زلزله‌زده بودیم، سرمازده هم می‌شویم/ برخی به دلیل اعتقادات مذهبی زیر بار وام ۴ درصدی نمی‌روند
کد خبر: 3670957
تاریخ انتشار : ۱۹ آذر ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۶
نادری در گفت‌وگو با ایکنا:

زلزله‌زده بودیم، سرمازده هم می‌شویم/ برخی به دلیل اعتقادات مذهبی زیر بار وام ۴ درصدی نمی‌روند

گروه سلامت: نماینده پاوه و اورامانات در مجلس شورای اسلامی با اشاره به افزایش موج سرما در منطقه زلزله زده ثلاث باباجانی و مرگ 2 نفر در اثر آن، از احتمال افزایش تلفات سرما در این منطقه زلزله زده خبر داد.

شهاب نادری، نماینده پاوه و اورامانات در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، با اشاره به سرمای شدید در منطقه زلزله زده ثلاث باباجانی عنوان کرد: روزهای گذشته در این شهرستان برف باریده و سرمای شدیدی در این منطقه حاکم است؛ ما یکی دو مورد تلفات سرما‌زدگی را در این منطقه شاهد بوده‌ایم.
وی با بیان اینکه شرایط آب و هوایی منطقه اورامانات بسیار سردتر از سرپل ذهاب است؛ عنوان کرد: مشکلات مردم این منطقه با توجه به سرمای شدید هوا بسیار بیشتر از سرپل ذهاب است؛ اورامانات که ثلاث باباجانی نیز یکی از شهرستان‌های آن است اقلیم سرد و مرطوبی دارد که این اقلیم در حال حاضر بر مشکلات زلزله زدگان افزوده است.

ما زلزله زده بودیم الان می‌ترسیم سرمازده شویم
نادری با بیان اینکه بنیاد مسکن هنوز نتوانسته به قول‌های خود در تأمین کانکس برای زلزله‌زدگان اقدام کند گفت: ما زلزله زده بودیم الان به دنبال این هستیم که سرما زده نشویم؛ درست که ثلاث باباجانی تلفات کمتری نسبت به سرپل ذهاب داشت، اما ایمان دارم که این سرما موجب می‌شود تلفات در این منطقه افزایش پیدا کند در واقع می‌توان گفت افزایش تلفات زلزله در اثر سرما در ثلاث باباجانی خارج از تصور نیست.
وی با اشاره به خراب شدن بعضی از کانکس‌های زلزله‌زدگان در اثر باد و باران عنوان کرد: ستاد بحران در شهر ما چه می‌کند؟ باید تدبیری داشته باشند، این نهاد‌ها باید هرچه زودتر به کمک بنیاد مسکن کار اسکان موقت را در این منطقه آغاز کننند، من به عنوان نماینده این مردم در مجلس شورای اسلامی هنوز نمی‌دانم این نهاد‌ها چه کار می‌کنند؟ حداقل ۱۰ تا ۱۲ وزیر به این منطقه زلزله‌زده آمده و شرایط را از نزدیک لمس کرده‌اند، اما هنوز نمی‌‎دانیم می‌خواهند چه کار‌ کنند؟ قصد من در این شرایط انتقاد نیست، حدود یک ماه از این زلزله می‌گذرد، اما هنوز برخی از روستا‌های صعب العبور از طریق راه مالرو به آنان آذوقه می‌رسد در حالی‌که هر چه زودتر می‌بایست راه دسترسی به این مناطق فراهم می‌شد.
نماینده پاوه و اورامانات در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: این درخواست‌ها و انتقادات به معنی نادیده گرفتن زحمات دولت و دیگر دستگاه‌ها نیست، اما انتظار داریم دولت با شدت بیشتری پای کار آمده و خدمت رسانی به زلزله‌زدگان را تسهیل کند.

با چادر نمی‌توان سرمای مناطق زلزله زده را تحمل کرد
وی افزود: طی بازدیدی که روز گذشته به همراه حجت‌الاسلام شهیدی معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان بنیاد شهید از خانواده‌های شهدا و ایثارگران در مناطق زلزله به عمل آوردیم مشاهده کردیم که هنوز برخی خانواده‌ها علی‌رغم سرمای هوا چادر دریافت نکرده‌اند البته این تعداد بسیار کم بودند، اما نباید حتی این تعداد هم بدون اسکان باقی بمانند.
نادری یادآور شد: با چادر نمی‌توان سرمای زمستان منطقه اورامانات که دمایش در زمستان چندین درجه زیر صفر است را مدریت کرد، ما قطعا سرمازدگی خواهیم داشت، شرایط اقلیمی منطقه اورامانات سرد است کانکس و اسکان موقت چندین ماه دیگر به درد نمی‌خورد، الان باید روی این مناطق زوم شود در خواست ما این است که کانکس‌ها باید زودتر به دست مردمی که نوزاد، کودک، پیرمرد و پیر زن، افراد کم توان و ناتوان دارند برسد.
این نماینده مجلس با بیان اینکه بیش از هزار پس لزره در این مناطق وجود داشته است؛ تصریح کرد: این پس‌لرزه‌ها تمام خانه‌هایی را که در اثر زلزله اصلی آسیب دیده، اما تخریب نکرده بود، تکان داده و آسیب بیشتری به آن‌ها وارد کرده است چنانکه علاوه بر ثلاث باباجانی در پاوه، جوانرود و روانسر بسیاری از خانه‌ها قابل استفاده نیستند و نمی‌شود بر روی آن‌ها حساب باز کرد که احیانا آن‌ها را تعمیر کرد و خانواده‌ها را به داخل آن‌ها فرستاد، چرا که این احتمال وجود دارد با یک زلزله بالای ۴ ریشتری این ساختمان‌ها نیز فروبریزند.

خانواده‌هایی که به دلیل اعتقادات مذهبی زیر بار وام ۴ درصدی نمی‌روند
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در ادامه با بیان اینکه مقدار وام تعیین شده جوابگوی نیاز‌های زلزله‌زدگان نیست اظهار کرد: بنیاد مسکن تسهیلاتی را که در نظر گرفته باید زودتر به این‌ها پرداخت کند، هرچند میزان این وام‌های ۳۰ تا ۴۰ میلیونی کفاف این مسکن‌ها را نمی‌دهد.
وی بیان کرد: علاوه بر این ما مشکل دیگری در این مناطق داریم، برخی از این زلزله‌زده‌ها به دلیل شرایط مذهبی زیر بار وام‌های ۴ درصدی نمی‌روند چرا که اعتقاد دارند این وام‌ها بهره‌دار بوده و این بهره هم برخلاف آموزه‌های دینی است.
وی با بیان اینکه مردم ایران بیش از حد انتظار در این مناطق ظاهر شدند عنوان کرد: مردم هرچه داشتند در طبق اخلاص گذاشته و به زلزله‌زدگان خدمت کردند، الان دیگر خدمات مردم تمام شد و باید دولت پای کار بیاید، از سوی دیگر بازسازی مناطق زلزله زده باید به گونه‌ای باشد که در صورت وجود زلزله‌ای دیگر این مناطق دچار چنین مشکلاتی نشوند.
captcha