هنگام تلاوت قرآن، غرور و تعصب را از خود دور كنیم
کد خبر: 3671113
تاریخ انتشار : ۱۹ آذر ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۰

هنگام تلاوت قرآن، غرور و تعصب را از خود دور كنیم

گروه فعالیت‌های قرآنی: استاد برجسته قرآن کریم، اظهار کرد: قرآن با تعبیر «رجیم» مى‌خواهد این واقعیت را تفهیم كند كه به هنگام تلاوت قرآن، كبر و غرور و تعصب را از خود دور كنیم تا سرنوشتى همچون شیطان رجیم پیدا نكنیم.

یحیی راثی، استاد برجسته قرآن کریم، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از آذربایجان‌شرقی، اظهار کرد: قرآن با تعبیر رجیم مى خواهد این واقعیت را تفهیم كند كه به هنگام تلاوت قرآن، كبر و غرور و تعصب را از خود دور كنیم تا سرنوشتى همچون شیطان رجیم پیدا نكنیم.
وی، گفت: توسل پیش از قرائت قرآن و همچنین بهره گیری از اساتید شایسته مقدمات قرائتی خوب را فراهم می‌سازد.
وی با استناد به آیه 82 سوره نساء خاطرنشان کرد: در این آیه می خوانیم: قرآن مردم را موظّف نموده كه در مورد حقانیت قرآن مطالعه و بررسى كنند و از تقلید و قضاوت‌هاى كوركورانه بپرهیزند، چون قرآن براى همه قابل درک و فهم است.
راثی، افزود: قرائت خوب یعنی تسلط بر آیات قرآن کریم و معانی آن به‌طوری‌که یک قاری خوب باید آیاتی مانند آیات عذاب، آیات بشارت‌دهنده بهشت و بیم‌دهنده جهنم را به‌خوبی بشناسد و نسبت به درک معانی و مفاهیم آن اهتمام داشته باشد و در این روش یک قاری خوب باید سبک قرآنی خود را مشخص کند و به مراحل صوت، لحن و تجوید تسلط کامل داشته باشد.
این مدرس دانشگاه یادآور شد: یکی از اصولی که در هنگام تلاوت قرآن باید رعایت شود، شرایط ظاهری تلاوت کننده قرآن است، چرا که رعایت این مسائل موجب درک مقام و موقعیت قرآن می شود.
وی با اشاره به فرموده امام جعفرصادق(ع) افزود: امام جعفرصادق(ع) می فرمایند: قرآن حزین نازل شده است، پس قرآن را با حالت حزن قرائت كنید.
راثی تلاوت قرآن را عمل به قرآن دانست و تاکید کرد: تلاوت قرآن، عمل به قرآن است. اما نكته مهمتر این است كه همه كودكان این سرزمین از كودكی و طفولیت تلاوت قرآن را بشنوند و در محیط خانواده با این طنین آسمانی مأنوس شوند تا قرآن با پوست و گوشت و استخوانشان ارتباط برقرار نماید. این موجب زمینه سازی درونی برای فهم و عمل به قرآن می شود.

captcha