شفافیت، مهم‌ترین عامل پیشگیری از فساد اداری است
کد خبر: 3670978
تاریخ انتشار : ۱۸ آذر ۱۳۹۶ - ۱۹:۱۸

شفافیت، مهم‌ترین عامل پیشگیری از فساد اداری است

گروه اجتماعی: استاندار آذربایجان‌شرقی، شفافیت در نظام اداری را عامل مهمی در پیشگیری از جرایم و مفاسد اداری دانست و بر عملیاتی شدن کامل کارت هوشمند ملی به‌عنوان یکی از گام‌های تحقق این موضوع تأکید کرد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از آذربایجان‌شرقی، مجید خدابخش، استاندار آذربایجان‌شرقی، امروز در همایش آسیب‌شناسی و پیشگیری از جرایم و مفاسد اداری، به برخی از عوامل شکل‌گیری فساد در نظام اداری اشاره کرد و گفت: پایه اول فساد، غلبه هوای نفس بر انسان‌هاست و براین اساس، گام اول پیشگیری از فساد نیز باید تقویت روحیه پرهیزکاری و تقوا در کارکنان و مدیران نظام باشد.

وی در بیان دومین عامل مفاسد اداری، گفت: متأسفانه ساختار اداری کشور نیز به گونه‌ای است که زمینه شکل‌گیری فساد را فراهم می‌کند؛ ما امروز شرکت‌های دولتی را برون‌سپاری می‌کنیم اما می‌خواهیم به روش دولتی آنها را اداره کنیم که این کار قطعاً جوابگو نیست.

خدابخش افزود: تا زمانی که این ساختار اصلاح نشود و اقتضائات خاص شرکت‌های بزرگ و بنگاه‌های اقتصادی در نظر گرفته نشود به نتیجه مطلوب در امر مبارزه با فساد نخواهیم رسید.

وی، تصمیمات غیرکارشناسی مسئولان را از دیگر عوامل بروز فساد در نظام اداری عنوان کرد و گفت: هرکدام از بانک‌های کشور براساس یک تخصص شکل گرفته‌اند، اما یک‌باره اعلام شد که همه بانک‌ها باید همه خدمات را ارائه کنند؛ وقتی به تخصص بانک یا هر دستگاه دیگری توجه نشود نتیجه طبیعی آن فساد خواهد بود.

استاندار آذربایجان‌شرقی در ادامه سلامت نظام اداری را یکی از اولویت‌های اصلی مدیریت استان ذکر کرد و گفت: مهم‌ترین کار برای تحقق این امر، شفافیت در امور است و امروز به کمک فناوری‌های پیشرفته می‌توان از بسیاری از مفاسد پیشگیری کرد.

وی با اشاره به اینکه کارت هوشمند ملی، عملاً هوشمند نیست، گفت: این طرح می‌تواند یکی از عوامل شفافیت در امور باشد، اما هنوز به‌طور کامل عملیاتی نشده است.

خدابخش افزود: تجمیع اطلاعات شهروندان در یک کارت، می‌تواند به سلامت نظام اداری کمک کرده و جلوی سوءاستفاده‌ها را بگیرد؛ بنابراین این طرح باید هرچه سریع‌تر اجرایی شود.

استاندار آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه فعالیت‌های مالی و اداری دستگاه‌ها نیز باید شفاف بوده و اطلاع‌رسانی شود، افزود: اگر این اتفاق بیفتد دیگر سازمانی نخواهیم داشت که هشت‌هزار پست سازمانی داشته باشد، اما به 13هزار نفر حقوق بدهد.

وی تأکید کرد: همه دستگاه‌ها باید امور اداری و مالی خود اعم از مناقصه‌ها، مزایده‌ها، پرداخت‌ها، پروژه‌ها و استخدام‌ها را شفاف‌سازی کنند؛ با شفافیت امور جلوی مفاسد گرفته می‌شود.

خدابخش با اشاره به اینکه شفافیت در نظام بانکی مهم‌تر از سایر بخش‌هاست، گفت: با توجه به اینکه دولت، منابع لازم برای سرمایه‌گذاری و امور عمرانی در اختیار ندارد، بار اصلی این بخش برعهده سیستم بانکی است و این موضوع می‌تواند بانک‌ها را به نقطه تمرکز فساد تبدیل کند.

وی تصریح کرد: نحوه پرداخت تسهیلات، ضمانت‌ها و بازپرداخت آنها باید به‌صورت شفاف اطلاع‌رسانی شود؛ چراکه بدهکاران بزرگ بانکی نتیجه همین عدم شفافیت است.

خدابخش با بیان اینکه نظام بانکی به نظارت بیشتری نیاز دارد، افزود: خوشبختانه مدیران بانکی استان، افرادی پاک‌دست هستند و باید به‌نحوی مدیریت کنند که امکان بروز فساد در نظام بانکی ایجاد نشود.

استاندار آذربایجان شرقی با بیان اینکه فساد اداری می‌تواند هر سیستمی را مستهلک کند، افزود: دادگستری استان و دستگاه‌های نظارتی، وظیفه خود را به خوبی انجام می‌دهند؛ اما لازم است که بزنگاه‌های فساد و جرایم اداری نیز کنترل شود.

captcha