16 آذر؛ نتیجه استبدادستیزی مردم ایران بود
کد خبر: 3670970
تاریخ انتشار : ۱۸ آذر ۱۳۹۶ - ۲۱:۴۶
رشیدیان:

16 آذر؛ نتیجه استبدادستیزی مردم ایران بود

گروه سیاست و اقتصاد: استاندار خراسان رضوی، در نشست صمیمانه با نمایندگانی از دانشجویان دانشگاه‌های مشهد، 16 آذر را نتیجه استبدادستیزی مردم ایران دانست.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، علیرضا رشیدیان، استاندار خراسان رضوی، در نشست صمیمانه خود با فعالان و مسئولان تشکل‌های دانشجویی که ظهر امروز، شنبه 18 آذرماه، به مناسبت روز دانشجو در سالن اجتماعات استانداری خراسان رضوی برگزار شد، ضمن گرامیداشت یاد شهدای این روز، ابراز کرد: نتیجه جریان ضد استبدادی مردم ایران، شانزدهم آذر بود.
وی فرهنگ ایثار و فداکاری برای آرمان‌های بلند یک ملت و یک جامعه را جزو خصوصیات بارز جوانان ایران دانست و ادامه داد: شرایط آن دوران، ضد استکبار، استعمار و انگلیس بود و آن کودتای ننگین 28 مرداد، تمام جوانان را در یک موضع مشترک بر ضد این مسائل قرار داد؛ مردم و به ویژه دانشجویان در این جهت‌گیری ضد استبداد بودند و نمی‌توان اینطور قضاوت کرد که آن جوانان، وابسته به گروه خاصی بودند.
رشیدیان عنوان کرد: کشور ما در این چند دهه، کشوری قدرتمند و توانمند بود، اما مشکلات زیادی دارد که باید آن را حل کنیم و با یاری خداوند حل می‌کنیم، بخش زیادی از این مشکلات در ظرفیت ماست و بخش زیادی از آن مال زمانی است که شما مسئولیت می‌پذیرید و آینده کشور ما با وجود دانشجویانی تضمین می‌شود که توانمند هستند و سیاسی اما نه به معنای جناحی، بلکه آگاه به مسائل.
ما به دانشجو و دانشگاه نقّاد نیازمندیم
وی با بیان اینکه اگر دانشگاه تک‌صدا شود، جامعه تک‌صدا می‌شود، بیان کرد: شما دانشجویان نگذارید جامعه تک‌صدا شود، بلکه باید تمرین کنید که هیچ ندایی را نشنیده محکوم نکنید؛ و همانطور که رهبر معظم انقلاب و رئیس جمهور تاکید دارند، ما به دانشجو و دانشگاه نقاد نیازمندیم.
استاندار خراسان رضوی، با بیان اینکه امسال چهارمین سالی است که ما با روسای دانشگاه‌ها نشست‌های مشترکی داریم، اظهار کرد: ما از دانشگاه‌ها خواستاریم که در حل معضلات جامعه به ما کمک کنند و با بهره‌گیری از استعداد و توانی که دارند باید بتوانند به حل معضلات جامعه بپردازند.

