شهر قزوین از اعمال سلیقه‌های غیرکارشناسی لطمه خورده است
کد خبر: 3671157
تاریخ انتشار : ۱۹ آذر ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۶

شهر قزوین از اعمال سلیقه‌های غیرکارشناسی لطمه خورده است

گروه فرهنگی: مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین گفت: اگر تصمیم مبتنی بر تدبیر و امید باشد و از جنبه‌های سوداگری دوری بگزیند و با اصول علمی و کارشناسی سازگار گردد ما با آن موافقت می‌کنیم ولی به هیچ رویکرد غیرکارشناسی که مبانی حفاظت از آثار فرهنگی قزوین و بافت تاریخی را زیرپا بگذارد تن نخواهیم داد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از قزوین، به نقل از روابط عمومی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین، محمدعلی حضرتی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین در پاسخ به اظهارات علی صفری شهردار قزوین شب گذشته 18 آذر ماه در نشست مشترک استاندار قزوین با اعضای شورای شهر و مدیران شهری مبنی بر «اجرای پروژه انصاری شرقی اکنون نیاز به نظرات کارشناسی ندارد و فقط نیاز به یک تصمیم مدیریتی دارد»، گفت: متاسفانه در دهه اخیر بی‌اعتنایی به دیدگاه‌های فنی کارشناسی و متخصصان نیکخواه شهری، تصمیم‌های نادرست به اصطلاح مدیریتی موجب وارد آمدن لطمه‌های غیرقابل جبرانی به شهر و منافع مردم و استهلاک منابع شهرداری که از جیب مردم تأمین می‌گردد شده است .
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین لابی‌گری پنهان و آشکار برای پافشاری در اجرای تصمیم‌های مدیریت شهری را یکی از آفات خدمت‌رسانی به مردم و تضییع حقوق شهروندی خواند و افزود: رویکردهای سوداگرانه به جز کشتن فرصت‌های توسعه پایدار شهری و از بین بردن منابع اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی مردم هیچ دستآوردی نداشته است و هنگام آن رسیده که این رویه‌ی غلط بازنگری و اصلاح شود .
حضرتی با اشاره به مخالفت‌های کارشناسانه صاحبنظران شهرسازی، معماری، فرهنگی و تاریخ اجتماعی با اجرای پروژه موسوم به خیابان انصاری شرقی گفت: وقتی سخن نیکخواهان قزوینی را نشنیده گرفتند و با احکام بازدارنده پیاپی شورای عالی معماری و شهرسازی کشور هم روبرو شدند می‌گویند باید خودمان در اینجا تصمیم بگیریم .
وی اضافه کرد: ما می‌گوییم این تصمیم‌گیری ازآغاز غلط بود و با هیچ یک از قواعد کارشناسی شهرسازی، اجتماعی، فرهنگی و حتی ترافیکی سازگاری نداشت و حاصل آن ضررهای جبران ناپذیر شهروندانی است که ناگزیر خانه‌های خود را که تنها ثروتشان بود فروختند و مجبور به سکونت در حاشیه شهر شدند. یا بلاتکلیفی گروهی دیگرکه در مقابل این تصمیم غیرکارشناسی مقاومت کردند و هست و نیست خود را در اختیار واسطه‌ها و سوداگران نگذاشتند.
این قزوین‌شناس برجسته همچنین اظهار کرد: هنگام تن دادن به دیدگاه‌های کارشناسی و علمی فرا رسیده و باید خواسته مردم در انتخابات شورای پنجم را بپذیرید که برای تغییر روند غلط حاکم بر مدیریت شهری راًی دادند .
وی اجرای پیاده راه گردشگری در گذر بلاغی را موجب رونق اقتصادی، اشتغال آفرینی و توسعه پایدار دانست که به ارزش افزوده پلاک‌های کل منطقه منجر می‌شود و آرامش فضای زندگی و سلامت محیط زیست را تاًمین می‌کند و مهم‌تر از همه به تثبیت جمعیت ساکن و جلوگیری از سکونت اتباع بیگانه می‌انجامد.
حضرتی در این نشست تاًکید کرد: اگر تصمیم مبتنی بر تدبیر و امید باشد و از جنبه‌های سوداگری دوری بگزیند و با اصول علمی و کارشناسی سازگار گردد ما با آن موافقت می‌کنیم ولی به هیچ رویکرد غیرکارشناسی که مبانی حفاظت از آثار فرهنگی قزوین و بافت تاریخی را زیرپا بگذارد تن نخواهیم داد و اجازه نمی‌دهیم اشتباه مدیران شهری در نابودکردن هفت کاخ ارزنده صفوی در دولتخانه برای احداث یک دبیرستان و یک زمین فوتبال تکرار شود و میراث فرهنگی این سرزمین را که متعلق به آیندگان است نابود کند.

captcha