هفته اشراق، ظرفیت‌های هنری حوزه‌های علمیه فارس را آشکار کرد/ شناسایی 400 طلبه هنرمند
کد خبر: 3671145
تاریخ انتشار : ۱۹ آذر ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۵
فرجی:

هفته اشراق، ظرفیت‌های هنری حوزه‌های علمیه فارس را آشکار کرد/ شناسایی 400 طلبه هنرمند

گروه فرهنگی: قائم مقام حوزه هنری انقلاب اسلامی استان فارس اعتقاد دارد كه هفته فرهنگی ـ هنری اشراق ویژه طلاب و فضلای هنرمند حوزه‌های علمیه کشور اتفاق فرهنگی قابل تاملی بود که موجب شناسایی قریب 400 نفر از طلاب هنرمندان حوزه‌های علمیه فارس شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایكنا) از فارس، به نقل از ستاد خبری هفته فرهنگی ـ هنری اشراق، وحید فرجی، قائم مقام حوزه هنری انقلاب اسلامی استان فارس با اشاره به برپایی هفته فرهنگی ـ هنری اشراق ویژه طلاب و فضلای هنرمند حوزه‌های علمیه كشور در شیراز، این برنامه را اتفاق قابل تأملی برشمرد كه با رسیدن به اهداف تعیین شده، بركات فرهنگی برای استان در پی خواهند داشت.
وی افزود: یکی از اهداف مهم ما از برگزاری این هفته بسترسازی جهت شناخت و ایجاد ارتباط مستمر با طلاب و فضلای هنرمند استان فارس بود که این امر در قالب توزیع و تکمیل فرم هایی ویژه دنبال شد.
فرجی ادامه داد: بحمد الهی با همراهی مراکز حوزوی در بخش توزیع فرم‌های جمع‌آوری اطلاعات موفق به شناسایی قریب ۴۰۰نفر از هنرمندان در حوزه‌های علمیه استان فارس شدیم و این اتفاق برای نخستین بار رخ داده و اکنون با آشکار شدن ظرفیت‌های هنری حوزه‌های علمیه فارس، زمینه ارتقای این عزیزان و تشکیل کانون‌های ادبی هنری برای آنان فراهم شده است.
دبیر هفته فرهنگی ـ هنری اشراق اظهار كرد: در این هفته و در زمینه پژوهش4 نشست برگزار شد که نخستین نشست آن بررسی هنر تراز انقلاب اسلامی با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین گنجی و بازرگانی از قم و خالصی از شیراز بود که با اجرا و کارشناسی پارسایی برگزار شد.
وی افزود: سه نشست پژوهشی دیگر نیز در صدا و سیما برگزار شد و مباحث مختلفی را پیرامون هفته وحدت و آفرینش‌های خلاقه هنری مورد نقد و بررسی قرار دادند. بخش عمده این برنامه‌ها زنده بودند و بخشی نیز ضبط شده و پخش خواهند شد اما نکته مهم کیفیت قابل قبول این نشست‌ها بوده است.
فرجی گفت: در بخش تجسمی نمایشگاهی با حدود 60 اثر در شاخه‌های مختلف هنرهای تجسمی در نگارخانه سوره حوزه هنری انقلاب اسلامی استان فارس در نخستین روز افتتاح شد که تا پایان این هفته در دو نوبت صبح و عصر پذیرای علاقه‌مندان هنر بود.
وی اظهار كرد: برنامه دیگر این بخش برپایی کارگاه‌ها و ورکشاپ‌هایی بود که به‌صورت همزمان در چند رشته برپا بود و هنرمندان میهمان از قم در این مجموعه تولید اثر داشتند. این بخش را مریم اکبرزاده، کارشناس تجسمی به عنوان مسئول اجرایی کارگاه دنبال می کرد.
معاون فرهنگی حوزه هنری فارس با اشاره به حضور اساتیدی همچون مجید چیزفهم، رستگار،اثنی عشری، عباسی، خاکپور و... گفت: حضور این افراد سبب ارتقای سطح کارگاه‌ها شد خصوصا که همزمان با کارگاه‌هایی که عنوان شد ورک شاپ‌های هنری نیز برای هنرمندان جوان شیرازی برپا شد تا زمینه تبادل داشته‌های هنری هنرمندان میهمان و شیراز فراهم شود.
