فال بد زدن، شرک و ناشی از ضعف ایمان است /اسلام، نحوست را به رفتار و تفکر غلط انسان مربوط می‌داند
کد خبر: 3671175
تاریخ انتشار : ۱۹ آذر ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۸

فال بد زدن، شرک و ناشی از ضعف ایمان است /اسلام، نحوست را به رفتار و تفکر غلط انسان مربوط می‌داند

گروه معارف: یک استاد حوزه و دانشگاه با تأکید بر اینکه اسلام فال بد زدن را نهی می‌کند، گفت: انسان باید بداند که پدیده‌های عالم دارای حکمت هستند و در سخت‌ترین شرایط، امید خود را از دست ندهد.

حجت‌الاسلام مهدی گرجی، استاد حوزه و دانشگاه در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از اصفهان با اشاره به اینکه فال بد زدن و به فال نیک گرفتن یکی از موضوعات مطرح در عرف جامعه ماست، اظهار کرد: در معارف اسلامی مبحثی تحت عنوان تطیر و تفأل وجود دارد که تطیر به معنای فال بد زدن و اتفاقات و حوادث را حمل بر دلایل بد دانستن و تفأل به معنای به فال نیک گرفتن اتفاقات و حوادث است.
وی افزود: تطیر ناشی از نوعی نگاه منفی نسبت به اتفاقات است و اینکه انسان به دلیل ضعف ایمان، امور و حوادث را به فال بد بگیرد، مثل اینکه زلزله‌ای واقع شده که حادثه‌ای طبیعی است و عده‌ای آن را بلا قلمداد می‌کنند؛ در حالی که نزول بلا شرایط خاص خود را دارد، به این صورت که باید حجت بر مردم تمام شود، آنها واقعا مورد هدایت قرار گیرند و اسباب رشد و تعالی برایشان فراهم شود، ولی آنها سرپیچی کنند، آن وقت است که گرفتار بلا می‌شوند.

وی افزود: حتی بعضا عطسه کردن، شکستن ظرفی در شروع یک زندگی، دیدن یک گربه سیاه یا شنیدن صدای کلاغ و جغد به فال بد گرفته می‌شود؛ در حالی که همه این موارد اتفاقات طبیعی است.
حجت‌الاسلام گرجی ادامه داد: متأسفانه بسیاری از مردم شکست‌ها و عدم موفقیت خود را به پدیده‌های موهومی نظیر فال بد زدن و شانس گره می‌زنند، در حالی که معارف اسلامی تأکید می‌کند که هیچ‌گاه امور را به فال بد نگیرید، اتفاقات پیرامون خود را به فال نیک بگیرید. امیرالمؤمنین(ع) زمانی که به جنگ می‌رفتند، منجمی نزد ایشان آمد و گفت اوضاع کواکب دال بر این است که شما در این جنگ موفق نمی‌شوید و تقاضا می‌کنم که از جنگ منصرف شوید. حضرت حرف او را قبول نکردند و اتفاقا در آن جنگ پیروز شدند.
وی تصریح کرد: اسلام به مقولاتی چون فال بد زدن و امور را بد برداشت کردن روی خوش نشان نداده و رسما آنها را رد می‌کند و حتی در مواردی این مقولات را شرک و دوری از ایمان به خدا می‌داند.
این استاد حوزه و دانشگاه بیان کرد: به مردم توصیه می‌شود که از نظر اعتقادی، جهان را زیبا دیده و بدانند که اجزا و پدیده‌های عالم همگی دارای حکمت و مصالح عالی الهی هستند، هیچ‌گاه امور عالم را بد نبینند و دچار فلسفه بدبینی نشوند. اسلام سفارش می‌کند که به مردم امید دهید، اگر خواب یا اتفاقی را برای شما تعریف کردند، آن را به فال نیک بگیرید. مسلمانان زمانی که در محاصره و تحریم اقتصادی دشمن قرار گرفتند، به پیشنهاد سلمان اطراف مدینه خندقی حفر کردند، کلنگ پیغمبر به سنگی برخورد و جرقه‌ای زد، فرمودند دروازه‌های روم را فتح کردیم و با جرقه دوم فرمودند دروازه‌های ایران را فتح کردیم.
وی افزود: این مسئله نشان می‌دهد که در سخت‌ترین شرایط نباید امید و آینده‌نگری را از دست بدهیم. اصولا فلسفه انتظار و اعتقاد به حکمت و عدل الهی این است که اتفاقات عالم را به خیر تعبیر کنیم.
حجت‌الاسلام گرجی با اشاره به واژه‌های سعد و نحس در اصطلاح منجمین گفت: اسلام، نحوست را به رفتار و تفکر غلط انسان مربوط می‌داند. هر روزی که در آن انسان از یاد خدا دور شود، عمل صالح انجام ندهد، ظلم کند و برای دیگران ایجاد تنگنا و ناراحتی کند، آن روز برایش نحس خواهد بود؛ اما هر روزی که بندگی خدا را کرده و به خلق خدمت کند، روز سعادت و خوشبختی‌اش خواهد بود.
وی اضافه کرد: در تاریخ، اتفاقات تلخ و ناگواری در بعضی از روزها رخ داده است که از آن اتفاقات با تلخی یاد می‌کنیم، اما با توجه به معارف اسلامی قائل به این نیستیم که آن روز، یک روز نحس است، مگر اینکه انسان در آن روز از یاد خدا غافل شده و معصیت پروردگار را انجام دهد.

captcha