تولید و مسئولیت اجتماعی لازمه پیشرفت اقتصادی است/افزایش همکاری وزارت نفت با جهاد دانشگاهی
کد خبر: 3671264
تاریخ انتشار : ۱۹ آذر ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۶
طالبیان:

تولید و مسئولیت اجتماعی لازمه پیشرفت اقتصادی است/افزایش همکاری وزارت نفت با جهاد دانشگاهی

گروه اجتماعی: مشاور اجتماعی وزیر نفت با تأکید بر اینکه جهاد دانشگاهی نهادی کاربردی است گفت: در حال توسعه همکاری اجتماعی با این نهاد هستیم افزایش تولید و پالایش نفت نافی مسئولیت اجتماعی نیست برای پیشرفت اقتصاد کشور تولید و مسئولیت اجتماعی هر دو لازم است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی، سید امیر طالبیان، مشاور اجتماعی وزیر نفت، امروز 19 آذرماه در اولین همایش ملی «مسئولیت اجتماعی در صنعت نفت منطقه مرکزی و غرب کشور» که به همت جهاد دانشگاهی در پتروشیمی شازند برگزار شد با اشاره به خروج پتروشیمی شازند از شرایط آلاینده گفت: عوارض آلایندگی در شرایطی پرداخت می‌شود که آلایندگی ایجاد شده باشد و حتی طبق مصوبه مجلس بخشی از این عوارض باید صرف رفع آلایندگی شود برای تحقق مسئولیت اجتماعی نباید حتماً از عوارض آلایندگی تأمین اعتبار کرد.

وی با تأکید بر اینکه جهاد انشگاهی نهادی کاربردی است گفت: همکاری وزارت نفت با جهاد دانشگاهی قدمت زیادی دارد و در زمینه‌های آموزشی، نفتی و گازی از ظرفیت این نهاد استفاده می‌کنیم، در حال حاضر در غرب کارون و پارس جنوبی با جهاد دانشگاهی قرارداد آموزش نزدیک به یک‌هزار جوان جویای کار این دو منطقه که خواب گازی و نفتی به شمار می‌روند را داریم.

طالبیان افزود: در افق 1404 نزدیک به 900 هزار بشکه از این مناطق که با عراق هم مشترک است باید تولید نفت داشته باشیم برای اولین بار در چند دهه اخیر همزمان با توسعه تولید این مناطق، توسعه اجتماعی هم مورد توجه قرار گرفته است نقشه راهی تهیه کرده‌ایم که متناسب با افزایش تولید که در حال حاضر حدود 300 هزار بشکه در روز است توسعه منطقه هم داشته باشیم اگر چرخ دنده توسعه نفت و منطقه کنار هم قرار گیرند هم افزایی ایجاد می‌شود.

وی تأکید کرد: باید دید چالش‌های حوزه مسئولیت اجتماعی چیست و از ظرفیت جهاد دانشگاهی در این عرصه استفاده کرد ما از  از حضور همه ظرفیت‌هایی که در این حوزه آمادگی دارند استقبال می‌کنیم در حال حاضر نیز در حال توسعه همکاری با جهاد دانشگاهی هستیم.

طالبیان گفت: تاکنون سه همایش مسئولیت اجتماعی در سطح ملی برگزار شده و در همایش سوم گزارشات پایداری شرکت‌ها را دریافت کردیم، این گزارش‌ها را می‌توان به سه دسته تقسیم کرد هر چند گزارشات پایداری هدف نیست اما ابزار سنجش و پایش است.

وی افزود: اولین دسته گزارشات نشان دهنده مدیریت تدافعی و انفعالی است یعنی بدون ارزیابی محیط، اجابت کننده درخواست‌ها باشیم، دسته دوم بیانگر مدیریت مشارکتی است یعنی اقدامات داوطلبانه و با نگاه به مقتضیات زمان، دسته سوم مدیریت استراتژیک است.

مشاور اجتماعی وزیر نفت ادامه داد: باید بدانیم چه مواردی مصداق مسئولیت اجتماعی است، قرار است رفتارها تغییر کند نه اینکه درگیر رفتارهای گذشته باشیم و نام آن را مسئولیت اجتماعی بگذاریم این خطرناک است.در وزارتخانه اهداف چند ساله در حوزه‌های مختلف ظرفیت تولید و پالایش تعریف شده است باید این اهداف محقق شود تا مسئولیت اجتماعی هم شکل عملی به خود بگیرد هیچ کدام نافی هم نیست برای پیشرفت اقتصاد کشور تولید و مسئولیت اجتماعی هر دو لازم است.

وی تأکید کرد: وزیر نفت پشتیبان این ایده است ما در سطح وزارتخانه باید از خودمان بپرسیم که مثلاً در استان خوزستان که بیشترین هزینه را کردیم چرا مردم کمترین رضایت را از نفت دارند، آیا مسیر را درست پیش رفته‌ایم؟ اجمالاً به این نتیجه رسیدیم که به جای کمک مستقیم به مردم و ارائه امور خدماتی و عمرانی، دنبال توانمند سازی و مشارکت دادن آنها باشیم این مصداق مدیریت استراتژیک و درست است.

طالبیان گفت: حدود 3 درصد اعتبارات پروژه‌های سرمایه‌ای با اجازه رئیس جمهور در حوزه مسئولیت اجتماعی هزینه خواهد شد که بنابر مقتضیات جغرافیایی استان‌ها متغیر است باید در هر منطقه‌ نفتی، محل و مقتضیات را شناسایی و پیامدهای حضور در آن محل را ارزیابی و برنامه توسعه مستمر و پایدار را با مردم و منطقه نفتی برقرار کنیم، نباید از مردم فرار کرد باید رابطه مشارکتی و برد برد داشت تا رضایت مردم جلب شود.

مشاور اجتماعی وزیر نفت افزود: یکی از مؤثرترین اقداماتی که اخیراً بخش نامه آن ابلاغ شده ارائه تسهیلات به همکاران اقماری برای ساکن شدن در محل خدمت است این بخش نامه باید جدی گرفته شود سه حوزه برای مسئولیت اجتماعی تعریف شده است؛ خانواده و کارکنان، جامعه محلی و محیط زیست، برای تقویت بنیان خانواده، این قشر از همکاران باید از اقماری خارج شوند و به جای توسعه خانه سازمانی و شهرک سازی، باید دنبال خانه دار کردن این کارکنان باشیم.

طالبیان گفت: باید برخی از قواعد موجود بازی را عوض کنیم شناسایی این قوانین و تغییر آنها از جمله تقویت بنیان خانواده و جلب رضایت مردم در قبال هزینه‌ها از مصادیق مسئولیت اجتماعی است.

captcha