فرجی در تشریح برنامه‌های بخش هنرهای تصویری گفت: بخش هنرهای تصویری شامل برگزاری 4نشست بود که طی آن برخی اساتید به عنوان مدرس در نشست‌ها و کارگاه‌ها حضور یافتند که عمدتاً چهره‌های قابل قبول و شناخته شده‌ای بودند.
قائم مقام حوزه هنری انقلاب اسلامی استان فارس گفت: نخستین نشست با عنوان اکران و نقد سینمای غرب به موضوع نقش سینمای غرب در واگرایی جهان اسلام با حضور قهرمانی اختصاص داشت.
وی افزود: دو نشست این بخش به موضوع سواد رسانه‌ای اختصاص داشت که در این یک نشست بیژن کیا پیرامون نقش فضای مجازی در جامعه جوان سخن گفت و در نشست دیگر که به موضوع نشانه‌شناسی اختصاص داشت سیدمحمد برفر به عنوان مدرس به ایراد سخن پرداخت.
فرجی با بیان اینكه اداره سلسله جلسات این بخش را بیژن‌ کیا بر عهده داشت، گفت: آخرین نشست این سلسله برنامه‌ها به اکران فیلم‌های برگزیده جشنواره فیلم اشراق اختصاص داشت که این نشست نیز با نقد و بررسی مهدی بنکدار از قم اختصاص یافت.
وی بخش ادبیات را از دیگر بخش‌های این هفته دانست و گفت: اداره این بخش را هاشم کرونی بر عهده داشت که در این بخش در دو حوزه شعر و داستان برنامه‌هایی را برای میهمانان و هنرمندان شیرازی تدارک دیده شده بود.
دبیر هفته فرهنگی ـ هنری اشراق بیان کرد: پرمخاطب‌ترین برنامه این هفته شب شعر بزرگ «مدافعان آفتاب و وحدت اسلامی» بود که با دو موضوع هفته وحدت و بزرگداشت شهدای مدافع حرم و با حضور حدود هزار نفر از مخاطبان برگزار شد.
وی افزود: این مخاطب شامل علاقه‌مندان فرهنگ و ادب، هنرمندان، خانواده شهدا خصوصاً شهدای تیپ فاطمیون و روحانیون و ائمه جمعه و جماعات بود که در مجموعه سرزمین سبز صدرا که پشتیبان برنامه‌های این هفته بود و همکاری صمیمانه و بی دریغی با هفته اشراق داشت دلسروده‌های شاعران میهمان از قم و شاعران شیرازی را شنیدند.
معاون فرهنگی حوزه هنری انقلاب اسلامی استان فارس با بیان اینكه دیگر برنامه بخش ادبیات برنامه‌های داستان بود، گفت: در نشست عصر نویسنده چهارتن از نویسندگان میهمان از قم در کنار نام‌آوران داستان فارس همچون اکبر صحرایی و بیژن کیا و جمعی از نویسندگان کارگاه‌های داستان حوزه هنری فارس حضور یافتند.
وی اظهار كرد: در این نشست پیرامون نگاه و ایده‌های داستانی طرفین صحبت به عمل آمد و سپس کتاب عطر عربی مجموعه داستان‌های نویسندگان حوزه علمیه که به کوشش مرحوم فیروز زنوزی جلالی گردآوری شده بود مورد نقد و بررسی قرار گرفت.
قائم مقام حوزه هنری انقلاب اسلامی استان فارس گفت: در نشست دیگری نیز جمعی از نویسندگان و برخی چهره‌های جوان با داستان‌نویسان میهمان از قم به گفت‌وگو پیرامون داستان و داستان‌نویسی، ترجمه داستان و آسیب‌شناسی شیوه‌های موجود عرضه و توزیع بین‌المللی کتب داستانی پرداختند.
فرجی گفت:مجموعه این برنامه‌ها با همراهی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم صورت گرفت که بدون همراهی و همیاری آن‌ها این برنامه شکل نمی‌گرفت نهادهای درون استان اعم از نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در استان فارس و امام جمعه شیراز، استانداری، سازمان تبلیغات اسلامی، مدیریت حوزه علمیه استان مدیریت حوزه علمیه خواهران و مرکز خدمات حوزه علمیه در استان، اداره‌کل ورزش و جوانان، معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی فارس، معاونت فرهنگی شهرداری شیراز و اداره‌کل اوقاف و امور خیریه و مجتمع سرزمین سبز صدرا نیز ما را در این راه یاری کردند.

captcha