10 حفار غیر مجاز محوطه‌های تاریخی استان مرکزی دستگیر شدند
کد خبر: 3671038
تاریخ انتشار : ۱۹ آذر ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۳
حسینی خبر داد:

10 حفار غیر مجاز محوطه‌های تاریخی استان مرکزی دستگیر شدند

گروه اجتماعی: مدیرکل میراث فرهنگی استان مرکزی گفت: طی گزارشات مردمی و با حضور به موقع یگان حفاظت اداره‌کل میراث فرهنگی استان، 10 حفار غیر مجاز محوطه‌های تاریخی دستگیر شدند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی، به نقل از روابط عمومی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، سید محمد حسینی مدیرکل میراث فرهنگی استان مرکزی گفت: «طی گزارش واصله مردمی مبنی بر حفاری غیر مجاز در روستای دهلق از توابع شهرستان اراک، به منظور کشف اشیاء تاریخی، بلافاصله یگان حفاظت اداره‌کل به محل مذکور اعزام و موفق به دستگیری 2مجرم به همراه ادوات حفاری گردید که با هماهنگی عوامل انتظامی و تشکیل پرونده به مرجع قضایی معرفی شدند.
حسینی ادامه داد همچنین طی گزارش دیگری مبنی بر حفاری در کوه‌های روستای وفس، از توابع شهرستان کمیجان جهت کشف اشیاء تاریخی توسط افراد سودجو، یگان حفاظت میراث فرهنگی به محل اعزام و با زدن کمین شبانه موفق به دستگیری 8 نفر حفار غیر مجاز و کشف یک دستگاه فلزیاب و تعدادی وسایل و ادوات حفاری در محل گردیده که افراد مذکور جهت سیر مراحل قانونی با هماهنگی عوامل انتظامی به مرجع محترم قضایی معرفی و پرونده آنها در دست پیگیری است.
وی افزود: یگان حفاظت نیروهای منجسم و تلاشگری هستند که حافظان دارایی و هویت فرهنگی کشور محسوب می‌شوند، این افراد را می‌توان به عنوان ستون اصلی و حامی همیشگی میراث فرهنگی در پاسداری از آثار تاریخی که به صورت شبانه روزی تلاش می‌کنند دانست.
سرهنگ محمد خسروی، فرمانده یگان حفاظت استان نیز دراین باره گفت: شهروندان چشم بینای سازمان میراث فرهنگی و حافظان آثار تاریخی هستند و یاری مردم و گزارشات مردمی در حفظ و نگهداری بناهای تاریخی و با ارزش استان از نظر اداره‌کل همیشه قابل تقدیر است.
خسروی ادامه داد: با توجه به حفاری‌های غیر مجاز در محدوده‌های تاریخی استان، همیاری و همکاری مردم در کمک به اداره‌کل میراث فرهنگی استان برای جلوگیری از اقدامات افراد سودجو بسیار مهم و رویکردی مثبت برای حفظ بناهای تاریخی و باستانی است زیرا حفاظت از حدود 2 هزار اثر شناسایی شده استان، نیازمند تمام ظرفیت‌های اجتماعی و مردمی است.
وی در پایان گفت: یگان حفاظت میراث فرهنگی استان به صورت شبانه روزی با گشت زنی درسایت‌های تاریخی درصدد جلوگیری از این گونه تخلفات است و شهروندان می‌توانند از طریق شماره تماس 33258041 -086با یگان همکاری داشته باشند.

captcha