16 آذر نتیجه استبدادستیزی مردم ایران بود
وی با اشاره به مشکلات جامعه در حوزه‌های مختلف، مطرح کرد: ما در راستای رفع این مشکلات حرکت کرده‌ایم اما نگاه منتقدانه شما یعنی این حرکت، کافی و جامع نبوده و باید تلاش بیشتری صورت بگیرد.
حل بسیاری از مشکلات با پیوند پایان‌نامه‌های دانشگاه و مسائل اجتماعی مردم
رشیدیان اذعان کرد: دانشگاه‌ها در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری باید بتوانند پایان‌نامه و رساله‌هایی را برای حل مشکلات موجود انجام بدهند و اگر قوی‌تر به این امر پرداخته شود و این گنجینه بزرگ پایان‌نامه‌ها به مسائل اجتماعی و اجرایی کشور گره می‌خورد و باید به این سمت حرکت کنیم.
وی مطرح کرد: در راستای تعامل بین دانشگاه‌ها، یکی از مسائلی که باید به آن توجه شود و الان کمرنگ شده، مسئله ارتباط و تعامل بین حوزه علمیه و دانشگاه است و افرادی چون شهید مطهری، شهید مفتح و دکتر شریعتی، بزرگانی بودند که این را به حق تشخیص دادند که این پیوند می‌تواند عامل مرتفع‌شدن مشکلات باشد.
دانشگاه‌ها کارآفرین شوند
رشیدیان بیان کرد: با همه اقداماتی که انجام شده است هم‌اکنون 300 هزار نفر بیکار در استان وجود دارد که 48 درصد آنها دانش‌آموختگان فوق دیپلم تا دکترا هستند.
استاندار خراسان رضوی درخصوص دغدغه اشتغال جوانان و دانشجویان، عنوان کرد: دغدغه اشتغال نباید این‌چنین باشد که فرد منتظر باشد تا پس از فارغ‌التحصیلی، در یک دستگاه دولتی شاغل شود، بلکه باید بدنه اجرایی دولتی کوچک تر باشد تا جای بیشتری برای تشکل های مردمی و بخش خصوصی باز شود.
وی با تاکید بر اینکه باید دانشگاه‌ها کارآفرین شوند، اظهار کرد: لازم است این ایراد بررسی شود که چرا دانشجویان ما پس از فارغ‌التحصیلی، نمی‌دانند چطور باید ایجاد شغل کنند و شاید یکی از راهکارها این باشد که با مسئولان دانشگاهی، کارگروهی را به دبیری جهاد دانشگاهی، برای بررسی بحث اشتغال دانشجویان، قرار بدهیم.
وی با بیان اینکه در همه ساختارها، کارآیی، کارآمدی و اعتماد، وجود دارد، اذعان کرد: برخی وقت‌ها، برخی نظام‌ها کارآیی و کارآمدی را دارند اما به اعتماد و صیانت توجهی ندارند، و بعضی نظام‌ها بالعکس؛ در حالی که باید به یک نقطه تعادل برسیم و هر سه را داشته باشیم.
رشیدیان با اشاره به درددل‌ها، گلایه‌مندی‌ها و انتقادات نمایندگان تشکلات دانشجویی، مطرح کرد: انتقادات شما، انتقادات درون‌خانه‌ای است، مثل نقدهایی که ممکن است یک فرزند بر رفتار پدر یا مادر خانواده وارد کند، و این کار به نفع خانواده است اما باید مراقب بود که از این نگاه نقادانه، سوء استفاده نشود.

وی ابراز کرد: باید ظرفیت‌سازی کنیم که از بانوان فرهیخته که پس از انقلاب اسلامی ایران، توانستند رشد خوبی داشته باشند و 50 درصد جامعه ما را تشکیل می‌دهند، در حوزه‌های مختلف استفاده کرد.
باید فاصله بین مرکز و حاشیه شهر کم شود
استاندار خراسان رضوی، ضمن بیان این مطلب که عدالت توزیعی مهم‌ترین وظیفه ماست، عنوان کرد: مردم مناطق کم‌برخوردار و محروم، جزو اولویت‌های ما بوده و هستند و از سه سال پیش تاکنون، بسته برنامه‌‌ای برای مردم حاشیه‌شهر درست شده است و ما منتظر اعلام بودجه نمانده ایم و همواره سرکشی به مردم حاشیه‌شهر و مناطق محروم، جزو برنامه‌های ما بوده است و باید بسیار کار شود تا فاصله بین مرکز و حاشیه‌شهر کم شود.
وی با اشاره به ظرفیت‌های تشکل‌های غیر دولتی، بیان کرد: افتخارمان این است که 120 تشکل غیر دولتی، در حوزه آسیب‌های اجتماعی فعالیت می‌کنند و ما با آن‌ها تعامل داریم و فعالیت‌های این چنینی باعث کاهش میزان طلاق و افزایش آمار ازدواج در شش ماه نخست امسال شده است.
ایجاد مجمع تشکل‌های دانشجویی در خراسان رضوی
رشیدیان از ایجاد مجمع تشکل‌های دانشجویی به صورت فراگیر یاد کرد و گفت: با تشکیل این مجمع، به صورت فصلی، جلسات و نشست‌هایی خواهیم داشت و برای درمان درد مشترک‌مان، تصمیم‌هایی را اتخاذ می‌کنیم و در این جلسات، مسئولان استانی نیز برای پاسخ‌گویی به مطالبات شما حضور می‌یابند.
وی هم‌چنین درخصوص امر به معروف و نهی از منکر، بیان کرد: بنای امر به معروف و نهی از منکر، محبت است و در آن خیرخواهی نهفته است؛ خدا انسان را آزاد و عزت‌مند آفریده و نگاه دینی ما عزت‌مندانه است و نصیحت حکام و امر به معروف و نهی از منکر، از جمله حقوق حاکمان و موالیان است.
یادآور می شود، در ابتدای این جلسه، نمایندگانی از تشکل‌ها و انجمن‌های دانشگاه‌های مشهد، به بیان مطالبات و خواسته‌های خود و نیز ابراز انتقاداتی پرداختند.

captcha