکه فرآیند اجرایی را راحت‌تر نیز خواهد کرد.
همچنین حجت‌الاسلام حسینی،‌ رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف در بخش پایانی صحبت‌های خود اذعان کرد: بخش عمده‌ای از مسابقات با این طرح برداشته می‌شود من اعتقاد دارم جامعه قرآنی نباید فرصت بزرگی مانند مسابقات را از دست بدهد اوقاف در 40 سال گذشته مسابقات را برگزار کرده است آیا همه اتفاقات در حوزه فرهنگ و آموزش ایجاد شده است؟ من فکر می کنم اگر مقداری به این موضوع بپردازیم که رقیب مسابقات چه چیزی بوده که تقویت نشده است، شاید به این نتیجه برسیم که مسابقات باید حفظ شود و برخی نکات آن مورد تقویت قرار گیرد.
captcha